Asteroidy bombardovaly Zemi déle, než si vědci doposud mysleli

Londýn – První formy života na Zemi se musely vyrovnat s četnějšími dopady asteroidů, než si vědci doposud mysleli. Na povrch jich dopadlo nejméně sedmdesát a jejich rozměr odpovídal meteoritu, který zřejmě před 65 miliony let způsobil vyhynutí dinosaurů. Tvrdí to dvě studie, jejichž závěry otisklo nejnovější vydání odborného magazínu Nature.

27.4.2012

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

V době před 3,8 až 1,8 miliardou let dopadlo na Zemi přinejmenším sedmdesát vesmírných kolosů o průměru až 40 kilometrů. Nárazy způsobily globální katastrofy, které mohly zcela zásadně ovlivnit život na planetě.

Vědci dosud vycházeli z toho, že fáze intenzivních dopadů vesmírných těles, takzvané pozdní velké bombardování, skončila již před 3,8 miliardou let – tedy před vznikem života. Nyní se ale ukázalo, že toto bombardování Měsíce a Země pokračovalo výrazně déle.

„Některé z těchto nárazů byly mnohokrát větší než ten od chicxulubského asteroidu, který před 65 miliony let vyhubil dinosaury," prohlásil Brandon Johnson z americké univerzity Purdue, autor jedné ze zmíněných dvou studií. Chicxulubský asteroid měl průměr 12 až 15 kilometrů, nově zjištěné meteority mohly mít průměr až 40 kilometrů.

„Mohly zničit veškerý život na povrchu Země," řekl Johnson. V té době existovaly první formy života většinou jen ve vodě, proto mohly katastrofu přežít. Vědci se z tohoto důvodu domnívají, že takto silné dopady mohly zásadně změnit evoluci a biosféru.

Stopy po takových srážkách vědci hledali zkoumáním drobných kuliček z roztavené horniny, takzvaných sferulích. Při dopadu meteoritu se část zasažené horniny vypaří do atmosféry, kde se ochlazením zformuje do podoby malých kuliček, které dopadnou zpět na povrch. Pokud je průměr meteoritu více než deset kilometrů, rozšíří se tyto sferule po celé planetě.

Analýzou těchto sferulí, jejichž průměr je i méně než milimetr, usazených ve vrstvách hornin mohou vědci i bez existence dopadového kráteru určit stáří i rozsah někdejší katastrofy a původ asteroidu.

27.4.2012 VSTUP DO DISKUSE

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Silnice ze Lhenic do Prachatic. Víc se stojí než jede.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME

Jižní Čechy trápí sněhová kalamita, tisíce domácností bez proudu

Čeští opraváři zemědělských strojů pojedou na dva roky se Zetorem do Zambie

/VIDEO/ Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Tým kampaně Emmanuela Macrona vykázal ze svých akcí ruská média

Rusko obvinilo francouzského prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona z diskriminace poté, co jeho volební štáb zakázal přístup na své akce agentuře Sputnik a televizní stanici Russia Today.

Bytové družstvo v Curychu zakázalo nájemníkům kouřit. I na balkoně

Chcete si zakouřit? Tak nemůžete bydlet v našem domě. Nebo ne v některých bytech. Bytové družstvo v Curychu schválilo zákaz kouření v nově zrekonstruovaném domě. Kdo chce v opravených bytech bydlet, musí podepsat závazek, že nebude kouřit ani na balkoně.