Asteroidy bombardovaly Zemi déle, než si vědci doposud mysleli

Londýn – První formy života na Zemi se musely vyrovnat s četnějšími dopady asteroidů, než si vědci doposud mysleli. Na povrch jich dopadlo nejméně sedmdesát a jejich rozměr odpovídal meteoritu, který zřejmě před 65 miliony let způsobil vyhynutí dinosaurů. Tvrdí to dvě studie, jejichž závěry otisklo nejnovější vydání odborného magazínu Nature.

27.4.2012

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

V době před 3,8 až 1,8 miliardou let dopadlo na Zemi přinejmenším sedmdesát vesmírných kolosů o průměru až 40 kilometrů. Nárazy způsobily globální katastrofy, které mohly zcela zásadně ovlivnit život na planetě.

Vědci dosud vycházeli z toho, že fáze intenzivních dopadů vesmírných těles, takzvané pozdní velké bombardování, skončila již před 3,8 miliardou let – tedy před vznikem života. Nyní se ale ukázalo, že toto bombardování Měsíce a Země pokračovalo výrazně déle.

„Některé z těchto nárazů byly mnohokrát větší než ten od chicxulubského asteroidu, který před 65 miliony let vyhubil dinosaury," prohlásil Brandon Johnson z americké univerzity Purdue, autor jedné ze zmíněných dvou studií. Chicxulubský asteroid měl průměr 12 až 15 kilometrů, nově zjištěné meteority mohly mít průměr až 40 kilometrů.

„Mohly zničit veškerý život na povrchu Země," řekl Johnson. V té době existovaly první formy života většinou jen ve vodě, proto mohly katastrofu přežít. Vědci se z tohoto důvodu domnívají, že takto silné dopady mohly zásadně změnit evoluci a biosféru.

Stopy po takových srážkách vědci hledali zkoumáním drobných kuliček z roztavené horniny, takzvaných sferulích. Při dopadu meteoritu se část zasažené horniny vypaří do atmosféry, kde se ochlazením zformuje do podoby malých kuliček, které dopadnou zpět na povrch. Pokud je průměr meteoritu více než deset kilometrů, rozšíří se tyto sferule po celé planetě.

Analýzou těchto sferulí, jejichž průměr je i méně než milimetr, usazených ve vrstvách hornin mohou vědci i bez existence dopadového kráteru určit stáří i rozsah někdejší katastrofy a původ asteroidu.

27.4.2012 VSTUP DO DISKUSE

V Číně sesuv půdy zavalil vesnici.

V čínské vesnici došlo k masivnímu sesuvu půdy, pohřbil přes sto lidí

Statisíce muslimů na prostranství kolem Velké mešity v saúdskoarabském svatém městě Mekka

Saudská Arábie zmařila teroristický útok v Mekce. Jeden z útočníků se odpálil

Balík vám nově vydají v balíkovně. Bez fronty i občanky

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Česká pošta chce od prázdnin rozšířit služby. Zatímco počet odeslaných dopisů v posledních letech klesá, objem poslaných balíků naopak roste. Pošťáci proto rozšíří své balíkové služby, vstříc klientům ale chce jít pošta i s datovými schránkami.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Komentář Vojtěcha Žižky: Krizi sportu nesvádějme jen na peníze

Před lety patřívalo k oblíbeným kejklům sportovní redakce ČT vyplnit každou volnou chvilku ve vysílání jímavým sestřihem toho či onoho sportovního úspěchu. Ať už šlo o triumf tuzemských hokejistů nebo třeba fotbalistů, recept byl vždycky stejný.

Drtí vás kuchyňský odpad? Zdrťte ho vy!

Kuchyňské drtiče odpadků se k nám dostávají jen pomalu. Zatímco v USA jsou prakticky nedílnou součástí kuchyně, v Čechách je má jen málokdo. Má to mnoho důvodů.