VYBERTE SI REGION

Asteroidy bombardovaly Zemi déle, než si vědci doposud mysleli

Londýn – První formy života na Zemi se musely vyrovnat s četnějšími dopady asteroidů, než si vědci doposud mysleli. Na povrch jich dopadlo nejméně sedmdesát a jejich rozměr odpovídal meteoritu, který zřejmě před 65 miliony let způsobil vyhynutí dinosaurů. Tvrdí to dvě studie, jejichž závěry otisklo nejnovější vydání odborného magazínu Nature.

27.4.2012

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

V době před 3,8 až 1,8 miliardou let dopadlo na Zemi přinejmenším sedmdesát vesmírných kolosů o průměru až 40 kilometrů. Nárazy způsobily globální katastrofy, které mohly zcela zásadně ovlivnit život na planetě.

Vědci dosud vycházeli z toho, že fáze intenzivních dopadů vesmírných těles, takzvané pozdní velké bombardování, skončila již před 3,8 miliardou let – tedy před vznikem života. Nyní se ale ukázalo, že toto bombardování Měsíce a Země pokračovalo výrazně déle.

„Některé z těchto nárazů byly mnohokrát větší než ten od chicxulubského asteroidu, který před 65 miliony let vyhubil dinosaury," prohlásil Brandon Johnson z americké univerzity Purdue, autor jedné ze zmíněných dvou studií. Chicxulubský asteroid měl průměr 12 až 15 kilometrů, nově zjištěné meteority mohly mít průměr až 40 kilometrů.

„Mohly zničit veškerý život na povrchu Země," řekl Johnson. V té době existovaly první formy života většinou jen ve vodě, proto mohly katastrofu přežít. Vědci se z tohoto důvodu domnívají, že takto silné dopady mohly zásadně změnit evoluci a biosféru.

Stopy po takových srážkách vědci hledali zkoumáním drobných kuliček z roztavené horniny, takzvaných sferulích. Při dopadu meteoritu se část zasažené horniny vypaří do atmosféry, kde se ochlazením zformuje do podoby malých kuliček, které dopadnou zpět na povrch. Pokud je průměr meteoritu více než deset kilometrů, rozšíří se tyto sferule po celé planetě.

Analýzou těchto sferulí, jejichž průměr je i méně než milimetr, usazených ve vrstvách hornin mohou vědci i bez existence dopadového kráteru určit stáří i rozsah někdejší katastrofy a původ asteroidu.

27.4.2012 VSTUP DO DISKUSE

Počasí na Vánoce a v závěru roku? Mráz jen v noci, srážek bude méně

Praha - Teploty v závěru roku včetně Vánoc by se přes den měly držet slabě nad nulou, v noci bude mrznout. Výkyvy jsou ale možné, uvedli meteorologové ve čtyřtýdenním výhledu počasí. Sněhu a deště bude ve srovnání s dlouhodobým průměrem méně. Výhled dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Na pražském Smíchově aktivisté prodávali "psí maso"

Praha - Ke koupi "vánočních psů" v sobotu vyzývali aktivisté na pražském Smíchově. Protestovali tak proti tradičnímu vánočnímu prodeji a zabíjení kaprů v ulicích. Akci pořádala organizace 269life, která dlouhodobě upozorňuje na utrpení zvířat v různých odvětvích průmyslu.

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.