Deník

Asteroidy bombardovaly Zemi déle, než si vědci doposud mysleli

Londýn – První formy života na Zemi se musely vyrovnat s četnějšími dopady asteroidů, než si vědci doposud mysleli. Na povrch jich dopadlo nejméně sedmdesát a jejich rozměr odpovídal meteoritu, který zřejmě před 65 miliony let způsobil vyhynutí dinosaurů. Tvrdí to dvě studie, jejichž závěry otisklo nejnovější vydání odborného magazínu Nature.

27.4.2012

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

V době před 3,8 až 1,8 miliardou let dopadlo na Zemi přinejmenším sedmdesát vesmírných kolosů o průměru až 40 kilometrů. Nárazy způsobily globální katastrofy, které mohly zcela zásadně ovlivnit život na planetě.

Vědci dosud vycházeli z toho, že fáze intenzivních dopadů vesmírných těles, takzvané pozdní velké bombardování, skončila již před 3,8 miliardou let – tedy před vznikem života. Nyní se ale ukázalo, že toto bombardování Měsíce a Země pokračovalo výrazně déle.

„Některé z těchto nárazů byly mnohokrát větší než ten od chicxulubského asteroidu, který před 65 miliony let vyhubil dinosaury," prohlásil Brandon Johnson z americké univerzity Purdue, autor jedné ze zmíněných dvou studií. Chicxulubský asteroid měl průměr 12 až 15 kilometrů, nově zjištěné meteority mohly mít průměr až 40 kilometrů.

„Mohly zničit veškerý život na povrchu Země," řekl Johnson. V té době existovaly první formy života většinou jen ve vodě, proto mohly katastrofu přežít. Vědci se z tohoto důvodu domnívají, že takto silné dopady mohly zásadně změnit evoluci a biosféru.

Stopy po takových srážkách vědci hledali zkoumáním drobných kuliček z roztavené horniny, takzvaných sferulích. Při dopadu meteoritu se část zasažené horniny vypaří do atmosféry, kde se ochlazením zformuje do podoby malých kuliček, které dopadnou zpět na povrch. Pokud je průměr meteoritu více než deset kilometrů, rozšíří se tyto sferule po celé planetě.

Analýzou těchto sferulí, jejichž průměr je i méně než milimetr, usazených ve vrstvách hornin mohou vědci i bez existence dopadového kráteru určit stáří i rozsah někdejší katastrofy a původ asteroidu.

27.4.2012 VSTUP DO DISKUSE

Útok v Cambrils

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.