VYBERTE SI REGION

Astronomové objevili dosud největší útvar ve vesmíru

Londýn – Mezinárodní tým astronomů objevil dosud největší útvar ve vesmíru. Jde o seskupení 73 kvazarů – extrémně zářivých vzdálených objektů, které se vyskytují v sousedství černých děr. Skupina měří na délku zhruba čtyři miliardy světelných let, informuje britský odborný časopis Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS).

12.1.2013 3

Ilustrační foto.Foto: repro Internet

Jeden světelný rok je vzdálenost, kterou světlo urazí za rok, což odpovídá zhruba deseti bilionům kilometrů.

Od 80. let minulého století je známo, že kvazary se shlukují do úchvatně velkých skupin. „I když rozměr této velké kvazarové skupiny lze sotva obsáhnout, můžeme se značnou jistotou říct, že jde o největší strukturu, jaká kdy byla ve vesmíru objevena," uvedl šéf vědeckého týmu Roger Clowes z univerzity v britském Prestonu.

„Je to velmi vzrušující, v neposlední řadě proto, že to odporuje našemu současnému chápání měřítek ve vesmíru," připustil vědec.

Moderní věda přitom staví na takzvaném kosmologickém principu, podle něhož je vesmír v dostatečně velkém měřítku stejnorodý. Podle tohoto zatím nedokázaného principu by tak žádný vesmírný útvar neměl být větší než zhruba 1,2 miliardy světelných let.

Astronomové nyní chtějí pátrat po dalších „příliš velkých" útvarech ve vesmíru.

12.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 3

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

Vídeň - V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem podporovaným stranou Zelených Alexanderem Van der Bellenem a členem pravicově populistické Svobodné strany Rakouska (FPÖ) Norbertem Hoferem. Květnové hlasování, v němž zvítězil Van der Bellen, kvůli formálním chybám při sčítání hlasů zrušil ústavní soud.

Duka slouží mši k otevření německy mluvící farnosti v Praze

Praha - V souvislosti s otevřením farnosti německého jazyka v Praze na Novém Městě bude dnes pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka sloužit od 11:00 mši v kostele sv. Jana Nepomuckého Na Skalce. Německou farnost zřídil Duka k 1. říjnu, důvodem byl růst německy hovořící komunity a snaha o obrození staleté přítomnosti německého kulturního živlu v hlavním městě, uvedlo na webu pražské arcibiskupství.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.