Astronomové objevili dosud největší útvar ve vesmíru

Londýn – Mezinárodní tým astronomů objevil dosud největší útvar ve vesmíru. Jde o seskupení 73 kvazarů – extrémně zářivých vzdálených objektů, které se vyskytují v sousedství černých děr. Skupina měří na délku zhruba čtyři miliardy světelných let, informuje britský odborný časopis Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS).

12.1.2013 3

Ilustrační foto.Foto: repro Internet

Jeden světelný rok je vzdálenost, kterou světlo urazí za rok, což odpovídá zhruba deseti bilionům kilometrů.

Od 80. let minulého století je známo, že kvazary se shlukují do úchvatně velkých skupin. „I když rozměr této velké kvazarové skupiny lze sotva obsáhnout, můžeme se značnou jistotou říct, že jde o největší strukturu, jaká kdy byla ve vesmíru objevena," uvedl šéf vědeckého týmu Roger Clowes z univerzity v britském Prestonu.

„Je to velmi vzrušující, v neposlední řadě proto, že to odporuje našemu současnému chápání měřítek ve vesmíru," připustil vědec.

Moderní věda přitom staví na takzvaném kosmologickém principu, podle něhož je vesmír v dostatečně velkém měřítku stejnorodý. Podle tohoto zatím nedokázaného principu by tak žádný vesmírný útvar neměl být větší než zhruba 1,2 miliardy světelných let.

Astronomové nyní chtějí pátrat po dalších „příliš velkých" útvarech ve vesmíru.

12.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

První dáma se setkala s Jiřím Kajínkem.

Je to tady! Jiří Kajínek opustí vězení, před pár minutami dorazila soudkyně

Bouře na magistrátu. Vznikne Blanka II?

Vedení města se nemůže dohodnout na podobě dokončení severovýchodní části městského okruhu. Ve hře jsou dvě varianty.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

/INFOGRAFIKA/- Část pohřebních služeb vydělává až miliony korun ročně na neetické dopravě zemřelých do krematorií.

Vaření bez hranic aneb Varné desky bez vymezených varných zón

Také vás nudí hledat hrnce, které svým dnem přesně padnou na velikost plotýnky? Nebo už jste od tohoto hledání osvobozeni, vaříte podle libosti v čemkoliv, a přesto neplýtváte energií?

Prach a mrtvá těla: svědci popisují útok v Manchesteru

Svědci popsali scény chaosu a hororu po smrtelném výbuchu na konci koncertu americké popové hvězdy Ariany Grandeové v Manchesterské aréně.