Astronomové objevili dosud největší útvar ve vesmíru

Londýn – Mezinárodní tým astronomů objevil dosud největší útvar ve vesmíru. Jde o seskupení 73 kvazarů – extrémně zářivých vzdálených objektů, které se vyskytují v sousedství černých děr. Skupina měří na délku zhruba čtyři miliardy světelných let, informuje britský odborný časopis Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS).

12.1.2013 3

Ilustrační foto.Foto: repro Internet

Jeden světelný rok je vzdálenost, kterou světlo urazí za rok, což odpovídá zhruba deseti bilionům kilometrů.

Od 80. let minulého století je známo, že kvazary se shlukují do úchvatně velkých skupin. „I když rozměr této velké kvazarové skupiny lze sotva obsáhnout, můžeme se značnou jistotou říct, že jde o největší strukturu, jaká kdy byla ve vesmíru objevena," uvedl šéf vědeckého týmu Roger Clowes z univerzity v britském Prestonu.

„Je to velmi vzrušující, v neposlední řadě proto, že to odporuje našemu současnému chápání měřítek ve vesmíru," připustil vědec.

Moderní věda přitom staví na takzvaném kosmologickém principu, podle něhož je vesmír v dostatečně velkém měřítku stejnorodý. Podle tohoto zatím nedokázaného principu by tak žádný vesmírný útvar neměl být větší než zhruba 1,2 miliardy světelných let.

Astronomové nyní chtějí pátrat po dalších „příliš velkých" útvarech ve vesmíru.

12.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
Vladimír Putin se ujal funkce prezidenta. Gratuluje mu jeho předchůdce Dmitrij Medveděv.

Hon na Medveděva. Premiér je na odstřel

Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO

Sobotka jde Babišovi po krku. Chce vědět, jak získal Agrofert

Hledá se vrtulník pro českou armádu. Tiše

Po stíhačkách Gripen a obrněných transportérech Pandur jde o třetí největší armádní zakázku – tucet helikoptér za miliardy. Z favorita se údajně stal outsider a naopak. O co se hraje a jak to vypadá v místě, kde se vrtulník rodí?

Papež jede do Egypta. Povede dialog s muslimy

/VIDEO/ Mírotvorce papež František zítra započne dvoudenní návštěvu Egypta. Jeho příjezd inicioval egyptský prezident as-Sísí v návaznosti na nedávné bombové útoky vůči koptským křesťanským kostelům na severu země. František se setká i s koptským papežem.

Více technologií, méně papírů. Farmy přebírá nová krev

Jejich předkové po roce 1989 dostali zpět pole, o něž je na 40 let připravili komunisté. Obnovili hospodářství a rozšiřovali je. Dnes otěže přebírá nová generace farmářů. Jak výměnu prožívá?

Poslanci proberou změny v oddlužení, mají je víc zpřístupnit

Poslanci by měli ve čtvrtek začít debatu o změnách v oddlužení, jež je mají víc zpřístupnit. Proberou také výsledky prověrek stranických finančních zpráv za loňský rok, jak je provedl sněmovní kontrolní výbor. Na programu jsou ale především pravidelné interpelace na členy vlády.