Astronomové objevili novou kategorii černých děr

Londýn – Britsko-francouzský tým astronomů objevil v kosmu první černou díru střední hmotnosti.

8.7.2009

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Až dosud vědci tyto útvary znali jen malé nebo naopak supermasivní a existenci černých děr střední velikosti pouze předpokládali. O svém objevu informují v aktuálním vydání odborného časopisu Nature.

Černá díra s označením HLX-1 se nachází na okraji galaxie známé jako ESO 243–49. Podle astronomů vedených Seanem Farrellem z Leicesterské univerzity váží asi pětisetnásobek hmotnosti našeho Slunce. Je zdrojem silného rentgenového záření, díky němuž ji poprvé zaznamenali již v listopadu 2004 pomocí vesmírného rentgenového teleskopu XMM Newton. Loni na podzim signál zachytili znovu.

Svou odhadovanou velikostí nezapadá do žádné z dosud prokázaných kategorií černých děr. Nepatří tedy ani k černým děrám hvězdné hmotnosti, které dosahují troj- až stonásobku masy Slunce, ani ke gigantickým supermasivním černým dírám, které mají hmotnost jako milion či miliarda Sluncí.

HLX-1 vysílá podle objevitelů rentgenové záření 260milionkrát silnější než životadárná hvězda Země, ve viditelné části světelného spektra ale od ní nebyly zaznamenány žádné signály. Navíc se nenachází v centru galaxie jako její supermasivní „kolegyně“, ale na jejím kraji.

Důkaz o existenci černých děr střední hmotnosti je podle vědců důležitý k pochopení vzniku těchto kosmických těles. Zatímco malé černé díry se rodí zhroucením hvězd na konci jejich života, o vzniku gigantických děr se toho ví málo. „Jedna z hypotéz tvrdí, že supermasivní černé díry mohou vznikat sloučením řady středně hmotných černých děr. Abychom mohli tuto tezi potvrdit, je třeba nejprve existenci středně hmotných černých děr prokázat,“ zdůraznil Farrell význam objevu jeho týmu.

8.7.2009 VSTUP DO DISKUSE

Miloš Zeman na Pražském hradě ohlásil svou kandidaturu na prezidenta.

Zeman poletí za Trumpem. Termín návštěvy se dozví až tři týdny před odletem

Sexuální asistentky poskytly postiženým zatím 250 asistencí

Poslední rozhovor Věry Špinarové pro Deník: Stále miluji živá vystoupení

/ROZHOVOR/ Připomeňte si spolu s námi Věru Špinarovou v posledním velkém rozhovoru, který poskytla Deníku loni v prosinci - tři dny před svými půlkulatými narozeninami. Rozjímala tehdy například nad vánoční svátky, které měla moc ráda. Jen se jí nelíbil ten shon a nakupování…

Provozovatel kiosku u Pekla skončil kvůli EET. Hledá se náhrada

Polná na Jihlavsku hledá nájemce bufetu v rekreačním a sportovním areálu u rybníka Peklo. Současný provozovatel bufetu skončil, dle vyjádření starosty kvůli elektronické evidenci tržeb (EET).

Islámský stát? Fanatici, kteří nemají náboženský cíl, říká lékař Abass Jahaf

/ROZHOVOR/ Jaké je být uznávaným lékařem v České republice, když pocházíte z muslimské země? A zvláště v době, kdy Islámský stát (IS) terorizuje svět stále početnějšími útoky? Doktor Abass Jahaf byl zhruba před třiceti lety z Jemenu vyslaný do tehdejšího Československa na studia. Dnes má české občanství, pracuje v Nemocnici Most na urologickém oddělení a spolupořádáním společenských akcí se snaží sblížit muslimskou komunitu s českými občany.

Volby v Srbsku: Putin si vybral jako kandidáta Vučiče

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v Moskvě přijal srbského premiéra Aleksandara Vučiče, kterého také jednoznačně podpořil jako kandidáta na prezidenta. Novou hlavu státu budou Srbové volit 2. dubna.