VYBERTE SI REGION

Astronomové objevili novou kategorii černých děr

Londýn – Britsko-francouzský tým astronomů objevil v kosmu první černou díru střední hmotnosti.

8.7.2009

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Až dosud vědci tyto útvary znali jen malé nebo naopak supermasivní a existenci černých děr střední velikosti pouze předpokládali. O svém objevu informují v aktuálním vydání odborného časopisu Nature.

Černá díra s označením HLX-1 se nachází na okraji galaxie známé jako ESO 243–49. Podle astronomů vedených Seanem Farrellem z Leicesterské univerzity váží asi pětisetnásobek hmotnosti našeho Slunce. Je zdrojem silného rentgenového záření, díky němuž ji poprvé zaznamenali již v listopadu 2004 pomocí vesmírného rentgenového teleskopu XMM Newton. Loni na podzim signál zachytili znovu.

Svou odhadovanou velikostí nezapadá do žádné z dosud prokázaných kategorií černých děr. Nepatří tedy ani k černým děrám hvězdné hmotnosti, které dosahují troj- až stonásobku masy Slunce, ani ke gigantickým supermasivním černým dírám, které mají hmotnost jako milion či miliarda Sluncí.

HLX-1 vysílá podle objevitelů rentgenové záření 260milionkrát silnější než životadárná hvězda Země, ve viditelné části světelného spektra ale od ní nebyly zaznamenány žádné signály. Navíc se nenachází v centru galaxie jako její supermasivní „kolegyně“, ale na jejím kraji.

Důkaz o existenci černých děr střední hmotnosti je podle vědců důležitý k pochopení vzniku těchto kosmických těles. Zatímco malé černé díry se rodí zhroucením hvězd na konci jejich života, o vzniku gigantických děr se toho ví málo. „Jedna z hypotéz tvrdí, že supermasivní černé díry mohou vznikat sloučením řady středně hmotných černých děr. Abychom mohli tuto tezi potvrdit, je třeba nejprve existenci středně hmotných černých děr prokázat,“ zdůraznil Farrell význam objevu jeho týmu.

8.7.2009 VSTUP DO DISKUSE

Neberte medvědovi hračku! Může to být granát...

Varšava – Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení podle agentury AP plyne ze sobotní příhody v zoologické zahradě v Poznani na západě Polska.

Při volbách na zkoušku statistici nezaznamenali žádný problém

Praha – Při úterních simulovaných volbách na zkoušku nezaznamenal Český statistický úřad (ČSÚ) žádný problém se zpracováním výsledků. Před říjnovými krajskými a senátními volbami statistici prověřovali přenos sečtených hlasů nebo reakce systému na přetížení, sdělila mluvčí úřadu Petra Báčová. Jednalo se o druhou celoplošnou zkoušku ze tří, poslední se má konat 4. října.

Lidé si připomenou svatého Václava, patrona české země

Praha - Lidé v České republice si dnes při bohoslužbách, poutích i lidových slavnostech připomenou světce a hlavního patrona české země, svatého Václava. Ve Staré Boleslavi se uskuteční tradiční Národní svatováclavská pouť a mše na Mariánském náměstí, nedaleko kostela, kde byl kníže zavražděn. Do Boleslavi dorazí vedle tisíců věřících a dalších návštěvníků i prezident Miloš Zeman. Státním svátkem je 28. září od roku 2000.