Deník

Astronomové objevili novou kategorii černých děr

Londýn – Britsko-francouzský tým astronomů objevil v kosmu první černou díru střední hmotnosti.

8.7.2009

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Až dosud vědci tyto útvary znali jen malé nebo naopak supermasivní a existenci černých děr střední velikosti pouze předpokládali. O svém objevu informují v aktuálním vydání odborného časopisu Nature.

Černá díra s označením HLX-1 se nachází na okraji galaxie známé jako ESO 243–49. Podle astronomů vedených Seanem Farrellem z Leicesterské univerzity váží asi pětisetnásobek hmotnosti našeho Slunce. Je zdrojem silného rentgenového záření, díky němuž ji poprvé zaznamenali již v listopadu 2004 pomocí vesmírného rentgenového teleskopu XMM Newton. Loni na podzim signál zachytili znovu.

Svou odhadovanou velikostí nezapadá do žádné z dosud prokázaných kategorií černých děr. Nepatří tedy ani k černým děrám hvězdné hmotnosti, které dosahují troj- až stonásobku masy Slunce, ani ke gigantickým supermasivním černým dírám, které mají hmotnost jako milion či miliarda Sluncí.

HLX-1 vysílá podle objevitelů rentgenové záření 260milionkrát silnější než životadárná hvězda Země, ve viditelné části světelného spektra ale od ní nebyly zaznamenány žádné signály. Navíc se nenachází v centru galaxie jako její supermasivní „kolegyně“, ale na jejím kraji.

Důkaz o existenci černých děr střední hmotnosti je podle vědců důležitý k pochopení vzniku těchto kosmických těles. Zatímco malé černé díry se rodí zhroucením hvězd na konci jejich života, o vzniku gigantických děr se toho ví málo. „Jedna z hypotéz tvrdí, že supermasivní černé díry mohou vznikat sloučením řady středně hmotných černých děr. Abychom mohli tuto tezi potvrdit, je třeba nejprve existenci středně hmotných černých děr prokázat,“ zdůraznil Farrell význam objevu jeho týmu.

8.7.2009 VSTUP DO DISKUSE

Kočka

Žena zemřela po kousnutí kočkou na nemoc přenášenou klíšťaty

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

Takto by mohla vypadat Škoda Kodiaq Coupé RS. A co říkáte na Karoq Coupé?

Česká automobilka Škoda se chce v nejbližší době víc soustředit na vozy typu SUV. Je to logické, zákazníci o ně mají čím dál větší zájem. Jednou z možností, jak by mladoboleslavská značka mohla svou nabídku "esúvéček" a crossoverů v budoucnu rozšířit, je třeba i uvedení nových kupé-SUV.

Mořský gigant přistál u Austrálie. Největší loď světa měří skoro 500 metrů

/VIDEO/ Největší plavidlo světa, plovoucí stanice společnosti Shell na těžbu a zkapalňování zemního plynu, dorazilo z doků v Jižní Koreji k břehům Austrálie. Po prvním vyplutí na moře zakotvilo na místě, kde bude postupně uvedeno do provozu. Posádka má speciální námořní školení pro navigaci letadel.

Potvrzeno! Francii postihla katastrofální neúroda vinných hroznů

Když na jaře varovali francouzští vinaři, že silné mrazy zničily jejich celoroční snažení, mnozí doufali, že se réva nakonec vzpamatuje. Bohužel, černé předpovědi se vyplnily.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.