VYBERTE SI REGION

Astronomové objevili novou kategorii černých děr

Londýn – Britsko-francouzský tým astronomů objevil v kosmu první černou díru střední hmotnosti.

8.7.2009

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Až dosud vědci tyto útvary znali jen malé nebo naopak supermasivní a existenci černých děr střední velikosti pouze předpokládali. O svém objevu informují v aktuálním vydání odborného časopisu Nature.

Černá díra s označením HLX-1 se nachází na okraji galaxie známé jako ESO 243–49. Podle astronomů vedených Seanem Farrellem z Leicesterské univerzity váží asi pětisetnásobek hmotnosti našeho Slunce. Je zdrojem silného rentgenového záření, díky němuž ji poprvé zaznamenali již v listopadu 2004 pomocí vesmírného rentgenového teleskopu XMM Newton. Loni na podzim signál zachytili znovu.

Svou odhadovanou velikostí nezapadá do žádné z dosud prokázaných kategorií černých děr. Nepatří tedy ani k černým děrám hvězdné hmotnosti, které dosahují troj- až stonásobku masy Slunce, ani ke gigantickým supermasivním černým dírám, které mají hmotnost jako milion či miliarda Sluncí.

HLX-1 vysílá podle objevitelů rentgenové záření 260milionkrát silnější než životadárná hvězda Země, ve viditelné části světelného spektra ale od ní nebyly zaznamenány žádné signály. Navíc se nenachází v centru galaxie jako její supermasivní „kolegyně“, ale na jejím kraji.

Důkaz o existenci černých děr střední hmotnosti je podle vědců důležitý k pochopení vzniku těchto kosmických těles. Zatímco malé černé díry se rodí zhroucením hvězd na konci jejich života, o vzniku gigantických děr se toho ví málo. „Jedna z hypotéz tvrdí, že supermasivní černé díry mohou vznikat sloučením řady středně hmotných černých děr. Abychom mohli tuto tezi potvrdit, je třeba nejprve existenci středně hmotných černých děr prokázat,“ zdůraznil Farrell význam objevu jeho týmu.

8.7.2009 VSTUP DO DISKUSE

Jiřičtí vězni se připraví na život bez mříží ve speciální vesnici

Jiřice - Část odsouzených bude žít jako na svobodě. Ovšem stále pod dohledem kamer a za ostnatým drátem.

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice.