Astronomové objevili novou kategorii černých děr

Londýn – Britsko-francouzský tým astronomů objevil v kosmu první černou díru střední hmotnosti.

8.7.2009

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Až dosud vědci tyto útvary znali jen malé nebo naopak supermasivní a existenci černých děr střední velikosti pouze předpokládali. O svém objevu informují v aktuálním vydání odborného časopisu Nature.

Černá díra s označením HLX-1 se nachází na okraji galaxie známé jako ESO 243–49. Podle astronomů vedených Seanem Farrellem z Leicesterské univerzity váží asi pětisetnásobek hmotnosti našeho Slunce. Je zdrojem silného rentgenového záření, díky němuž ji poprvé zaznamenali již v listopadu 2004 pomocí vesmírného rentgenového teleskopu XMM Newton. Loni na podzim signál zachytili znovu.

Svou odhadovanou velikostí nezapadá do žádné z dosud prokázaných kategorií černých děr. Nepatří tedy ani k černým děrám hvězdné hmotnosti, které dosahují troj- až stonásobku masy Slunce, ani ke gigantickým supermasivním černým dírám, které mají hmotnost jako milion či miliarda Sluncí.

HLX-1 vysílá podle objevitelů rentgenové záření 260milionkrát silnější než životadárná hvězda Země, ve viditelné části světelného spektra ale od ní nebyly zaznamenány žádné signály. Navíc se nenachází v centru galaxie jako její supermasivní „kolegyně“, ale na jejím kraji.

Důkaz o existenci černých děr střední hmotnosti je podle vědců důležitý k pochopení vzniku těchto kosmických těles. Zatímco malé černé díry se rodí zhroucením hvězd na konci jejich života, o vzniku gigantických děr se toho ví málo. „Jedna z hypotéz tvrdí, že supermasivní černé díry mohou vznikat sloučením řady středně hmotných černých děr. Abychom mohli tuto tezi potvrdit, je třeba nejprve existenci středně hmotných černých děr prokázat,“ zdůraznil Farrell význam objevu jeho týmu.

8.7.2009 VSTUP DO DISKUSE

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Ženy měly na páteční demonstraci v New Yorku ke 100 dnům Trumpova vládnutí jasno. Donald Trump ženy zklamal.

Donald Trump o svých sto dnech: Jsem hodně rychlý, nejrychlejší ze všech

Hodina velkých změn v pražské hromadné dopravě je tu

Ve skutečnost se od soboty mění dlouhodoběji připravované rozsáhlé změny v Pražské integrované dopravě.

EXKLUZIVNĚ

Velvyslanec Jevhen Perebyjnis: I my Ukrajinci máme svého Jana Palacha

/ROZHOVOR, VIDEO/ Kdyby nebylo ukrajinské armády, ta ruská by dnes možná stála na hranicích Evropské unie, řekl mimo jiné v rozhovoru pro Deník ukrajinský velvyslanec Jevhen Perebyjnis. Když hovoří o Krymu a východní Ukrajině, nepoužívá termíny anexe, obsazení nebo odtržení, ale okupace. Nový ukrajinský ambasador v České republice je člověk, který i v diplomatické pozici dokáže věci pojmenovávat přímo.

Sobotka: Jednání o brexitu se nesmí dotknout peněz ve fondech EU

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) odletěl na mimořádný summit 27 zemí Evropské unie k odchodu Velké Británie z bloku.

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.