Astronomové objevili planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy

Washington - Astronomové objevili v souhvězdí Kozoroha osamělou planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy. Podle vědců je relativně blízko – jen 80 světelných let od Země. Server Space.com informoval, že exoplaneta (planeta mimo naši sluneční soustavu) s označením PSO J318.5–22 je relativně mladá, vědci její stáří odhadují na 12 milionů let.

14.10.2013

Astronomové objevili v souhvězdí Kozoroha osamělou planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy.Foto: REPROFOTO/CNN

Hmotnost planety je zhruba šestkrát větší než hmotnost Jupitera, takže se podobá plynným obrům obíhajícím mladé hvězdy. Nicméně toto vesmírné těleso žádnou mateřskou hvězdu nemá.

„Ještě nikdy jsme neviděli podobné těleso volně plující vesmírem. Má všechny charakteristiky mladých planet zjištěných kolem jiných hvězd, ale letí si úplně samo," upozornil Michael Liu, který je jedním z výzkumníků Astronomického ústavu Havajské univerzity.

Pátrání po trpaslících

Astronomové vesmírného „Bludného Holanďana" odhalili pomocí silného teleskopu Pan-STARRS 1, umístěného na vrcholu havajského vulkánu Haleakala. Narazili na něj náhodou při pátrání po takzvaných hnědých trpaslících. Jde o kosmická tělesa podobná hvězdám, kterým se někdy také říká „nezdařené hvězdy". Jsou větší než planety, ale příliš studené na to, aby vzplanuly jako skutečné hvězdy.

Nepřítomnost jasně zářivé hvězdy v blízkosti PSO J318.5–22 by mohla být velkou příležitostí pro vědce, kteří chtějí co nejvíce prozkoumat planety mimo naši sluneční soustavu. Jen hrstku z dosud objevených exoplanet měli příležitost pozorovat pomocí přímých snímků. Obvykle se výzkum provádí nepřímo, například pozorováním změn ve světelném záření, k nimž dojde při přeletu exoplanety před hvězdou.

„Studovat planety přímým snímkováním je neuvěřitelně obtížné, protože jsou blízko ke svým mnohem jasnějším mateřským hvězdám," vysvětlil Niall Deacon z Astronomického ústavu Maxe Plancka v Německu. „PSO J318.5–22 kolem žádné hvězdy neobíhá, takže pro nás bude mnohem snazší ji studovat. To nám poskytne báječný pohled na to, co se děje v plynných obrech – tedy planetách, jako je Jupiter – krátce po jejich zrození."

14.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
Hotel Diplomat v pražských Dejvicích.

Thajci kupují pražský hotel Diplomat a plzeňský Angelo

Následky silného větru v Olomouckém kraji. 24. února 2017

Pojišťovny: Vítr zatím způsobil stovky škod v řádu desítek milionů

OBRAZEM: Když vesnicí projíždí cirkus

Královna Kunhuta projížděla se svým doprovodem a královským cirkusem vsí.

KRIMI MIX: K dopadení sprejerů pomohl všímavý svědek

/FOTOGALERIE/ - Dvojici 16letých mladíků, kteří se přiznali ke sprejerskému řádění, dopadli v noci na pátek strážníci z Prahy 14. Krátce po půlnoci je na Černý Most přivolal svědek, který hlásil, že dotyční posprejovali stěnu v Ocelkově ulici – a k tomu ještě několik míst v okolí.

Vydání bývalého senátora za ODS Nováka do Česka se protahuje

Vydání bývalého senátora za ODS Alexandra Nováka z Německa do České republiky se protahuje. Vrchní zemský soud ve Frankfurtu nad Mohanem totiž zatím stále nedostal žádost, aby přípustnost vydání posoudil. Důvodem může být zaneprázdněnost státního zastupitelství, které takovou žádost podává. Novák zatím z rozhodnutí soudu zůstává ve vydávací vazbě.

Opočno je po čtvrtstoletí tahanic státu

Nejvyšší soud (NS) odmítl dovolání Kristiny Colloredo-Mansfeldové v letitém sporu o renesanční zámek v Opočně na Rychnovsku. Justice památku loni v dubnu pravomocně přiřkla státu.