Astronomové objevili planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy

Washington - Astronomové objevili v souhvězdí Kozoroha osamělou planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy. Podle vědců je relativně blízko – jen 80 světelných let od Země. Server Space.com informoval, že exoplaneta (planeta mimo naši sluneční soustavu) s označením PSO J318.5–22 je relativně mladá, vědci její stáří odhadují na 12 milionů let.

14.10.2013

Astronomové objevili v souhvězdí Kozoroha osamělou planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy.Foto: REPROFOTO/CNN

Hmotnost planety je zhruba šestkrát větší než hmotnost Jupitera, takže se podobá plynným obrům obíhajícím mladé hvězdy. Nicméně toto vesmírné těleso žádnou mateřskou hvězdu nemá.

„Ještě nikdy jsme neviděli podobné těleso volně plující vesmírem. Má všechny charakteristiky mladých planet zjištěných kolem jiných hvězd, ale letí si úplně samo," upozornil Michael Liu, který je jedním z výzkumníků Astronomického ústavu Havajské univerzity.

Pátrání po trpaslících

Astronomové vesmírného „Bludného Holanďana" odhalili pomocí silného teleskopu Pan-STARRS 1, umístěného na vrcholu havajského vulkánu Haleakala. Narazili na něj náhodou při pátrání po takzvaných hnědých trpaslících. Jde o kosmická tělesa podobná hvězdám, kterým se někdy také říká „nezdařené hvězdy". Jsou větší než planety, ale příliš studené na to, aby vzplanuly jako skutečné hvězdy.

Nepřítomnost jasně zářivé hvězdy v blízkosti PSO J318.5–22 by mohla být velkou příležitostí pro vědce, kteří chtějí co nejvíce prozkoumat planety mimo naši sluneční soustavu. Jen hrstku z dosud objevených exoplanet měli příležitost pozorovat pomocí přímých snímků. Obvykle se výzkum provádí nepřímo, například pozorováním změn ve světelném záření, k nimž dojde při přeletu exoplanety před hvězdou.

„Studovat planety přímým snímkováním je neuvěřitelně obtížné, protože jsou blízko ke svým mnohem jasnějším mateřským hvězdám," vysvětlil Niall Deacon z Astronomického ústavu Maxe Plancka v Německu. „PSO J318.5–22 kolem žádné hvězdy neobíhá, takže pro nás bude mnohem snazší ji studovat. To nám poskytne báječný pohled na to, co se děje v plynných obrech – tedy planetách, jako je Jupiter – krátce po jejich zrození."

14.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
Letní počasí v Praze. Ilustrační foto.

Teplé počasí vydrží i příští týden, pak se lehce ochladí

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk

Volební spot koalice Lidovci a starostové ukazuje malého Bělobrádka s Gazdíkem

Víkendový sjezd Křesťanskodemokratické unie - Československé strany lidové  představil mimo jiné v premiéře nový volební klip této strany, který akcentuje spojení KDU-ČSL s hnutím Starostové a nezávislí a nově pracuje s pojmem síla. To vše v patetickém duchu. Spot natočil Filip Renč.

Španělští hoteliéři mají po krk falešných britských otrav z jídla.

Ve Španělsku žije trvale asi 300 tisíc britských občanů, převážně penzistů, kteří si tady našli bydlení na důchod. S jejich penzemi a v teplém podnebí si užívají podzim života. Kromě toho sem jezdí na dovolenou další statisíce Britů. A ti našli fintu, jak si pořídit dovolenou zadarmo a ještě vydělat.

Bitva o Mosul je ve finále. Islámský stát drží už jen 10 procent města

Irácká armáda se pohnula opět vpřed. Poslední část Mosulu – kousek Starého města a čtvrť na břehu řeky Tigris jsou posledními místy, kde ještě vládne Islámský stát. Ten nyní kontroluje už jenom deset procent města. Podle odhadů se zde zdržuje už jenom několik stovek bojovníků.

AKTUALIZUJEME

Bělobrádek obhájil křeslo předsedy, má přes 80 procent hlasů

Šéf KDU-ČSL Pavel Bělobrádek obhájil post předsedy strany. Dostal 227 hlasů od 276 delegátů. Ve volbě ho vyzval senátor Jiří Čunek.