Deník

Astronomové objevili planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy

Washington - Astronomové objevili v souhvězdí Kozoroha osamělou planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy. Podle vědců je relativně blízko – jen 80 světelných let od Země. Server Space.com informoval, že exoplaneta (planeta mimo naši sluneční soustavu) s označením PSO J318.5–22 je relativně mladá, vědci její stáří odhadují na 12 milionů let.

14.10.2013

Astronomové objevili v souhvězdí Kozoroha osamělou planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy.Foto: REPROFOTO/CNN

Hmotnost planety je zhruba šestkrát větší než hmotnost Jupitera, takže se podobá plynným obrům obíhajícím mladé hvězdy. Nicméně toto vesmírné těleso žádnou mateřskou hvězdu nemá.

„Ještě nikdy jsme neviděli podobné těleso volně plující vesmírem. Má všechny charakteristiky mladých planet zjištěných kolem jiných hvězd, ale letí si úplně samo," upozornil Michael Liu, který je jedním z výzkumníků Astronomického ústavu Havajské univerzity.

Pátrání po trpaslících

Astronomové vesmírného „Bludného Holanďana" odhalili pomocí silného teleskopu Pan-STARRS 1, umístěného na vrcholu havajského vulkánu Haleakala. Narazili na něj náhodou při pátrání po takzvaných hnědých trpaslících. Jde o kosmická tělesa podobná hvězdám, kterým se někdy také říká „nezdařené hvězdy". Jsou větší než planety, ale příliš studené na to, aby vzplanuly jako skutečné hvězdy.

Nepřítomnost jasně zářivé hvězdy v blízkosti PSO J318.5–22 by mohla být velkou příležitostí pro vědce, kteří chtějí co nejvíce prozkoumat planety mimo naši sluneční soustavu. Jen hrstku z dosud objevených exoplanet měli příležitost pozorovat pomocí přímých snímků. Obvykle se výzkum provádí nepřímo, například pozorováním změn ve světelném záření, k nimž dojde při přeletu exoplanety před hvězdou.

„Studovat planety přímým snímkováním je neuvěřitelně obtížné, protože jsou blízko ke svým mnohem jasnějším mateřským hvězdám," vysvětlil Niall Deacon z Astronomického ústavu Maxe Plancka v Německu. „PSO J318.5–22 kolem žádné hvězdy neobíhá, takže pro nás bude mnohem snazší ji studovat. To nám poskytne báječný pohled na to, co se děje v plynných obrech – tedy planetách, jako je Jupiter – krátce po jejich zrození."

14.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
Aukční síň tvrdí, že hodinky, které prodala za více než milion eur, ruskému prezidentovi nepatřily.

Putinovy hodinky za milion eur? Nebyly prý jeho, dementoval Kreml

Ivan Hoffman

Komentář Deníku: Sen o dvou premiantech Evropy nevyšel

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Veselnická, která se sešla s Trumpem mladším, dělala i pro FSB

Ruská právnička Natalia Veselnická, která se před americkými prezidentskými volbami sešla s Donaldem Trumpem juniorem, má mezi svými klienty i ruskou tajnou policii FSB. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na dokumenty, které získala k dispozici.

Potvrzeno, jihočeskou kandidátku ČSSD povede Ondřej Veselý

Volebním lídrem sociální demokracie v jižních Čechách bude právník a bývalý starosta Písku Ondřej Veselý.

Vy byste s námi měli táhnout za jeden provaz, vzkázal Erdogan Němcům

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan odsoudil vyjádření německého ministra hospodářství, který varoval firmy investující v Turecku. "Měli bychom táhnout za jeden provaz," prohlásil.