Deník

Astronomové objevili planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy

Washington - Astronomové objevili v souhvězdí Kozoroha osamělou planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy. Podle vědců je relativně blízko – jen 80 světelných let od Země. Server Space.com informoval, že exoplaneta (planeta mimo naši sluneční soustavu) s označením PSO J318.5–22 je relativně mladá, vědci její stáří odhadují na 12 milionů let.

14.10.2013

Astronomové objevili v souhvězdí Kozoroha osamělou planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy.Foto: REPROFOTO/CNN

Hmotnost planety je zhruba šestkrát větší než hmotnost Jupitera, takže se podobá plynným obrům obíhajícím mladé hvězdy. Nicméně toto vesmírné těleso žádnou mateřskou hvězdu nemá.

„Ještě nikdy jsme neviděli podobné těleso volně plující vesmírem. Má všechny charakteristiky mladých planet zjištěných kolem jiných hvězd, ale letí si úplně samo," upozornil Michael Liu, který je jedním z výzkumníků Astronomického ústavu Havajské univerzity.

Pátrání po trpaslících

Astronomové vesmírného „Bludného Holanďana" odhalili pomocí silného teleskopu Pan-STARRS 1, umístěného na vrcholu havajského vulkánu Haleakala. Narazili na něj náhodou při pátrání po takzvaných hnědých trpaslících. Jde o kosmická tělesa podobná hvězdám, kterým se někdy také říká „nezdařené hvězdy". Jsou větší než planety, ale příliš studené na to, aby vzplanuly jako skutečné hvězdy.

Nepřítomnost jasně zářivé hvězdy v blízkosti PSO J318.5–22 by mohla být velkou příležitostí pro vědce, kteří chtějí co nejvíce prozkoumat planety mimo naši sluneční soustavu. Jen hrstku z dosud objevených exoplanet měli příležitost pozorovat pomocí přímých snímků. Obvykle se výzkum provádí nepřímo, například pozorováním změn ve světelném záření, k nimž dojde při přeletu exoplanety před hvězdou.

„Studovat planety přímým snímkováním je neuvěřitelně obtížné, protože jsou blízko ke svým mnohem jasnějším mateřským hvězdám," vysvětlil Niall Deacon z Astronomického ústavu Maxe Plancka v Německu. „PSO J318.5–22 kolem žádné hvězdy neobíhá, takže pro nás bude mnohem snazší ji studovat. To nám poskytne báječný pohled na to, co se děje v plynných obrech – tedy planetách, jako je Jupiter – krátce po jejich zrození."

14.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
Srážka nákladního auta s vlakem na přejezdu v Divišově ulici v Olomouci

V Olomouci se srazil vlak s náklaďákem, zranilo se devět lidí

Volební spot Hnutí Ano Andreje Babiše

Expert rozcupoval Babišovo video: Vykradená forma, nevkus, prázdný obsah

Osm měsíců v izolaci a o konzervách. Dobrovolníci simulovali pobyt na Marsu

/VIDEO/ Po osmi měsících skončil na Havaji v USA vědecký experiment. Ten byl zaměřený na simulování podmínek pobytu na Marsu. Skupina šesti lidí - čtyř mužů a dvou žen, strávila celou dobu ve speciálním zařízení, které se nacházelo pod vrcholem sopky Mauna Loa. Jedná se o pátou simulaci pobytu na Marsu programu HI-SEAS financovaného vesmírnou agenturou NASA.

Zemětřesení v Mexiku má přes 200 obětí, pohřbilo i 20 dětí ve škole

/VIDEO/ Mexiko se vzpamatovává z úterního zemětřesení o síle 7,1 Richterovy škály. Podle nejnovějších informací při něm zahynulo nejméně 216 lidí. V okolí hlavního města intenzivně probíhají záchranné akce s jediným cílem, vyprostit co nejvíce živých z trosek budov. Podle informací ministerstva zahraničí Češi mezi oběťmi nejsou.

Konec léta? Španělsko hlásí první sníh

Astronomické léto ještě neskončilo a na jihu Evropy již vítají první sníh. V Pyrenejích a v Kantábrii na severu Španělska od letošního léta poprvé sněžilo. Ve výšce okolo 2200 metrů nad mořem o víkendu napadlo místy až pět centimetrů sněhu, což je na polovinu září místní rekord. Podle předpovědi se má ale v příštích dnech opět oteplit.

Tragická nehoda u Teplic. Při srážce auta s autobusem zemřel člověk

/FOTOGALERIE/ Oběť ranní nehody museli z vraku vyprostit hasiči. Muži už nebylo pomoci.