Astronomové zachytili hvězdu "požírající" planetu

Londýn – Astronomové našli případ planety, kterou „sežrala" její hvězda. Díky tomu vědci získají nové poznatky o osudu, který za miliardy let může postihnout i Zemi. Píše o tom na svých webových stránkách britská zpravodajská stanice BBC s odvoláním na studii otištěnou v listu Astrophysical Journal Letters.

23.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Tým astronomů z USA, Španělska a Polska odhalil „podpis" planety, kterou pohltilo její slunce, a to tím, že zkoumal chemické složení hvězdy. Navíc se experti také domnívají, že jedna planeta, která v oblasti ještě přežívá, se nachází na tak neobvyklé orbitální dráze, kterou zřejmě vyvolala destrukce v jejím sousedství.

Na objev astronomové přišli pomocí texaského teleskopu Hobby Eberly během studia hvězdy označované BD+48 740, která je řazena mezi takzvané červené obry. Rostoucí teploty poblíž jádra tohoto typu hvězd způsobují, že se tyto hvězdy rozšiřují. To může vést k zániku planet.

„Podobný osud může čekat i vnitřní planety v našem slunečním systému, až se Slunce změní v červeného obra," řekl jeden ze spoluautorů studie Alexander Wolszczan z Pensylvánské státní univerzity v USA. Stát by se tak podle něj mohlo až někdy za pět miliard let.

23.8.2012 VSTUP DO DISKUSE

Dům si nyní postavíte sami. Stačí odborný dozor

Stanislav Šulc.

Pohledem Stanislava Šulce: Zdravá Francie?

Přípravky ve školách budou jen pro děti s odkladem

Během dubna a května probíhají v Praze zápisy na základních školách. Na řadě míst metropole se děti můžou přihlásit do přípravných tříd. Nově jen ty s odkladem.

Útoky na městské úředníky: Paní, která plive, pán, který vyhrožuje smrtí

Paní, která v rozčílení plive po lidech, nadávky nejhrubšího zrna či dokonce útok pěstmi, výhrůžky smrtí za to, že jisté dámě odmítli kopírovat její soukromé dokumenty. Vítejte v kancelářích a dalších prostorech k jednání s veřejností na místních radnicích a magistrátech.

VIDEO: Protest proti Andreji Babišovi. Klub okradených blokuje ministerstvo

/FOTOGRAFIE/ - Členové Klubu okradených zahájili dnes blokádu Ministerstva financí. Jejich protest se vztahuje k ministrovi financí Andreji Babišovi, jenž podle nich svými podvody okradl celou řadu jednotlivců.

Brambor v jižních Čechách postupně ubývá

Pranostika praví, že brambor vysazených na svatého Marka (25. dubna), bude při sklizni plná jamka. V jižních Čechách ale v současnosti osazují zemědělci jen část dřívějších ploch.