VYBERTE SI REGION

Astronomové zachytili hvězdu "požírající" planetu

Londýn – Astronomové našli případ planety, kterou „sežrala" její hvězda. Díky tomu vědci získají nové poznatky o osudu, který za miliardy let může postihnout i Zemi. Píše o tom na svých webových stránkách britská zpravodajská stanice BBC s odvoláním na studii otištěnou v listu Astrophysical Journal Letters.

23.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Tým astronomů z USA, Španělska a Polska odhalil „podpis" planety, kterou pohltilo její slunce, a to tím, že zkoumal chemické složení hvězdy. Navíc se experti také domnívají, že jedna planeta, která v oblasti ještě přežívá, se nachází na tak neobvyklé orbitální dráze, kterou zřejmě vyvolala destrukce v jejím sousedství.

Na objev astronomové přišli pomocí texaského teleskopu Hobby Eberly během studia hvězdy označované BD+48 740, která je řazena mezi takzvané červené obry. Rostoucí teploty poblíž jádra tohoto typu hvězd způsobují, že se tyto hvězdy rozšiřují. To může vést k zániku planet.

„Podobný osud může čekat i vnitřní planety v našem slunečním systému, až se Slunce změní v červeného obra," řekl jeden ze spoluautorů studie Alexander Wolszczan z Pensylvánské státní univerzity v USA. Stát by se tak podle něj mohlo až někdy za pět miliard let.

23.8.2012 VSTUP DO DISKUSE

Syrská armáda je v centru Halabu, povstalci žádají příměří

Damašek - Syrská armáda ovládla všechny části Starého Města v Halabu, které dosud kontrolovala opozice. Oznámila to dnes organizace syrských ochránců lidských práv (SOHR), která sídlí v Británii a o situaci v Sýrii má zprávy od svých informátorů. Ruské ministerstvo obrany oznámilo, že při útoku povstalců přišel o život jeden ruský vojenský poradce. Z východní části města podle SOHR od poloviny listopadu kvůli prudkým bojům odešlo na 80.000 lidí a povstalci dnes požádali o pětidenní příměří.

Babiš obhajoval rozpočet, dle něj je podstatné, že deficit klesá

Praha - Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) před jednáním Sněmovny obhajoval navržený deficit státního rozpočtu na příští rok ve výši 60 miliard korun. Podle něj je podstatné, že se od začátku funkčního období vlády daří deficit postupně snižovat, stejně jako státní dluh. Odmítl také výtky opozice, že je v rozpočtu málo investic.

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.