Astronomové zachytili hvězdu "požírající" planetu

Londýn – Astronomové našli případ planety, kterou „sežrala" její hvězda. Díky tomu vědci získají nové poznatky o osudu, který za miliardy let může postihnout i Zemi. Píše o tom na svých webových stránkách britská zpravodajská stanice BBC s odvoláním na studii otištěnou v listu Astrophysical Journal Letters.

23.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Tým astronomů z USA, Španělska a Polska odhalil „podpis" planety, kterou pohltilo její slunce, a to tím, že zkoumal chemické složení hvězdy. Navíc se experti také domnívají, že jedna planeta, která v oblasti ještě přežívá, se nachází na tak neobvyklé orbitální dráze, kterou zřejmě vyvolala destrukce v jejím sousedství.

Na objev astronomové přišli pomocí texaského teleskopu Hobby Eberly během studia hvězdy označované BD+48 740, která je řazena mezi takzvané červené obry. Rostoucí teploty poblíž jádra tohoto typu hvězd způsobují, že se tyto hvězdy rozšiřují. To může vést k zániku planet.

„Podobný osud může čekat i vnitřní planety v našem slunečním systému, až se Slunce změní v červeného obra," řekl jeden ze spoluautorů studie Alexander Wolszczan z Pensylvánské státní univerzity v USA. Stát by se tak podle něj mohlo až někdy za pět miliard let.

23.8.2012 VSTUP DO DISKUSE

Oslav sedmdesátého výročí položení základního kamene nové obce Lidice se zúčastnili vzácní hosté.

Prezident Miloš Zeman převzal symbolický klíč od obce Lidice

Slavia zvítězila nad Brnem 4:0 a mohla slavit titul

Slavia přerušila nadvládu Plzně. Titul slaví v Praze

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají.

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobilo, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestalo dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Jsem prostě nejlepší. Donald Trump se před odletem ze summitu pochválil

Kdyby si americký prezident k projevu před americkými vojáky na základně Sigonella, kde se s nimi setkal, než nastoupil do letadla směr Washington, pustil známý hit českého zpěváka Leška Semelky „Jsi prostě nejlepší", byl by to stylový podkres jeho vystoupení.

Chiméra, nebo realita? Číňané chtějí zaplatit podmořský tunel na Krym

Okupace Krymu a sankce vůči Rusku asi jen tak neskončí. Lze to vyvozovat jednak ze závěrů summitu států G7, který skončil na Sicílii a jednak z toho, že se čínští investoři vážně zajímají o budování podmořské komunikace z Kerčského poloostrova na poloostrov krymský.

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.