VYBERTE SI REGION

Astronomům se poprvé podařilo určit barvu exoplanety

Oxford /VIDEO/ - Astronomům se poprvé podařilo určit barvu exoplanety, tedy planety mimo naši sluneční soustavu. Zjistili, že planeta HD 189733 b, která se nachází v souhvězdí Lištičky, je azurově modrá, informovaly agentury.

14.7.2013

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Barvu planety se podařilo určit s pomocí Hubbleova vesmírného teleskopu. "Určení barvy planety je opravdovým prvenstvím, předtím jsme to u planety mimo naši sluneční soustavu nikdy nedokázali," řekl Frederic Pont z anglické Exeterské univerzity.

Těleso patří mezi plynné obry, konkrétně takzvané "horké Jupitery", které se velikostí blíží planetě Jupiter z naší sluneční soustavy, ale jsou blízko své hvězdy.

Díky modři se sice planeta HD 189733 b podobá spíš Zemi, ale podle vědců na ní panují zcela odlišné podmínky s teplotami přesahujícími 1000 stupňů Celsia a větrem o rychlosti 7000 kilometrů za hodinu.

Její modrá barva nepochází z oceánů, ale ze silikátových částeček, které víří kolem planety. Prostým okem však barvu rozeznat nelze. Vědcům se ji podařilo určit až díky spektrografům, které měří vlnovou délku světla.

HD 189733 b, katalogizovaná také jako V452 Vulpeculae, je exoplaneta hvězdy HD 189733. Je vzdálena asi 63 světelných let od Slunce, přičemž jeden světelný rok je vzdálenost, kterou světlo urazí za rok, což odpovídá zhruba deseti bilionům kilometrů.

Planeta byla objevena 5. října 2005. Jde zároveň o první exoplanetu, na níž byl zjištěn metan.

14.7.2013 VSTUP DO DISKUSE

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.