„Jeho radikální obrat mohl velmi dobře nastat tady," řekl dagestánský sociolog Zajda Abdulagatov. „Islám, který nyní máme v Dagestánu, je velmi tvrdý, velmi zpolitizovaný a občas velmi temný," dodal.

Stejně jako v případě ostatních nyní nechvalně známých mladých lidí přistěhovaleckého původu – jako Mohamed Merah z Francie, který zahynul při přestřelce s policií před rokem poté, co zabil sedm lidí – je skoro nemožné oddělit jejich psychologické důvody od politických motivů.

„Je to složitá směs důvodů, obvykle stejně osobní jako nadnárodní nebo globální," řekl Rafaello Pantucci, který zkoumá tyto případy v respektovaném londýnském ústavu Royal United Services Institute(RUSI), který se zabývá obranou a bezpečností.

„Načrtnout jejich přesné profily je téměř nemožné," řekl. Zpravidla podle něj jde o muslimské muže do určitého věku. Obvykle je nějaký vnější kontakt nutí jít dál.

Tento široký vzorec pasuje i na bratry Carnajevovy, etnické Čečence, vychované na neklidném ruském jihu a v americkém státě Massachussetts rodiči, kteří emigrovali s cílem si zajistit lepší živobytí, ale kterým se to nepodařilo. Rozvedli se a vrátili se do Dagestánu.

Všechny příbuzné podle Reuters překvapilo, když se do oblasti dočasně vrátil i Tamerlan a jak hluboce se začal věnovat náboženství. Podle jeho rovněž nábožensky založené matky Zubejdy se hodně věnoval četbě koránu

Tamerlan se vrátil do Dagestánu deset let poté, co ruský prezident Vladimir Putin rozdrtil separatistické hnutí v Čečensku. Malá část islamistů se odtamtud přesunula do Dagestánu. Přijel do města, které je pod větším vlivem tradičního islámu, než bylo dříve. Do ulic se vrátily závoje u žen a další tradiční oděvy. Už je několik málo kaváren a obchodů ještě prodává alkohol v obavě před útoky radikálů. A střelba a pumové útoky namířené zejména proti policii tam jsou na denním pořádku.

Podle Reuters se ale nezdá, že by Tamerlan v té době „vyrazil do lesů", jak se říká o mladících, kteří se přidávají v hornatém terénu k ozbrojeným extremistům. A to už jen pro to, že by radikálové stěží přijali s důvěrou někoho, kdy právě dorazil letadlem z USA v západních šatech.

Další stopa Tamerlanovy radikalizace vede zpět na muslimské semináře v USA, kde se jednou rozhorlil proti kázajícímu imámovi nad přirovnáním proroka Mohameda k americkému bojovníkovi za lidská práva černochů Martinu Lutheru Kingovi. Komunitu, která ho už znala před jeho loňskou cestou do Dagestánu, jeho chování překvapilo, protože ho dosud znala jako umírněného účastníka bohoslužeb.