VYBERTE SI REGION

Belgické dráhy spojují neštěstí i s normami EU

Brusel - Už v pondělí se objevilo tvrzení, že spíš než individuální chyba jsou za neštěstím, při kterém zemřelo osmnáct lidí, nedostatečné investice do zajištění bezpečnosti železničního provozu. Belgická železniční společnost SNCB označila za původce této pomalosti Evropskou komisi, ta to odmítla.

16.2.2010
SDÍLEJ:

Pondělní srážka dvou vlaků si v Belgii vyžádala osmnáct mrtvých.Foto: ČTK/AP

Belgická železniční společnost SNCB, kritizovaná po pondělní tragické srážce vlaků kvůli pomalému zavádění automatických brzdících systémů, v úterý označila za původce této pomalosti Evropskou komisi. Ta na to reagovala břitkým odmítnutím.

Nehoda si vyžádala 18 mrtvých a 125 raněných. První předběžné informace o možné příčině hovořily o přehlédnutí červeného světla jedním ze strojvůdců. Jeden strojvůdce je mezi mrtvými.

Agentura AFP napsala, že už v pondělí se objevilo tvrzení, že spíš než individuální chyba jsou za neštěstím nedostatečné investice do zajištění bezpečnosti železničního provozu.

Evropská komise: Záleží na rozhodnutí každého státu

Luc Lallemand, šéf společnosti Infrabel, jež spravuje belgickou železniční síť, zdůraznil, že vlak, jehož strojvůdce je podezřelý z přehlédnutí červené, nebyl vybaven systémem, který by zajistil automatické zastavení. Jeho slova vylučovala údržbu trati (kterou má na starosti Infrabel) jako možnou příčinu a obrátila pozornost na SNCB.

Prezident SNCB Marc Descheemaecker v reakci na to poukázal na pomalost harmonizace evropských regulí týkajících se automatického brzdění. V souladu s těmito regulemi měl být tento systém zaváděn na belgických drahách jen postupně v letech 2006 až 2013.

Mluvčí člena Evropské komise pro dopravu v úterý řekla, že „obviňování, které jsme si dnes ráno přečetli, není vůbec podložené“. Nejmenovaný expert komise pak zdůraznil, že komise „belgickému státu nebo SNCB absolutně nebránila v zavedení nějakého národního bezpečnostního systému“. Zdůvodňování neštěstí v podání SNCB je podle něho neudržitelné, protože Evropská komise není zapojena do rozhodování o bezpečnostním materiálu montovaném na vlacích – to je na rozhodnutí každého státu.

SNCB: Za zpoždění může novější norma

Mluvčí SNCB však AFP řekla, že Evropská unie rozhodla o jedné normě a pak ji nahradila jinou. SNCB a Infrabel se pak rozhodly uplatnit výkonnější normu, která by umožňovala belgickým vlakům jezdit v jiných zemích. „To evidentně přispělo ke zpoždění v instalaci těchto systémů,“ řekla mluvčí, ale zároveň přiznala, že „tu bylo také určité zpoždění v investicích“.

Strojvůdci SNCB s poukazem na obtížné pracovní podmínky, které podle nich mohou k takovým neštěstím přispívat, vyhlásili na úterý „divokou“ stávku. Výzva ke stávce byla široce respektována. Velké odborové svazy ji sice nepodpořily, ale vyslovily pro ni pochopení.

Autor: ČTK

16.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies