VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Biobenzin u Němců propadl, zůstávají u starého

Berlín - Německý tisk ohodnotil zavedení nového biobenzinu s označením E10 jako obrovský propadák.

3.8.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Zájem o benzin s desetiprocentním obsahem bioetanolu, který mohou řidiči v Německu tankovat už téměř půl roku, zůstává daleko za očekáváním. Podle údajů z června čerpalo palivo s označením E10 jen necelých 14 procent majitelů aut se zážehovým motorem, tedy zhruba každý sedmý. Německý tisk hodnotí zavádění nového biobenzinu jako obrovský neúspěch a propadák.

Zavádění paliva obsahujícího deset procent biosložky požaduje Evropská unie, neboť se jeho spalováním dostává do ovzduší méně emisí. Na německých pumpách mělo postupně nahradit benzin Super, obdobu v Česku používaného naturalu, v němž je jen pět procent bioetanolu.

Němci jsou běžně ekologii naklonění, E10 ale už od počátku provázely spory a bojkot motoristů. Ti si nebyli jistí, zda je nový „superbenzin“ pro jejich vůz vhodný. Někteří politici proto dokonce volali po jeho stažení z trhu.

Kampaň nepomohla

Německá vláda se poté s výrobci pohonných hmot, automobilovým průmyslem, svazy na ochranu spotřebitelů a autokluby dohodla na lepší informační kampani, která měla bezradnost řidičů odstranit. Zvýšení zájmu o E10 to ale příliš nepomohlo.

Zatímco v únoru tankovalo biopalivo osm procent majitelů aut s benzinovým motorem, v červnu jich bylo podle deníku Frankfurter Rundschau 13,9 procenta. „Zákazníci jsou nadále znejistěni, především kvůli špatné informační politice vlády a koncernů,“ vidí hlavní důvod expert autoklubu ADAC Jürgen Albrecht.

Svůj podíl na malé oblibě biobenzinu však má zřejmě také skutečnost, že E10 je k dostání zatím na polovině čerpacích stanic v Německu a zejména na západě a severu země ještě příliš rozšířen není.

Tam, kde si motoristé mohli vybrat mezi klasickým „suprem“ a E10, sáhlo podle údajů německého Svazu petrochemického průmyslu (MWV) po zelené tankovací pistoli s biobenzinem 20 až 30 procent šoférů. I to je ale výrazně méně než 90 procent, které MWV odhadoval při únorovém zavádění tohoto ekopaliva.

To má kritiky především mezi vlastníky starších aut, kteří se obávají, že může jejich motor poškodit. Vytýká se mu také vyšší spotřeba vozidla kvůli většímu podílu biopříměsi. Podle některých má jeho výroba za následek dražší potraviny jako důsledek toho, že se k produkci biobenzinu používá například pšenice nebo cukrová řepa, kterých je pak méně pro potravinářský průmysl.

Výrobce mohou čekat pokuty

Pro výrobce pohonných hmot může mít neúspěch E10 v Německu navíc nepříjemný finanční dopad. Pokud podle Frankfurter Rundschau nedosáhnou padesátiprocentního podílu biobenzinu na prodeji paliva do zážehových motorů, budou muset příští rok státu zaplatit pokutu za nesplnění zákonem daných odbytových cílů.

Podle odborníků by její výše teoreticky mohla dosáhnout téměř 500 milionů eur (12 miliard Kč), kdyby se neprodával vůbec žádný ekobenzin. I za současného stavu se odhaduje, že se může vyšplhat do stovek milionů eur.

Experti však počítají s tím, že v takovém případě výrobci tento výdaj následně promítnou plošně do cen benzinu, a ve finále tak tuto pokutu zaplatí motoristé.

Čtěte také: Biopaliva uvolňují více škodlivin než benzín

Autor: ČTK

3.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
3 10

Kateřina Perknerová: Sociální demokraty táhnou dolů vlastní kostlivci

Anne Hidalgová.
2 7

Pařížská starostka: černý feministický festival nesmí zakazovat vstup bílým

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, tvrdí NKÚ

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015 investice do zlepšení sportovišť netransparentně. Rozdělené dotace navíc resort málo kontroloval. V dnes zveřejněné zprávě to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle ministerstva jsou zjištěné problémy důsledkem špatně nastavených pravidel pro financování sportu u předchozích vedení úřadu.

Král drsných bonmotů na jižní Moravě. Zeman zamíří do armaturky i za zbraněmi

Nedemokratická cesta, jak se politika zbavit, je kalašnikov. Od tohoto výroku prezidenta Miloše Zemana při poslední oficiální cestě na jižní Moravu uplynulo 490 dnů. A právě v tento den Zeman v Brně zahájí čtvrtou návštěvu. Do regionu ale prezident přijel už v neděli. „Večer se v Brně setkal s ministryní školství Kateřinou Valachovou," potvrdil mluvčí hlavy státu Jiří Ovčáček.

Severní Korea odpálila další balistickou střelu, Japonsko protestuje

Severní Korea odpálila minulý týden nejméně jednu balistickou střelu krátkého dosahu, která dopadla do moře mimo její východní pobřeží. Jde o zatím poslední raketový test z rychlé série poslední doby. Severokorejský režim čelí mezinárodnímu tlaku, aby testy ukončil.

Pot a zápach: pražští cestující se v autobusech MHD budou i dále dusit

S prvními teplými dny se opět objevuje známý nešvar: zápach v pražských autobusech. Cestující se osvěžovačů vzduchu nedočkají. Pomůžou jen klimatizované vozy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies