Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Biobenzin u Němců propadl, zůstávají u starého

Berlín - Německý tisk ohodnotil zavedení nového biobenzinu s označením E10 jako obrovský propadák.

3.8.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Zájem o benzin s desetiprocentním obsahem bioetanolu, který mohou řidiči v Německu tankovat už téměř půl roku, zůstává daleko za očekáváním. Podle údajů z června čerpalo palivo s označením E10 jen necelých 14 procent majitelů aut se zážehovým motorem, tedy zhruba každý sedmý. Německý tisk hodnotí zavádění nového biobenzinu jako obrovský neúspěch a propadák.

Zavádění paliva obsahujícího deset procent biosložky požaduje Evropská unie, neboť se jeho spalováním dostává do ovzduší méně emisí. Na německých pumpách mělo postupně nahradit benzin Super, obdobu v Česku používaného naturalu, v němž je jen pět procent bioetanolu.

Němci jsou běžně ekologii naklonění, E10 ale už od počátku provázely spory a bojkot motoristů. Ti si nebyli jistí, zda je nový „superbenzin“ pro jejich vůz vhodný. Někteří politici proto dokonce volali po jeho stažení z trhu.

Kampaň nepomohla

Německá vláda se poté s výrobci pohonných hmot, automobilovým průmyslem, svazy na ochranu spotřebitelů a autokluby dohodla na lepší informační kampani, která měla bezradnost řidičů odstranit. Zvýšení zájmu o E10 to ale příliš nepomohlo.

Zatímco v únoru tankovalo biopalivo osm procent majitelů aut s benzinovým motorem, v červnu jich bylo podle deníku Frankfurter Rundschau 13,9 procenta. „Zákazníci jsou nadále znejistěni, především kvůli špatné informační politice vlády a koncernů,“ vidí hlavní důvod expert autoklubu ADAC Jürgen Albrecht.

Svůj podíl na malé oblibě biobenzinu však má zřejmě také skutečnost, že E10 je k dostání zatím na polovině čerpacích stanic v Německu a zejména na západě a severu země ještě příliš rozšířen není.

Tam, kde si motoristé mohli vybrat mezi klasickým „suprem“ a E10, sáhlo podle údajů německého Svazu petrochemického průmyslu (MWV) po zelené tankovací pistoli s biobenzinem 20 až 30 procent šoférů. I to je ale výrazně méně než 90 procent, které MWV odhadoval při únorovém zavádění tohoto ekopaliva.

To má kritiky především mezi vlastníky starších aut, kteří se obávají, že může jejich motor poškodit. Vytýká se mu také vyšší spotřeba vozidla kvůli většímu podílu biopříměsi. Podle některých má jeho výroba za následek dražší potraviny jako důsledek toho, že se k produkci biobenzinu používá například pšenice nebo cukrová řepa, kterých je pak méně pro potravinářský průmysl.

Výrobce mohou čekat pokuty

Pro výrobce pohonných hmot může mít neúspěch E10 v Německu navíc nepříjemný finanční dopad. Pokud podle Frankfurter Rundschau nedosáhnou padesátiprocentního podílu biobenzinu na prodeji paliva do zážehových motorů, budou muset příští rok státu zaplatit pokutu za nesplnění zákonem daných odbytových cílů.

Podle odborníků by její výše teoreticky mohla dosáhnout téměř 500 milionů eur (12 miliard Kč), kdyby se neprodával vůbec žádný ekobenzin. I za současného stavu se odhaduje, že se může vyšplhat do stovek milionů eur.

Experti však počítají s tím, že v takovém případě výrobci tento výdaj následně promítnou plošně do cen benzinu, a ve finále tak tuto pokutu zaplatí motoristé.

Čtěte také: Biopaliva uvolňují více škodlivin než benzín

Autor: ČTK

3.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lidl
21

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Ilustrační foto.
23

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Dědička ĽOrealu a nejbohatší žena světa zemřela ve věku 94 let

Ve věku 94 let zemřela francouzská podnikatelka a dědička globální kosmetické značky ĽOreal Liliane Bettencourtová. Oznámila to její dcera. Rodina Bettencourtů, kteří ĽOreal založili, drží v této společnosti dodnes 33 procent.

Záchranáři v Mexiku stále bojují o životy zavalených

Mexičtí záchranáři se stále snaží vyprostit zpod zřícených budov přežívající lidi, včetně dětí z Rébsamenovy školy a dále pěti tchajwanských továrních dělníků, u nichž je naděje, že stále zůstávají naživu. Při úterním ničivém zemětřesení zahynulo nejméně 233 lidí, 1900 lidí bylo zraněno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení