VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Britský tisk: Vítězem voleb v Česku je Babiš, Zeman svou moc posílí

Londýn - Zahraniční tisk považuje za skutečného vítěze českých parlamentních voleb Andreje Babiše a jeho stranu ANO, která skončila těsně za první sociální demokracií. Nepřesvědčivé vítězství ČSSD a hubené zisky zbylých starých stran komentátoři připisují rozladěným voličům, kteří jsou znechucení pletichařením a korupčními skandály. Média v zahraničí se také shodují na tom, že prezident Miloš Zeman vyšel z voleb posílen, protože bude hrát důležitou roli při formování vládní koalice.

27.10.2013 AKTUALIZOVÁNO 27.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Ježdík

Agentura Reuters vidí budoucnost premiérství sociálnědemokra­tického šéfa Bohuslava Sobotky v rukou Zemana, který předsedu ČSSD nemá rád, a také na vůli menších parlamentních stran.

Slovenský list Pravda označil volební výsledek ČSSD za faktický neúspěch, rakouská agentura APA místo toho použila termín „zklamaný vítěz". Britský list The Financial Times nevýrazné vítězství připsal mimo jiné Sobotkově „nemastné, neslané" předvolební kampani. „Skutečnými vítězi předčasných voleb jsou Babiš s ANO a Tomio Okamura se svým hnutí Úsvit. Částečně i komunisté z KSČM," míní Pravda.

Babiše do role největšího vítěze pasovala také například polská agentura IAR či The Financial Times. Německý Die Welt označil Babišův úspěch za překvapení voleb. Německý TAZ je ale zdrženlivější a Babišovo vítězství považuje spíše za Pyrrhovo. Jeho plán sbírat v opozici čtyři roky body a poté uchopit moc prý nevyjde, k udržení důvěryhodnosti bude muset převzít odpovědnost.

Média v souvislosti s Babišem spekulují o jeho záměrech a možném koaličním potenciálu. Německý deník Rheinische Post upozorňuje, že rozdíl mezi ČSSD a ANO je jen velmi malý. Podle listu The Financial Times není jasné, zda bude bude spolupracovat s levicí, nebo pravicí. Polská Gazeta Wyborcza jeho uskupení označila za „divnou, rádoby technokratickou stranu".

Média se nicméně shodují na tom, že bez Babišova souhlasu vláda nebude moci vzniknout. Pražský zpravodaj Slovenského rozhlasu hovořil o patové situaci a německý list Frankfurter Rundschau vložil spojení „politický pat" rovnou do titulku. List Sme nevidí stejně jako Reuters nebo Frankfurter Allgemeine Zeitung sestavení vlády jako snadný krok.

Ačkoli DPA očekává posud v Česku doleva, silná socialistická vláda, původně hlásaná Sobotkou, asi nevznikne. Televize ARD nevylučuje ani opakování voleb.

Deník Gazeta Wyborcza se v komentáři obává, že Česko se „ocitlo na cestě k vlastní verzi orbánismu, mečiarismu či polské čtvrté republiky" a že vláda bude se společností jednat jako s „kusem dřeva určeným ke zpracování".

Zahraniční tisk si povšimnul i úspěchu komunistů, kteří si od parlamentních voleb v roce 2010 připsali několik procentních bodů. Upozorňují na to, že se po pádu komunismu na rozdíl od svých sesterských stran v zahraničí nereformovali. Gazeta Wyborcza ale od „oblíbeného strašáka pravice" změny ve tváři země nečeká. „Mnohé naznačuje, že jejich účast na vládě se omezí jen na iritující řečnění. Ale těžko předpokládat, že by odolali pokušením moci," dodal polský deník.

Volby podle zahraničních komentátorů jasně ukázaly nespokojenost voličů se zakořeněnou korupcí a stavem politiky, takže se staly soubojem politických nováčků a starých stran. Česko se podle amerického The New York Times po skandálech s údajnými úplatky a nezákonnými odposlechy silně vzepřelo proti politickému rozdělení moci.

Autor: ČTK

27.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
7 4

Návrh ČSSD by více zdanil lékaře, kterým vláda přidala

Ilustrační foto.
5

Státní zástupci prověří zakázku na software EET

Favorizovaný Macron chce nafouknout věznice

Méně práce, víc strážníků, zdanění boháčů, zubař zdarma. To jsou trumfy, se kterými hodlá Emmanuel Macron vyhrát francouzské prezidentské volby.

Merkelová má podíl na smrti ženy exkancléře Kohla, tvrdí jeho syn

Nynější německá kancléřka Angela Merkelová přispěla k 16 let staré sebevraždě nemocné ženy bývalého kancléře a svého mentora Helmutha Kohla. V rozhovoru pro list Die Zeit to tvrdí nejstarší syn manželů Kohlových Walter. Podle něj Merkelová svému spolustraníkovi Kohlovi a jeho rodině ublížila, když se před 18 lety údajně podlým způsobem zachovala během skandálu se sponzorskými dary pro Křesťanskodemokratickou unii (CDU). Merkelová, které se tehdy přezdívalo "Kohlovo děvčátko", prý v rámci mocenského boje v CDU zradila i svou přítelkyni Hannelore Kohlovou.

Sobotka míří na Hrad. Bude ministrem Prouza?

Tomáš Prouza, Jiří Havlíček, Milan Urban nebo Tomáš Novotný. Jeden z těchto kandidátů usedne podle sázkové kanceláře Fortuna zřejmě na post ministra obchodu a průmyslu, který se uvolnil po odvolání Jana Mládka (ČSSD). 

Akademici odmítají děkana. Opisoval

Část ostravských akademiků se bouří. Vadí jim, že v čele místní lékařské fakulty stanul muž usvědčený z plagiátorství. Profesor Petr Dítě (na snímku), který školu vede od podzimu, opsal část učebnice o vnitřním lékařství. Cizí text vydával za vlastní dokonce v několika publikacích. Jeho čin proto odsoudila etická komise České lékařské komory i někteří kolegové z odborné gastroenterologické společnosti. Profesor Dítě se musel dokonce veřejně omluvit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies