VYBERTE SI REGION

Bulvární list končí, odposlouchával i rodiny padlých

Londýn - Skandál s odposlechy telefonů na objednávku britského bulvárního nedělníku News of the World se ve čtvrtek dál prohloubil, když list The Daily Telegraph napsal, že odposlouchávány patrně byly i rodiny britských vojáků padlých v Iráku a v Afghánistánu.

7.7.2011
SDÍLEJ:

Skandál s odposlechy telefonů na objednávku britského bulvárního nedělníku News of the World se ve čtvrtek dál prohloubil, když list The Daily Telegraph napsal, že odposlouchávány patrně byly i rodiny britských vojáků padlých v Iráku a v Afghánistánu. Foto: repro: www.telegraph.co.uk

Příbuzní vojáků i oficiální činitelé nešetřili slovy jako "hnusné", "nechutné" a "ohromující". Řada firem oznámila, že přestává do News of the World zadávat reklamu, a prestižní Britská královská legie ukončila spolupráci s listem v kampaních týkajících se válečných veteránů.

The Daily Telegraph svá slova nepodložil žádnými konkrétními důkazy, ale pobouření, vyvolané už předchozími informacemi o odposleších politiků, celebrit i pozůstalých po obětech teroristických atentátů a po obětech vražd, se dál vystupňovalo.

"Jestli je to pravda, je to hnusné," řekla v BBC Rose Gentleová, matka vojáka, který padl v Iráku. Bývalý náčelník britského generálního štábu Richard Dannat řekl, že je ohromen. "Naše ozbrojené síly a jejich rodiny si zaslouží úctu a podporu národa," reagoval ministr obrany Liam Fox. Znechucení vyslovil i šéf labouristické opozice Ed Milliband.

Tisíce možností

Policie oznámila, že možné zapojení policistů do nelegálních odposlechů bude vyšetřovat nezávislá komise. Vyzvala však veřejnost k trpělivosti, protože možných obětí odposlouchávání jsou tisíce.

Komisař metropolitní policie Paul Stephenson řekl, že každého policistu, který dostal za odposlechy zaplaceno, je odhodlán dostat před soud. Částky, o nichž se v této souvislosti mluví, jdou do desítek tisíc liber.

Britský bulvár News of the World kvůli skandálu končí

Britský bulvární nedělník News of the World vyjde tuto neděli naposledy kvůli prohlubujícímu se skandálu kolem odposlechů. Oznámil to James Murdoch, který vede evropské operace mediální společnosti News Corporation svého otce Ruperta Murdocha.

News of the World vychází nákladem 2,8 milionu výtisků a je nejprodávanějším britským titulem. V neděli zanikne po 168 letech existence.

„News of the World se věnují profesi, která má ostatní kontrolovat a hnát je k odpovědnosti,“ uvedl v nečekaném oznámení Murdoch. „Zklamaly však, když došlo na ně samé.“

James Murdoch uvedl, že výnos z posledního vydání půjde na charitu. Úřad britského premiéra uvedl, že neměl s rozhodnutím nic společného.

Zavládlo překvapení

Oznámení překvapilo prakticky každého, především však zaměstnance News of the World, u kterých prý zpráva o konci svého listu vyvolal šok a ohromení.

Šéf labouristické opozice Ed Milliband prohlásil, že uzavření nedělníku „neřeší skutečný problém“. Podle něj především hodně lidí přijde o práci a ve své funkci přitom zůstává Rebeka Brooksová, která je šéfkou společnosti News International sdružující všechny Murdochovy britské mediální operace.

Brooksová však byla především šéfredaktorkou News of the World do roku 2003, tedy v době, kdy soukromý detektiv najatý nedělníkem údajně odposlouchával hlasovou schránku unesené třináctileté Milly Dowlerové. Také prý z ní mazal některé vzkazy, aby se uvolnilo místo pro nové. Toto tvrzení přineslo začátkem týdne zvrat v celé kauze, která se táhne už několik let, a vyvolalo rozsáhlou vlnu pobouření.

Čtete také: V Británii se rozšiřuje skandál kolem odposlechů

Autor: ČTK

7.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies