VYBERTE SI REGION

Čaj bojuje v Asii 21. století o své místo na slunci

TCHAJPEJ – Od Pekingu přes Tokio, Soul, Hong Kong až po Tchaj-pej ztrácí čaj pro asijskou mládež svůj půvab. Mladí Asiaté ztrácejí totiž vrychlém tempu moderního života trpělivost čekat deset minut na čaj připravený tradičním způsobem.

15.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

„Nemám žádný čas ani příslušnou čajovou kulturu,“ řekla Becca Liu, pětadvacetiletá absolventka vysoké školy vTchaj-peji.

„Více mě zajímá, jak připravit kávu,“ dodává.

Milovníci čaje jsou nicméně odhodláni obnovit vAsii jeho dřívější prestiž. Tajwanský znalec Yang Hai-chuan prodává směsi prvotřídních a běžných čajů jako novodobé ochucené nápoje. „Spotřeba tradičního čaje klesá, protože není předávána novým generacím,“ říká Yang, který vyučuje tradiční přípravu čaje hrstce studentů.

VJaponsku je mezi mladými lidmi populární nová řada čajů slibující redukci tělesné váhy. Jihokorejská značka „17 Tea“ je oblíbená díky údajným léčivým účinkům.

Podle čínské legendy byl čaj objeven před 5000 lety císařem Šen Nun-gem, který usrkával horkou vodu, do níž mu spadla čajová větvička.

Od té doby je čaj pilířem kulturního a kulinářského života Asie. Do Evropy se rozšířil v17.století.

Přestože složité čajové rituály téměř zanikly, většina Asiatů se vyhýbá západním pytlíkovým čajům a dává přednost čerstvým lístkům zalitým horkou vodou. Mládež má raději čaj vplechovce, nealkoholické nápoje a kávu. Tradiční čaj stále častěji nazývají „nápojem starých lidí.“

Minoru Takano, ředitel Japonské asociace výrobců čaje přiznává, že plechovky sochuceným čajem pomohly vJaponsku udržet úroveň spotřeby. „Máme ale starost, že čajová kultura nebude těmito nápoji udržena,“ dodal Takano.

Spotřeba čaje naopak roste vzemích Středního východu. Díky tomu Centrum obchodu sčajem vDubaji (DTTC) očekává více než desetiprocentní nárůst obchodu vporovnání sloňským rokem. Předpokládaný objem obchodu zprostředkovaný DTTC by měl letos dosáhnout 5,5 milionů kilogramů oproti loňským 4,3 milionům.

Blízký a Střední východ je s27 procenty podílu na světovém dovozu třetím největším konzumentem čaje na světě. Spolu se Společenstvím nezávislých států se na dovozu podílel 44 procenty vroce 2005. Tyto dvě oblasti jsou pro DTTC klíčové. Vkonkurenčním boji sobchodním centrem vkeňské Mombase se snaží využít nejen své výhodné polohy, ale připravuje expanzi včetně vybudování skladových prostor a balících a mísících zařízení.

Centrum například společnostem nabízí skladování zdarma po dobu 60 dní, používání mísících zařízení a 50tileté daňové prázdniny.
15.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Policie vyšetřuje učitele, který se ve škole zamykal s žáky

Šumperk – Nestandardní chování pedagoga v Základní škole Sluneční v Šumperku vyšetřují kriminalisté. Učitel se koncem minulého týdne zamkl s několika žáky čtvrté třídy v jedné z učeben. Co se za zavřenými dveřmi dělo, je nyní předmětem dohadů. Údajně si kantor na mobilní telefon fotografoval hochy vysvlečené v prádle. Později měl učitel vysvětlovat, že se jednalo o projekt do hodin anglického jazyka.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Trump pozval Zemana na návštěvu Bílého domu

Praha - Příští americký prezident Donald Trump pozval českého prezidenta Miloše Zemana k návštěvě Bílého domu. Řekl mu to v dnešním telefonickém rozhovoru, sdělil mluvčí Hradu Jiří Ovčáček. Návštěva by se mohla uskutečnit v dubnu příštího roku. Zeman zároveň Trumpa pozval na návštěvu České republiky, americký prezident pozvání přijal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies