VYBERTE SI REGION

Cameron: Coulsona bych už dnes nenajal

Londýn - Britský premiér David Cameron ve středu v parlamentu hájil své rozhodnutí zaměstnat jako mluvčího Andyho Coulsona, který byl šéfredaktorem nedělníku News of the World (NoW) v době, kdy jeho reportéři nechávali systematicky odposlouchávat stovky lidí.

20.7.2011
SDÍLEJ:

David CameronFoto: REUTERS

Cameron nicméně v mimořádné parlamentní debatě prohlásil, že kdyby věděl o aféře to, co ví dnes, tak by Coulsona jako svého mluvčího nepřijal.

Cameron prohlásil, že ctí presumpci neviny. Když se ale ukáže, že mu Coulson o odposleších lhal, tak se prý omluví za to, že ho zaměstnal. Zdůraznil, že Andy Coulson nebyl kritizován za svou práci šéfa komunikace ministerského předsedy.

Chyba v úsudku

V bouřlivé rozpravě nicméně šéf labouristické opozice Ed Miliband obvinil Camerona z "katastrofální chyby v úsudku", když Coulsona najal. Zároveň prohlásil, že premiérovo prohlášení o jeho bývalém mluvčím nestačí, a vyzval ho k okamžité omluvě. "Proč neudělá víc, než je tato poloviční omluva… Nejde o to, co si myslí při pohledu zpět a zda mu Coulson lhal. Jde o všechny informace a varování (o Coulsonovi), které ignoroval," řekl Miliband.

"Tyto otázky se budou stále vracet," dodal. Cameron ho vzápětí obvinil, že se snaží hledat "slabé konspirativní teorie".
Andy Coulson byl kvůli aféře kolem odposlechů v NoW předminulý týden zatčen. Ze své funkce na Downing Street odstoupil v lednu několik dnů před tím, než policie začala odposlechy znovu vyšetřovat.

Cameron ho najal ihned poté, co Coulson odešel v roce 2007 z NoW. Tehdy byl za odposlechy odsouzen královský reportér NoW, ale nedělník tvrdil, že šlo o izolovaný incident. Coulson tvrdil, že jako šéfredaktor o odposleších nic nevěděl. V červenci 2009 deník The Guardian napsal, že odposlechy byly systematické.

Cameron hájil i postup své kanceláře na Downing Street, jejíž zaměstnanci se podle něj v celé věci zachovali bezchybně.
V úterý se totiž ukázalo, že bývalý zástupce šéfa Scotland Yardu John Yates chtěl loni v září mluvit s Cameronem o odposleších, ale šéf premiérovy kanceláře Ed Llewellyn ho od toho odrazoval. Zdůvodňoval to obavou, aby nevznikl dojem, že premiér šetření ovlivňuje. "Můj personál se choval zcela správně," řekl dnes Cameron.

Jeho Konzervativní strana také v úterý potvrdila vazbu na dalšího člověka zatčeného v souvislosti s odposlechy, na bývalého zástupce šéfredaktora NoW Neila Wallise. Wallis podle prohlášení strany "zřejmě neformálně radil Coulsonovi" před parlamentními volbami loni v květnu. Cameron dnes zopakoval, že strana Wallise nezaměstnávala a že on nevěděl o tom, že s Coulsonem spolupracoval.
Premiér kvůli skandálu zkrátil cestu po Africe a vystoupil dnes v mimořádné debatě parlamentu, který o den odložil letní dovolenou.

Cameron se po propuknutí celé aféry před necelými třemi týdny dostal do defenzivy. Šéf opozice Ed Miliband se postavil proti vlivnému mediálnímu magnátovi Rupertu Murdochovi jako první, přestože jeho labouristé na něj měli - stejně jako konzervativci - těsné vazby. Dnes se však Cameron opět snažil převzít iniciativu a ostře útočil na labouristy i kvůli častým kontaktům bývalých labouristických premiérů Tonyho Blaira a Gordona Browna s Murdochem a šéfredaktory jeho listů.

Rupert Murdoch, který kvůli aféře uzavřel NoW, také odstoupil od záměru převzít celou televizi SkyB. Cameronova vláda tento projekt podporovala do doby, než se před necelými třemi týdny ukázalo, že NoW nechávaly odposlouchávat i unesenou třináctiletou dívku a celá aféra nabrala rychlý spád. Cameron dnes opakovaně odmítl odpovědět na dotaz, zda při schůzkách s Murdochovými představiteli o převzetí BSkyB mluvil.

Murdoch už neplatí výlohy detektiva Mulcaira

Murdochova společnost News International oznámila, že přestala platit soudní výlohy soukromého detektiva Glenna Mulcaira. Detektiv prováděl odposlechy pro NoW a v roce 2007 za to byl odsouzen do vězení.

Do sporu zasáhl nepřímo i Buckinghamský palác. Labouristický poslanec Chris Bryant uvedl, že vysocí představitelé královské rodiny dali najevo znepokojení nad tím, že Andy Coulson se stal šéfem komunikace premiéra Camerona. Bryant připomněl, že první aféra kolem odposlechů v letech 2005 a 2006, kdy byl šéfredaktorem NoW Coulson, se týkala členů královské rodiny, včetně princů Williama a Harryho.
Zdroje z premiérova úřadu televizi BBC řekly, že jde o "naprosté nesmysly". Také mluvčí královského paláce BBC sdělila, že "žádní představitelé paláce nedali úřadu ministerského předsedy najevo znepokojení nad jmenováním Andyho Coulsona". Televize Sky News citovala své královské zdroje, podle nichž byla královská rodina jmenováním Coulsona ohromena, ale s premiérovým úřadem o tom nemluvila.

Autor: ČTK

20.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Zaorálek míří do Turecka, jednat bude i o zadržených Češích

Ankara/Praha - Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek odlétá v pondělí na dvoudenní návštěvu Turecka. Chce jednat o migrační krizi a podpořit vzájemné obchodní vztahy, bude se ale zabývat i případem dvojice Čechů, kteří byli v zemi zadrženi kvůli údajné příslušnosti ke kurdským milicím. Věnovat by se měl i problematickému projektu stavby turecké elektrárny Yunus Emre, na který poskytla úvěr Česká exportní banka (ČEB) a pojistila ho státní pojišťovna EGAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies