Ruští vyšetřovatelé dnes dopravili na břeh řeky Volhy poslední části letounu Jak-42, který ve středu krátce po startu havaroval nedaleko jaroslavlského letiště Tunošna. Na palubě letadla zahynul prakticky celý tým hokejistů Lokomotivu Jaroslavl včetně českých reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka. Prostor havárie a celou ranvej dnes detailně zdokumentoval bezpilotní letoun, úlomky havarovaného stroje vyšetřovatelé soustředili v jednom z místních hangárů.

Příčiny pádu letadla budou podle expertů jasnější po zevrubném prozkoumání všech nalezených částí a po analýze dvou černých skříněk. Dosavadní poznatky, které podle expertů ukazují na nedostatečný tah motorů letadla při startu, dnes v Moskvě potvrdil náměstek ministra dopravy Valerij Okulov. „Letoun nabíral tempo, ale nedosáhl potřebné rychlosti a dynamiky,“ řekl Okulov.

Podle ruských úřadů zatím stále zůstávají v platnosti obě základní verze vyšetřování – porucha motoru a chyba pilota.

Každou nalezenou část letadla odborníci analyzují. Jako poslední vyzdvihli záchranáři z Volhy speciálním jeřábem zavazadlový prostor zničeného Jaku. Peníze, dokumenty a jiné cennosti a osobní věci cestujících jsou evidovány a budou předány pozůstalým. Předávání podle ruských novinářů začne příští týden.

Zdroj: Youtube

Policisté dnes prostřednictvím médií požádali všechny svědky, kteří pořídili obrazový záznam katastrofy na svůj mobilní telefon nebo kameru, aby nahrávky poskytli vyšetřovatelům. Pokračují výslechy letových dispečerů, v Moskvě byla zahájena analýza paliva. Letoun v kritický den odstartoval z Moskvy a po přistání v Jaroslavli na místním letišti doplňoval palivové nádrže.

Důležité svědectví by měly vydat černé skříňky, které v Moskvě analyzují experti Mezistátního leteckého výboru (MAK), organizace monitorující letecký provoz nad celým postsovětským prostorem. K dispozici mají jak skříňku se zvukovým, tak i druhou s datovým záznamem, obě jsou podle ruských médií „ve výborném“ stavu. Zvukový záznam údajně zřetelně zachycuje rozhovory pilota s věží před startem.

Cennější údaje ale podle odborníků obsahovat nebude, protože piloti měli po startu zahájit komunikaci s věží až po dosažení výšky 200 metrů. Takové letové hladiny ale Jak-42 už nedosáhl. Analýza datového záznamu, z níž MAK publikoval zatím jen první obecnější informace, má trvat nejméně dva dny.

Zdravotní stav hokejisty Alexandra Galimova a palubního inženýra Alexandra Sizova se nezměnil. Je stabilizovaný, ale nadále kritický. Galimov už podle médií hovořil nejen se svým otcem, ale i s manželkou, matkou a tchyní.

Ruský bulvár Lifenews.ru dnes s odvoláním na moskevské patology napsal, že nejméně dvě oběti jaroslavlské katastrofy utonuly. Pitevní zprávy prý ukazují, že někteří hokejisté mohli katastrofu přežít, kdyby se stroj nezřítil do řeky Volhy.

Dva lidé podle lékařů nezemřeli kvůli popáleninám nebo následkem exploze, ale utopili se v řece. Kvůli zlomeninám končetin a páteře, které při pádu letadla utrpěli, nebyli schopni se z vody bez pomoci dostat. Jediný, komu se to podařilo, byl hokejový útočník Galimov.

Prověřena budou všechna letadla Jak-42

Ruské ministerstvo dopravy oznámilo, že během týdne by se měly podrobit kontrole všechny letouny Jak-42, které jsou v provozu na území Ruska.

„Na prověrku všech letadel Jak-42 bude zapotřebí zhruba týden,“ řekl náměstek ruského ministra dopravy Valerij Okulov novinářům na zasedání operačního štábu pověřeného řešením následků leteckého neštěstí v Jaroslavli. „Rozhodnutí o zákazu provozu strojů Jak-42 se budou přijímat individuálně pro každé letadlo a až po provedení celkové prověrky,“ dodal.

Ve čtvrtek ministr dopravy Igor Levitin na zasedání štábu tvrdil, že neplánované prověrky letadel Jak-42 budou provedeny v průběhu tří dnů. Později ale ministerstvo termín přehodnotilo.

Podle zpravodajského serveru RBK používá v současné době stroje Jak-42 16 ruských leteckých společností, dohromady jde o 57 letadel tohoto typu. Zmíněné letouny tvoří základ leteckého parku kupříkladu pro aerolinie Kuban, Gazpromavia, Saravia či Tulpar.

Čtěte také: Příčinou katastrofy mohlo být palivo, míní experti

Vše o letecké tragédii čtěte zde