Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Český velvyslanec v Německu: Cesta do Berlína vede přes Mnichov

Praha /ROZHOVOR/ - Bavorský Řád za zásluhy, jedno z nejvyšších vyznamenání bavorského státu, které zpravidla dostávají jen významné domácí osobnosti, obdržel nedávno český velvyslanec v Německu Rudolf Jindrák. Za to, že by bez jeho „obezřetné, diskrétní a účinné podpory", jak stojí v oficiálním zdůvodnění, „nebylo možno dospět k současnému stavu česko-bavorských vztahů", zpečetěnému vzájemnými návštěvami obou premiérů.

2.9.2013 15
SDÍLEJ:

Český velvyslanec v Německu Rudolf Jindrák.Foto: Josef Rakušan

Proč se to, pane velvyslanče, považuje za takový průlom, když například bývalý premiér Nečas neřekl letos v únoru v bavorském parlamentu nic jiného než to, co stojí v 15 let staré česko-německé deklaraci?
Slova z deklarace byla důležitá, protože tehdejší bavorský prezident Stoiber při jejím uzavírání prohlásil, že se jí Bavorsko necítí být vázáno. Napravit tuto nekomunikaci, toto nedorozumění mezi politiky se podařilo teprve po několikaletém diplomatickém procesu s řadou důvěrných schůzek. Teď panuje shoda: na minulost máme rozdílné názory, ale nebudeme tím zatěžovat vzájemné vztahy.

Jaký vztah máte k Bavorsku vy osobně?
Mimořádný. Jednak byl mnichovský konzulát po listopadu 1989 mojí první štací, což diplomata vždycky poznamená. Bavorsko přijalo spoustu našich lidí, kteří utíkali z nesvobody. A kromě toho máme k Bavorům podle mě nejblíž, smějeme se stejným vtipům, jíme stejná jídla, pijeme pivo. O to víc pak člověka trápí, když politické reprezentace spolu nejsou schopny komunikovat. Nedorozumění v česko-bavorských vztazích jsem pociťoval jako černou díru v Evropě.

Někteří čeští politici říkají, že z protokolárních důvodů by měla Praha jednat jen s Berlínem, a nikoli s Mnichovem. Neměl jste s tím problém?
To mě, přiznám se, trochu trápí, když slyším, že co se máme co bavit „s hejtmanem saského nebo bavorského kraje". Přitom je ten „bavorský kraj" skoro stejně velký jako ČR, má čtyřnásobný HDP, na 32 procentech německo-českého obchodu se podílí skoro 30 procenty a pro ČR je nejvýznamnějším hospodářským partnerem na světě.

Co se s tím dá dělat?
Je nutné proti tomu bojovat, protože jsou to klišé. Potvrdilo se mi, že cesta do Berlína vede přes Mnichov. A to za všech německých vlád, i za koalice sociálních demokratů se zelenými. Jakmile nejsou v pořádku vztahy mezi Prahou a Mnichovem, běhají němečtí politici za kancléřkou, ať s tím kouká něco udělat. Uvolněním vztahů s Mnichovem ulehčujeme vztahu s Berlínem.

Jak by se podle vás měly česko-německé vztahy rozvíjet?
Mám sen. O tom, že jednou budou fungovat německo-české vztahy jako třeba vztahy mezi Německem a Lucemburskem. Že i tady budou denně přes hranice pendlovat tisíce lidí. Jezdit za prací, brát se mezi sebou. Jenže když letíte letadlem nad Sárskem, tak je tam jedno město, jedna vesnice vedle druhé. A když letíte nad Šumavou, vidíte zelené plochy.

Takže je to otázka hustoty obyvatelstva?
Samozřejmě nejen to. Často se přehlíží, že když v Německu padlo v květnu 2011 přechodné období zákazu volného pohybu pracovních sil pro nové členy EU, musel jsem nejdřív Němcům vysvětlovat, že to s tím zaplavením německého pracovního trhu z ČR nebude tak horké. Ale ono se nakonec ukázalo, že je naše země ze všech osmi nových členů EU ve využívání těchto příležitostí až na předposledním místě.

Je to dobrá, nebo špatná zpráva?
Já tvrdím, že špatná. Svědčí to o malé mobilitě zdejší pracovní síly. Namítnout se dá, že se lidem asi daří dobře, když nemají zapotřebí jezdit do zahraničí. Pomatuju si ale svoji debatu, ještě jako náměstka, se zástupci automobilky Hyundai v Nošovicích, kdy jsme předpokládali, že zaměstnají lidi z širšího okolí. Prakticky nikdo ovšem nebyl ochoten dojíždět 50 km do práce, i když firma nabízela, že nasadí autobusy a bude lidi cestou sbírat.

Nemá malý zájem o práci v Německu příčinu i v klesajícím zájmu o němčinu už v českých školách?
Mám na to teorii, že nejde o nezájem dětí, ale rodičů. Se svou jedenáctiletou dcerou jsem nediskutoval, jestli se chce učit španělsky, nebo německy. Prostě jsem rozhodl, že bude chodit na němčinu. A to z jednoduchého důvodu: protože v Německu jí v nejhorším případě dají práci.

Autor: Ludmila Rakušanová

2.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
6

Polovina klientů letos potřebuje novou hypotéku. Zaplatí více

Donald Trump s Vladimirem Putinem
5 4

Americký Senát schválil nové sankce vůči Rusku. Vetuje je Trump?

Výkyvy počasí zdraží med. Na část včelařů dopadne i EET

/INFOGRAFIKA/ Včelaři prodávají med za 160 korun. Kvůli slabší úrodě cena o pár desetikorun stoupne.

DOTYK.CZ

Před 41 let se Zlaté piesky zalily krví. Došlo k nejhorší letecké havárii u nás

/VIDEO/ Pavol Hammel měl krušnou noc, slavilo se, pilo. Teď je kolem osmé ráno a on vláčně klimbá v odbavovací hale pražské Ruzyně. Pár kolemjdoucích ho poznává, je to frontman bigbítové kapely Prúdy, v roce 1976 dost populární. V 8:27 se zvedá dopravní letoun Iljušin Il 18-B z ruzyňské rampy, bez rockera na palubě. Alkoholové koma mu právě zachránilo život.

Slavný fotbalový útočník Baroš se vrátil do Baníku: Cizinci české lize pomůžou

Nejen hvězdní cizinci v dresech Sparty a Slavie budou zdobit nový ročník fotbalové ligy. Zpátky mezi elitou je Baník Ostrava, jehož soupisku zdobí jméno jednoho z nejslavnějších odchovanců slezského klubu. Milan Baroš se do Baníku vrátil už potřetí. Tentokrát (prý) naposledy.

Obrněnce pro českou armádu vyrobí Tatra

/FOTOGALERIE/ Vláda České republiky schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel Titus na podvozku Tatra pro potřeby ozbrojených sil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení