VYBERTE SI REGION

Chléb je dražší, jeho spotřeba v Polsku klesá

Varšava - Ceny pečiva rostou a mění se i jídelníček. Spotřeba chleba v Polsku tak začíná klesat.

5.10.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

I když jsou Poláci na svůj chléb hrdí a představuje jednu z hlavních složek tradiční polské kuchyně, jedí ho stále méně. Může za to nejen růst cen pečiva, ale i změny jídelníčku v posledních letech. Zástupci pekárenské branže podle dnešního vydání listu Rzeczpospolita očekávají, že spotřeba chleba bude v Polsku dále klesat.

V roce 2006 průměrný Polák snědl skoro 67 kilogramů chleba, loni to bylo o osm kilogramů méně. Institut polského pečiva, který zastupuje firmy podnikající v pekárenství, odhaduje, že letos to bude 57 kilogramů, tedy o další dva kilogramy méně než v roce 2009. Deník Rzeczpospolita připomíná, že ještě před přibližně deseti lety průměrný Polák ročně snědl skoro 80 kilogramů chleba, tedy přibližně tolik, kolik v současnosti v průměru ročně spotřebuje jeden obyvatel Německa. „Pokud proti tomu pekaři nic neudělají, spotřeba během nejbližších čtyř, pěti let se sníží k 50 kilogramům,“ varuje Grzegorz Nowakowski z Institutu polského pečiva. Přibližně tolik chleba v současnosti sní průměrný Čech.

Podražila mouka

V Polsku cena této základní potraviny od začátku roku stoupla přibližně o desetinu, mohlo za to zdražení mouky. Nyní bochník obyčejného pšenično-žitného chleba o hmotnosti 550 gramů stojí okolo 2,3 zlotého (asi 14,2 koruny). Díky stabilizaci na trhu s moukou Institut polského pečiva další zdražování do konce letošního roku už nečeká. Zájem o chleba klesá nejen kvůli jeho zdražování, ale také kvůli tomu, že Poláci k snídani stále více jedí různé obilniny. Těch je na polském trhu široký výběr, obřím nadnárodním firmám konkurují i levnější polští výrobci. Spotřeba kukuřičných, rýžových, pšeničných nebo žitných lupínků a müsli se v Polsku od konce 90. let podle údajů agentury Nielsen z roku 2008 zvýšila desetkrát.

Poláci letos za pekárenské výrobky vydají podle prognózy Euromonitor International 11,4 miliardy zlotých, tedy o 0,2 miliardy více než loni. V příštích letech bude tento trh zřejmě pomalu růst, přičiní se o to nikoliv tradiční chleba a housky, ale hlavně sladké pečivo, jako jsou například koláčky s různými náplněmi nebo piškoty.

V Polsku je v současnosti okolo 10.000 pekáren, Nowakowski z Institutu polského pečiva se domnívá, že jich letos 300 zkrachuje a místo nich vznikne 200 nových. Za čtyři až pět let by jich podle něho oproti současnosti mohla ubýt až pětina. S tím, jak i v Polsku supermarkety a hypermarkety vytlačují tradiční malé obchody, je pro drobné pekařské firmy stále obtížnější prorazit na trh.

Autor: ČTK

5.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Na pohádky se o Vánocích dívá 83 procent Čechů

Praha - Na pohádky se během Vánoc dívá v televizi 83 procent Čechů. Třetina lidí kvůli návštěvám ale televizní program nestíhá. Vyplývá to z průzkumu agentury ipsos pro O2. Zážitek ze sledování pohádek až 95 procentům diváků kazí reklamní přestávky. Kolem 70 procent lidí by chtělo sledovat program v televizi bez reklam nejen o Vánocích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies