VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chléb je dražší, jeho spotřeba v Polsku klesá

Varšava - Ceny pečiva rostou a mění se i jídelníček. Spotřeba chleba v Polsku tak začíná klesat.

5.10.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

I když jsou Poláci na svůj chléb hrdí a představuje jednu z hlavních složek tradiční polské kuchyně, jedí ho stále méně. Může za to nejen růst cen pečiva, ale i změny jídelníčku v posledních letech. Zástupci pekárenské branže podle dnešního vydání listu Rzeczpospolita očekávají, že spotřeba chleba bude v Polsku dále klesat.

V roce 2006 průměrný Polák snědl skoro 67 kilogramů chleba, loni to bylo o osm kilogramů méně. Institut polského pečiva, který zastupuje firmy podnikající v pekárenství, odhaduje, že letos to bude 57 kilogramů, tedy o další dva kilogramy méně než v roce 2009. Deník Rzeczpospolita připomíná, že ještě před přibližně deseti lety průměrný Polák ročně snědl skoro 80 kilogramů chleba, tedy přibližně tolik, kolik v současnosti v průměru ročně spotřebuje jeden obyvatel Německa. „Pokud proti tomu pekaři nic neudělají, spotřeba během nejbližších čtyř, pěti let se sníží k 50 kilogramům,“ varuje Grzegorz Nowakowski z Institutu polského pečiva. Přibližně tolik chleba v současnosti sní průměrný Čech.

Podražila mouka

V Polsku cena této základní potraviny od začátku roku stoupla přibližně o desetinu, mohlo za to zdražení mouky. Nyní bochník obyčejného pšenično-žitného chleba o hmotnosti 550 gramů stojí okolo 2,3 zlotého (asi 14,2 koruny). Díky stabilizaci na trhu s moukou Institut polského pečiva další zdražování do konce letošního roku už nečeká. Zájem o chleba klesá nejen kvůli jeho zdražování, ale také kvůli tomu, že Poláci k snídani stále více jedí různé obilniny. Těch je na polském trhu široký výběr, obřím nadnárodním firmám konkurují i levnější polští výrobci. Spotřeba kukuřičných, rýžových, pšeničných nebo žitných lupínků a müsli se v Polsku od konce 90. let podle údajů agentury Nielsen z roku 2008 zvýšila desetkrát.

Poláci letos za pekárenské výrobky vydají podle prognózy Euromonitor International 11,4 miliardy zlotých, tedy o 0,2 miliardy více než loni. V příštích letech bude tento trh zřejmě pomalu růst, přičiní se o to nikoliv tradiční chleba a housky, ale hlavně sladké pečivo, jako jsou například koláčky s různými náplněmi nebo piškoty.

V Polsku je v současnosti okolo 10.000 pekáren, Nowakowski z Institutu polského pečiva se domnívá, že jich letos 300 zkrachuje a místo nich vznikne 200 nových. Za čtyři až pět let by jich podle něho oproti současnosti mohla ubýt až pětina. S tím, jak i v Polsku supermarkety a hypermarkety vytlačují tradiční malé obchody, je pro drobné pekařské firmy stále obtížnější prorazit na trh.

Autor: ČTK

5.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrůza,  kterou po sobě zanechal zatím neznámý pytlák v Trojanovicích.
7

Otřesný případ! Pytlák vyhodil vnitřnosti srny, ta ale byla březí

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Půlstoletí Evropské unie provázely fanfáry a nadšení. Nynější šedesátileté výročí Římských smluv je ve znamení toho, zda se společenství dožije sedmdesátky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies