VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Chorvatsku je opět dráž, Čechům to nevadí

SPLIT - Češi si už osvojili důležitou dovednost pro dovolenou v Chorvatsku. Naučili se s klidem přijímat stále rostoucí ceny. Letos se jim to bude hodit, chorvatští obchodníci opět proti loňské sezoně zdražili.

9.8.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Více se letos zaplatí například za kopečkovou zmrzlinu, nejčastější laskominu, kterou si Češi u moře dopřávají. Loni stál jeden kopeček obvykle 4 kuny, letos již většinou 6 kun, na některých místech i víc.

Průzkum redakce Chorvatského deníku mezi českými turisty ale také ukázal, že většina lidí si přepočítáváním cen nenechá dovolenou kazit. Oslovení turisté sice růst cen registrují, ale nepohoršují se nad ním. „Zvyšování cen v Chorvatsku příliš nesleduji, i v Čechách přece ceny rostou. Když už jedu na dovolenou, chci se hlavně bavit, a ne si lámat hlavu tím, kde něco nakoupit nejlevněji,“ říká Jan Štastný z Turnova.

Jídlo stojí víc

Ceny za jídlo se v Chorvatsku zvyšují nepřetržitě již řadu let. Skutečně levné byly pouze první poválečné sezony, kdy zničená země potřebovala rychle přilákat zpátky turisty. Taková strategie už ale teď neplatí. „Ceny rostou opravdu každým rokem. Zvyšují se přibližně o výši inflace, to znamená tak o 4–5 procent ročně,“ říká delegátka cestovní kanceláře Vítkovice Tours Silvie Magnusková.

Pro české turisty bývají nejvíce citelné změny cen především u zmrzliny a také u piva, tedy u oblíbených „pochoutek“, které patří k létu a dovolené. „Za pivo jsem vloni platíval 10 kuna, ale letos už stojí 12, a někde je i dražší,“ říká Miroslav Salzburger z Brna. Sáhnout hlouběji do kapsy však musí turisté i při nákupu pečiva nebo ovoce a zeleniny.

Zkušenost s tím má Miloslav Sýkora z Mostu: „Byl jsem s rodinou nakoupit chleba a pečivo. Třeba chleba kdysi stával 3 kuny. Dnes jsem za něj dal 6,70 kuny.“ Jiří Dašek z Liberce si zase všiml vzrůstu cen u ovoce, konkrétně u broskví, které jsou podle něho letos dražší o jednu až dvě kuny oproti loňskému roku.

Ceny nejsou vyšší pouze u jídla kupovaného v supermarketu či na trhu, ale také u jídel v restauraci. Podle názorů oslovených Čechů v Chorvatsku zdražily restaurace asi o deset až dvacet procent.

Večeře na farmě

Jídlo je obecně dražší na trzích a stáncích než v supermarketech. To platí zvláště o ovoci a zelenině. „Zelenina stojí na trhu o dost víc. Například v jižní Dalmácii, kde to znám dobře, je zelenina z trhu často až dvojnásobně dražší,“ říká Lenka Franioková, která pracuje jako delegátka Vítkovice Tours na ostrově Korčula.

Podle Franiokové je v jižní Dalmácii obecně dráž než jinde na pobřeží. I tady se ale projevuje meziroční nárůst cen.

„Jídlo v restauracích podražilo přibližně o 30 kun na jednu osobu. Pro dvě osoby tak vyjde typická místní večeře – tedy ryba, blitva a víno – na takových 230 kun,“ dodává Franioková. Turistům doporučuje spíš než večeři v klasických restauracích zkusit navštívit místní soukromníky, kteří provozují agroturistiku. Zde si může návštěvník dopřát za 150 kun velké menu, ve kterém je obvykle pršut, sýr, ryba, kalamáry, zeleninový salát a neomezené množství rakije nebo vína.

Dražší je i bydlení

Kromě zdražování jídla pociťují turisté v Chorvatsku také vyšší ceny ubytování. Vzrůst ceny ubytování o 10 až 15 procent zaznamenala Natálie Gálová z Litoměřic. „Za ubytování chtějí provozovatelé asi o 2 eura na osobu více. Ale na druhou stranu se jejich služby docela zlepšily,“ dodala.

Odhadnout však procentní vzrůst cen ubytování je téměř nemožné, protože ceny apartmánů a kempů se liší také podle jednotlivých letovisek, jak potvrdila Silvie Magnusková z Vítkovice Tours.

Ani ubytováním ale výčet zdražujícího se zboží a služeb nekončí. Zdražuje se například i cestování autem, totiž benzin a mýtné. „Přejezdy po dálnicích také stojí víc, dříve to bylo 16 kun – a je to napsáno i v informačních letácích.

Ovšem my jsme letos zaplatili 35 kun,“ vypráví Miloslav Sýkora z Mostu.

Jiří Dašek z Liberce si všiml zdražení i dalšího druhu dopravy. „Konkrétně autobus z Duće do Omiše podražil o 2 kuny.“

Kolik co stojí?

Pivo Karlovačko 0,5 l 6 kn

Pršut balený 30 dkg 29 kn

Sýr gouda 20 dkg 1,50 kn

Coca Cola 2 l 12,99 kn

Zmrzlina 6 kn/kopeček

Banány 8,49 kn/kg

Nektarinky 16 kn/kg

Meruňky 20 kn/kg

Jahody 24 kn/kg

 

9.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální tajemník NATO Jens Stoltenberg.
5

NATO se zapojí do koalice proti Islámskému státu, rozhodl summit

Kamionová doprava na dálnici
14 4

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Bez přesčasů by chyběly tisíce lékařů a sester

Čtyři stovky lékařů a tisíc sester. Přesně tolik nových zaměstnanců by musely sehnat české nemocnice, pokud by měly ze dne na den začít dodržovat zákoník práce. Vyplývá to z propočtů Asociace krajů České republiky. Pro představu: zhruba stejný počet zdravotníků pracuje ve všech špitálech Karlovarského kraje.

FBI vyšetřuje kvůli „ruské kauze" i Trumpova zetě Kushnera

Federální úřad pro vyšetřování (FBI) se podle amerických médií zajímá o zetě a poradce Donalda Trumpa Jareda Kushnera. Důvod? Údajné ruské ovlivňování amerických prezidentských voleb.

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš polepil zemi plakáty, v nichž se ptá, o čem lidé sní. Kdyby měl odpovědět sám, možná by uvedl číslo 9,99. Právě takový volební zisk lidovců a STAN by přivítal. O nesnadno dosažitelné hranici pro vstup do sněmovny ale nemluví jen on. I proto Babiš nevěří, že tuto volební koalici křesťanští demokraté nakonec schválí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies