Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chrdle: V bezpečnosti na železnici Evropu dobíháme. Chybí nám ale zákony

Praha /ROZHOVOR/ - Budujeme moderní železniční infrastrukturu, ale chybí nám zákony, říká o bezpečnosti na českých tratích Zdeněk Chrdle, ředitel společnosti AŽD Praha, která vyrábí a dodává i zabezpečovací techniku pro kolejovou dopravu.

26.7.2013 2
SDÍLEJ:

Zdeněk Chrdle, ředitel společnosti AŽD Praha.Foto: Archiv AŽD Praha

Nehodu asi zavinila vysoká rychlost vlaku. Souhlasíte?
Přikláníme se k tomu, že vlak jel výrazně rychleji, než měl. Podle fotek z místa to vidím kolem 200 kilometrů za hodinu. Dopady byly naprosto fatální, a to se nestane při běžné rychlosti. Nejméně 2,5krát překročil rychlost stanovenou v oblouku trati.

Na tratích rychlovlaků funguje systém, který vlak kontroluje, jak je možné, že jel tak rychle?
Buď jede vlak po konvenční trati, nebo po vysokorychlostní, na které ho sleduje plně automatizovaný systém ETCS, který funguje bez zásahu člověka. Tady je ale problém, že při vjezdu do velkých měst se tyto tratě sbíhají na konvenční, po kterých vlaky dojíždějí do nádraží. A tady muselo dojít k chybě člověka, který nedobrzdil při výjezdu 
z vysokorychlostní trati, nebo se to týkalo pochybení národního systému, který funguje na konvenčních tratích.

Úseky stýkání tratí jsou nejrizikovější?
Ano, pokud se stýkají dva systémy, musí se to technicky ošetřit. Ve chvíli, kdy se přejde na národní systém, tak ten vyžaduje i účast strojvedoucího.

Funguje i u nás systém jako 
ETCS?
V tomto jsou Španělé vpředu. Měli velké dotační programy od EU. U nás se tento nejmodernější evropský systém buduje na prvním koridoru v úseku Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav. Na úseku Kolín – Břeclav by měl být hotový do roka 
a půl. Mimo jiné funguje náš národní systém Automatické vedení vlaku (AVV). Jsou jím vybaveny zejména příměstské trati. Na všech tratích ale není vybudována infrastrukturní část, takže síť není zdaleka tak pokrytá, jak bychom si představovali.

Jak je na tom Česko s bezpečností na železnici ve srovnání 
s Evropou?
Na špici budou Francie 
s Německem . Ale směle bych řekl, že je dobíháme. U nás nejsou vysokorychlostní tratě. Na ty musíme ještě nějakou dobu počkat. Co se týká sítě ostatních tratí, řekl bych, že je standardně zabezpečená jako všude jinde. Co mě nejvíc bolí, je to, že budujeme moderní infrastrukturu, ale v současné době neexistuje žádný zákon, který by nařizoval dopravcům, aby si vybavili hnací vozidla bezpečnostními prvky.

Bude se legislativa v dohledné době řešit?
Naděje vkládám do ministra dopravy Žáka, který je železniční odborník. Doufám, že bude nějaká vyhláška, která řekne dopravcům, jak mají být hnací vozidla vybavena. Mobilní bezpečnostní prvky jsou nesmírně drahé, a pokud je dopravci platí ze svého, musí náklady rozpustit do jízdného. Mysleli jsme si, že by stát mohl třeba nakoupit tyto mobilní části a pronajmout je dopravcům za nějaký paušál, aby měli šanci si jimi vozidla dovybavit.

Autor: Jan Horký

26.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Dialyzační středisko. Ilustrační foto.
16

Dialýza? Radši vyměnit ledvinu, spočítala pojišťovna

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn před 37 lety: měl jít na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Na farmářských trzích jen farmářské výrobky. Pro někoho nesmysl

/ANKETA/ Zachraňme farmářský trh. Tak zní název aktivní veřejné výzvy, která před časem vznikla v Havířově. Jejím autorům se nelíbí rozhodnutí Městského kulturního střediska (MKS) Havířov o tom, že na zdejších farmářských trzích se smí nově prodávat pouze farmářské produkty. Přáli by si, aby se trhů mohli účastnit i řemeslníci a prodejci dalšího zboží, například nejrůznějších rukodělných výrobků.

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Když v Německu zafouká, cena klesá. Když je bezvětří, cena roste. Tak dnes vypadá realita každodenního obchodování na burzách, především s elektřinou. S nástupem větrných a solárních elektráren se cena mění ve dnech, či lépe řečeno po hodinách. A někdy i podle počasí.

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení