VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chrdle: V bezpečnosti na železnici Evropu dobíháme. Chybí nám ale zákony

Praha /ROZHOVOR/ - Budujeme moderní železniční infrastrukturu, ale chybí nám zákony, říká o bezpečnosti na českých tratích Zdeněk Chrdle, ředitel společnosti AŽD Praha, která vyrábí a dodává i zabezpečovací techniku pro kolejovou dopravu.

26.7.2013 2
SDÍLEJ:

Zdeněk Chrdle, ředitel společnosti AŽD Praha.Foto: Archiv AŽD Praha

Nehodu asi zavinila vysoká rychlost vlaku. Souhlasíte?
Přikláníme se k tomu, že vlak jel výrazně rychleji, než měl. Podle fotek z místa to vidím kolem 200 kilometrů za hodinu. Dopady byly naprosto fatální, a to se nestane při běžné rychlosti. Nejméně 2,5krát překročil rychlost stanovenou v oblouku trati.

Na tratích rychlovlaků funguje systém, který vlak kontroluje, jak je možné, že jel tak rychle?
Buď jede vlak po konvenční trati, nebo po vysokorychlostní, na které ho sleduje plně automatizovaný systém ETCS, který funguje bez zásahu člověka. Tady je ale problém, že při vjezdu do velkých měst se tyto tratě sbíhají na konvenční, po kterých vlaky dojíždějí do nádraží. A tady muselo dojít k chybě člověka, který nedobrzdil při výjezdu 
z vysokorychlostní trati, nebo se to týkalo pochybení národního systému, který funguje na konvenčních tratích.

Úseky stýkání tratí jsou nejrizikovější?
Ano, pokud se stýkají dva systémy, musí se to technicky ošetřit. Ve chvíli, kdy se přejde na národní systém, tak ten vyžaduje i účast strojvedoucího.

Funguje i u nás systém jako 
ETCS?
V tomto jsou Španělé vpředu. Měli velké dotační programy od EU. U nás se tento nejmodernější evropský systém buduje na prvním koridoru v úseku Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav. Na úseku Kolín – Břeclav by měl být hotový do roka 
a půl. Mimo jiné funguje náš národní systém Automatické vedení vlaku (AVV). Jsou jím vybaveny zejména příměstské trati. Na všech tratích ale není vybudována infrastrukturní část, takže síť není zdaleka tak pokrytá, jak bychom si představovali.

Jak je na tom Česko s bezpečností na železnici ve srovnání 
s Evropou?
Na špici budou Francie 
s Německem . Ale směle bych řekl, že je dobíháme. U nás nejsou vysokorychlostní tratě. Na ty musíme ještě nějakou dobu počkat. Co se týká sítě ostatních tratí, řekl bych, že je standardně zabezpečená jako všude jinde. Co mě nejvíc bolí, je to, že budujeme moderní infrastrukturu, ale v současné době neexistuje žádný zákon, který by nařizoval dopravcům, aby si vybavili hnací vozidla bezpečnostními prvky.

Bude se legislativa v dohledné době řešit?
Naděje vkládám do ministra dopravy Žáka, který je železniční odborník. Doufám, že bude nějaká vyhláška, která řekne dopravcům, jak mají být hnací vozidla vybavena. Mobilní bezpečnostní prvky jsou nesmírně drahé, a pokud je dopravci platí ze svého, musí náklady rozpustit do jízdného. Mysleli jsme si, že by stát mohl třeba nakoupit tyto mobilní části a pronajmout je dopravcům za nějaký paušál, aby měli šanci si jimi vozidla dovybavit.

Autor: Jan Horký

26.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Prezident Miloš Zeman se ve druhém dni návštěvy Jihomoravského kraje zastavil na Hodonínsku. V Jihomoravské armaturce se setkal s vedením firmy a zaměstnanci.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
28

Prezident Zeman dostal v Hodoníně lavičku. Doufám, že mě přežije, řekl

Ilustrační foto
28

Loni vzniklo rekordní množství hospod. Ale jen účelově kvůli EET

AKTUALIZUJEME / AUTOMIX.CZ

Drahý policejní sporťák BMW měl nehodu. V autě seděl prezidentův protokolář

Jsou to teprve necelé tři týdny, co dopravní policisté převzali do služby hybridní supersport BMW i8. Auto ale vydrželo jen chvíli, už je nabourané.

Strach o peníze? Nové Město vzdalo lyžařský Světový pohár

Závodit na domácí půdě (sněhu)? Běžcům na lyžích se to v příští sezoně nepoštěstí. Světový pohár, který se měl konat v Novém Městě na Moravě, byl zrušen.

Pro dvouleté děti je pobyt ve školkách problematický, varuje psycholog

Umisťování dvouletých dětí do mateřských škol bude vždy problematické a z hlediska jejich vývoje nevhodné. Prohlásil to psycholog Václav Mertin. Školka jako instituce podle něj nemůže nahradit rodinné prostředí, které děti ve dvou letech potřebují. Pokud už rodiče musí dítě do školky dát, neměli by ho tam nechávat celý den, řekl.

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

Vláda si stále pohrává s myšlenkou sjednocení všech regulačních úřadů do jednoho. Návrh, podle kterého v roce 2023 vznikne Národní regulační úřad, mají nyní na stole dotčená ministerstva. Šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková přišla s nápadem, aby bylo sídlo nového superregulátora v Ostravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies