VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Němci v pohraničí se ptají: Nezavřeme si mýtem hranice?

Domažlicko, Bavorsko - Od roku 2016 by osobní auta měla platit na německých silnicích roční poplatek 90 EUR. Do Bavorska přijede méně lidí za nákupy a zábavou.

3.9.2014
SDÍLEJ:

Nákupy za hranicemi možná zkomplikuje zavedení silničních poplatků v Německu.Foto: Deník/ Josef Babor

Návrh na zpoplatnění všech německých silnic od roku 2016 vyvolal bouři u obchodníků, restauratérů i členů spolků v česko-bavorském příhraničí. Bojí se, že do Německa přijede výrazně méně lidí z Česka.

Podle červencového návrhu spolkového ministra dopravy by se cena roční známky měla pohybovat kolem 90 eur (2500 Kč), třítýdenní by měla stát 10 eur (280 Kč).

„Na nákupy do Německa jezdíme tak jednou za měsíc. Většinou děláme velký nákup potravin, a když je potřeba, tak třeba i bot a oblečení," popisuje svoje zvyklosti Linda Floppová a dodává: „Německé silnice využíváme i v létě při cestě na dovolenou. Pokud by se muselo platit 90 eur za rok, museli bychom propočítat, zda by se nám nákupy ještě vyplatily. Šlo by také se domluvit se známými a vyjet společně jedním autem."

„Čeští zákazníci u nás tvoří asi třetinu obratu. Většinou dělají velké rodinné nákupy," vypozorovala pokladní ve filiálce jednoho z diskontních řetězců potravin ve Furthu im Wald.

„Mnoho lidí u nás vidí poplatek jako nový hraniční plot a je to i mé mínění," říká Karl Reitmeier, který bydlí v Bavorsku jen několik kilometrů za hraničním přechodem Lísková. Připomíná, že zavedení mýta může ohrozit i přeshraniční kontakty hasičů, turistů nebo dalších spolků.

Proti zavedení poplatků se postavila Průmyslová a obchodní komora v Regensburgu (IHK).

„Bude-li se mýto za osobní vozy platit, musí bavorští obchodníci počítat s poklesem obratu. Jen lidé z Chebska, Domažlicka, Klatovska a tří plzeňských okresů utratí ročně v Bavorsku 51,8 milionu eur," uvádí studie IHK.

„Jen v okrese Cham by došlo k poklesu obratu o 20 milionů eur ročně, což znamená roční obrat čtyř velkých supermarketů. Navíc do těchto čísel nepočítáme gastronomii a služby, za které utrácejí turisté," připomíná Jürgen Helmes z regensburské komory.

V Chamu čeští zákazníci vytvářejí osm až deset procent celkových tržeb místních firem.

„Nezavíráme znovu hranice? Silniční poplatky v Evropě jsou obvyklé, ale Německo by se stalo vůbec první zemí, kde by se platilo za jízdu po veškerých silnicích. Je otázkou, zda je to i z hlediska evropského práva proveditelné," dodává Helmes.

„S Českem brzy oslavíme 25 let od otevření hranic. Německo přeci teď ve společné Evropě nemůže chtít po Češích platit vstupné do své země," uzavírá Helmes.

Polovina obyvatel nesouhlasí
S plánem ministra dopravy Alexandera Dobrindta na zpoplatnění německých silnic pro osobní automobily nesouhlasí více než polovina Němců. Vyplývá to z aktuálního průzkumu, který pro německý list Bild am Sonntag uskutečnila společnost Emnid. Podle materiálu se 51 procent respondentů domnívá, že by vláda měla tento plán zrušit.
Majitelům aut registrovaných 
v Německu by se přitom o cenu silniční známky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla, takže by pro ně zpoplatnění silnic na rozdíl od zahraničních řidičů neznamenalo zvýšené náklady. Někteří právníci tvrdí, že plán zahraniční řidiče diskriminuje, a porušuje tak pravidla Evropské unie. Podle průzkumu by 44 procent Němců uvítalo, kdyby mýtné zatížilo domácí i zahraniční řidiče stejnou měrou. Magazín Spiegel uvedl, že ministr financí chystá i alternativní plán, který by zpoplatnil silnice pro německé osobní automobily stejně jako pro ty zahraniční.

Autor: Josef Babor

3.9.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Chystá se bič na soukromé lékaře

Donald Trump
22

Trump vzkazuje: Jsme spojenci

AUTOMIX.CZ

Nejhezčí moderní Škoda ohromila před 15 lety svět. Do výroby se přesto nedostala

Před 15 lety se české automobilce Škoda podařilo dokonale ohromit svět. Na březnovém autosalonu v Ženevě totiž tehdy představila koncept Tudor, velké kupé, které mnozí považují za nejpohlednější auto, jaké v moderní éře značky vzniklo. Ani úspěch studie ale nestačil k zahájení sériové výroby.

Otec biatlonistky Koukalové by byl rád, aby dcera po olympiádě neskončila

Otec biatlonistky Gabriely Koukalové měl radost, že dcera získala na mistrovství světa v Hochfilzenu tři medaile, ale dodal, že její závody už tolik neprožívá. Karel Soukal by byl rád, kdyby Koukalová po olympiádě v Pchjongčchagu neskončila, ale rozhodnutí nechá na ní.

Kurt Cobain - hudební ikona, která shořela příliš brzy

Stal se jednou z vůdčích osobností tehdy nového alternativního rockového stylu grunge, ale přitom byl plachý a citlivý a pochyboval o smyslu života. Kurt Cobain, frontman americké skupiny Nirvana, který se narodil před 50 lety, 20. února 1967, tvrdil, že "je lepší shořet než vyhasnout". Největší rocková ikona 90. let si užila slávy i stinných stránek popularity. Svůj život Cobain ukončil střelnou zbraní v roce 1994.

Praha 5, 6 a 8 se ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny

Radnice Prahy 5, 6 a 8 se ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny. V neděli to řekli starosta a mluvčí radnic. Důvodem jsou problémy s parkováním na hranicích současných zón. Kdy přesně by mohly být zóny rozšířeny, zatím ale není jasné. Parkovací zóny byly zavedeny v těchto částech loni a platí na vybraných částech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies