Deník

Čína tento měsíc pošle do vesmíru další raketu s lidskou posádkou

Peking - Další start rakety s lidskou posádkou plánuje na polovinu června Čína. K experimentálnímu vesmírnému modulu na oběžné dráze má vynést tři astronauty, informovaly dnes státní sdělovací prostředky.

3.6.2013

Ilustrační fotoFoto: NASA

Vesmírné plavidlo Šen-čou 10 už bylo přesunuto do odpalovací oblasti v odlehlé části pouště Gobi. Jakmile bude na oběžné dráze, spojí se Šen-čou 10 s modulem Tchien-kung 1. Tam mají kosmonauti strávit dva týdny.

Stanice Tchien-kung je na oběžné dráze od září 2011 a dvě kosmické lodě se už s ní spojily, přičemž jedna byla pilotovaná. V roce 2020 má být nahrazena novou verzí, která má vážit 60 tun. Co do velikosti má být šestinová ve srovnání s Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS).

Čína zatím jen dohání už zavedené vesmírné velmoci USA a Rusko. Nový let rakety s lidskou posádkou ale bude další ukázkou sílící pozice Číny ve vesmíru. Přichází navíc v době, kdy americký vesmírný program brzdí omezování rozpočtu a přesuny priorit.

Půjde o pátý start čínské rakety s lidskou posádkou od roku 2003, kdy se astronaut Jang Li-wej stal prvním Číňanem na oběžné dráze. Čína rovněž plánuje přistát na Měsíci s raketou bez lidské posádky a vyslat na jeho povrch měsíční vozítko.

3.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
Zemětřesení v Mexiku

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Vyžádalo si desítky obětí

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Zemřel básník a výtvarník Ivo Vodseďálek

Ve věku 86 let dnes zemřel  spisovatel,výtvarník a vzduchoplave Ivo Vodseďálek. Byl jedním z hlavních představitelů první vlny českého undergroundu. Společně s Egonem Bondym založil jednu z prvních českých samizdatových edic Půlnoc. O Vodseďálkově úmrtí ČTK informovala Edita Onuferová z časopisu Revolver Revue, ve kterém Vodseďálek publikoval.

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.