Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čína zavírá před olympiádou továrny

Peking – Čínská metropole nesplňuje emisní limity. Omezí proto drasticky provoz na ulicích a uzavře dočasně některé průmyslové podniky.

19.7.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Když se Mezinárodní olympijský výbor v roce 2001 rozhodl, že umožní Číně uspořádat největší sportovní svátek na světě, zohlednil mimo jiné argumenty těch, kdo říkali, že se tamější komunistický režim více otevře světu. A nevyslechl hlasy těch, kdo tvrdili, že se tím naopak legitimizuje.
Zcela ale zapomněl na to, že „rudý kapitalismus“, který čínské vedení od devadesátých let usilovně buduje, má daleko také k jiným standardům běžným v západních demokraciích. Kupříkladu se málo stará o ochranu životního prostředí.

Emisní limity stanovené pro znečistění ovzduší ve velkých městech překračuje Peking přibližně pětkrát. Atletům se proto bude na hrách hůře dýchat nejenom kvůli atmosféře Potěmkinových vesniček, které komunistický režim kolem metropole vystavěl. Hůře dýchat se jim bude i proto, že ve vzduchu nad Pekingem je příliš mnoho škodlivin. A ty nezmizí ze dne na den. Šestnáct z dvaceti měst s nejhorším ovzduším ve světě leží totiž v Číně.

„Obloha nad městem připomínající hrachovou polévku je noční můrou sportovců,“ tvrdí Victor Cha, ředitel katedry asijských studií na Georgetownské univerzitě ve Washingtonu D.C.

Drastická opatření

Proto, aby úroveň emisí snížilo, přichystalo čínské vedení řadu drastických opatření. V platnost vstupují tuto neděli.

Polovina z přibližně 3,3 milionu automobilů, které běžně jezdí po pekingských ulicích, z nich bude muset zmizet. Řada chemických továren, oceláren a elektráren na fosilní paliva v okolí města přeruší nebo alespoň omezí na dva měsíce provoz. Tedy pokud nebudou schopny snížit vlastní emise o třetinu.
Komunistický režim věnoval na vylepšení infrastruktury v hlavním městě na čtyřicet miliard dolarů. Mimo jiné nechal vybudovat na 250 kilometrů silnic vyhrazených pro olympijský provoz. A aby odlehčil přetížené městské dopravě, postavil dvě nové linky metra.

Nažloutlý opar visící nad Pekingem se mu však odstranit nepodařilo. Některé továrny přitom zavřely již počátkem měsíce. A ze silnic zmizelo 1. července na tři sta tisíc obstarožních nákladních aut.

Zavřít všechny dýmající továrny v zemi či alespoň omezit jejich provoz komunistické vedení nemůže. Politický kapitál, který chce z olympijských her vytlouct, by nebyl Pekingu k ničemu, protože by nedokázal nahradit obrovské ekonomické ztráty, jež by země v takovém případě utrpěla.
Pochybnosti panují i nad tím, zda se ovzduší nad městem podaří během her pomocí drastických opatření alespoň částečně zlepšit.

„Redukce lokálních emisí může snížit lokální znečištění, znamená to ale, že atleti budou dýchat lepší vzduch? Vše závisí na tom, odkud bude vanout vítr,“ říká Veerabhadran Ramanathan z oceánografického institutu Kalifornské univerzity v San Diegu.

Autor: Radim Klekner

19.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

VIDEO: U Belgie našli zachovalou ponorku z 1. světové války. I s posádkou

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
6 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

Svět by měl zasáhnout proti terorismu, řekl Zeman v OSN

Prezident Miloš Zeman vystoupil na půdě Valného shromáždění OSN v New Yorku. Upozornil zde na boj s terorismem. Svět podle něj stále nedokázal rozhodně zasáhnout, k čemuž je mimo jiné potřeba i silný úřad OSN, který by byl schopen použít i vojenskou sílu. Vyzval také k zastavení migrace.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

Česká meziválečná avantgarda boduje. Toyen, Šíma a Kupka stojí miliony

Na zahraničních aukcích se z českých autorů stále nejlépe prodávají jména spojená s meziválečnou avantgardou. Mezi nejdražšími bohemiky první poloviny letošního roku figurují obvyklá jména, tedy Toyen, Josef Šíma a František Kupka. Mezi desítkou nejdražších děl českých autorů mají každý po dvou dílech. Ke koupi deseti nejdražších bohemik by případný zájemce potřeboval 2,2 milionu eur, tedy asi 57 milionů korun, uvádí server Artplus.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení