VYBERTE SI REGION

Čínská firma už dálnici stavět nebude, o zakázku přišla

Varšava - Čínská firma Covec, která měla v Polsku postavit dva úseky dálnice, jež v budoucnu spojí Varšavu s Německem, o zakázku přišla.

13.6.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Eva Kořínková

Polské ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) oznámilo, že odstupuje od smlouvy s firmou a bude od ní chtít odškodnění ve výši okolo 741 milionů zlotých (přes 4,5 miliardy korun).

Firma Covec předloni ve výběrovém řízení vyhrála díky tomu, že GDDKiA nabídla, že dva dálniční úseky v délce necelých 50 kilometrů postaví za 1,3 miliardy zlotých (osm miliard korun). Její nabídka byla o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence. Nicméně stavba dvou dálničních úseků se v polovině května prakticky zastavila, protože konsorcium v čele s čínskou společností neplatilo subdodavatelům. Dluží jim odhadem desítky milionů zlotých.

Číňané ředitelství silnic a dálnic minulý týden navrhli, že dálniční úseky dostaví, ale budou za to chtít víc peněz. Tvrdili, že musejí zvětšit rozsah stavebních prací. GDDKiA na tento návrh nepřistoupila. Zástupci Covec si stěžovali, že GDDKiA neplatí včas a že se musela potýkat s nečekanými komplikacemi na trhu. Podle náměstka ředitele GDDKiA Andrzeje Maciejewského vše bylo podle pravidel. "To dodavatel si musí udělat kalkulaci kurzovního rizika, nebo změn ceny stavebních materiálů," dodal Maciejewski.

GDDKiA nyní bude muset vybrat novou firmu, která dálniční úseky postaví. Polský premiér Donald Tusk dnes řekl, že stavební práce by tam měly být obnoveny do konce července. "Chceme dokončit ten dálniční úsek tak rychle, jak to bude možné," uvedl Tusk.

Podle plánů polské vlády by dálniční spojení mezi Varšavou a německou hranicí mělo vzniknout do fotbalového mistrovství Evropy, které za rok pořádá Polsko společně s Ukrajinou. Dálnice A2 má propojit Poznaň a Varšavu, tedy dvě pořadatelská města. Pokud nevznikne včas, čeká fotbalové fanoušky nebezpečná jízda po úzkých a ucpaných silnicích.

Majitelem firmy Covec je China Railway, která je hlediska tržeb třetí největší stavební společností na světě. Vedení Covec zakázku v Polsku považovalo za "propustku" na trh v Evropské unii.

Autor: ČTK

13.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies