Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čínská firma už dálnici stavět nebude, o zakázku přišla

Varšava - Čínská firma Covec, která měla v Polsku postavit dva úseky dálnice, jež v budoucnu spojí Varšavu s Německem, o zakázku přišla.

13.6.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Eva Kořínková

Polské ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) oznámilo, že odstupuje od smlouvy s firmou a bude od ní chtít odškodnění ve výši okolo 741 milionů zlotých (přes 4,5 miliardy korun).

Firma Covec předloni ve výběrovém řízení vyhrála díky tomu, že GDDKiA nabídla, že dva dálniční úseky v délce necelých 50 kilometrů postaví za 1,3 miliardy zlotých (osm miliard korun). Její nabídka byla o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence. Nicméně stavba dvou dálničních úseků se v polovině května prakticky zastavila, protože konsorcium v čele s čínskou společností neplatilo subdodavatelům. Dluží jim odhadem desítky milionů zlotých.

Číňané ředitelství silnic a dálnic minulý týden navrhli, že dálniční úseky dostaví, ale budou za to chtít víc peněz. Tvrdili, že musejí zvětšit rozsah stavebních prací. GDDKiA na tento návrh nepřistoupila. Zástupci Covec si stěžovali, že GDDKiA neplatí včas a že se musela potýkat s nečekanými komplikacemi na trhu. Podle náměstka ředitele GDDKiA Andrzeje Maciejewského vše bylo podle pravidel. "To dodavatel si musí udělat kalkulaci kurzovního rizika, nebo změn ceny stavebních materiálů," dodal Maciejewski.

GDDKiA nyní bude muset vybrat novou firmu, která dálniční úseky postaví. Polský premiér Donald Tusk dnes řekl, že stavební práce by tam měly být obnoveny do konce července. "Chceme dokončit ten dálniční úsek tak rychle, jak to bude možné," uvedl Tusk.

Podle plánů polské vlády by dálniční spojení mezi Varšavou a německou hranicí mělo vzniknout do fotbalového mistrovství Evropy, které za rok pořádá Polsko společně s Ukrajinou. Dálnice A2 má propojit Poznaň a Varšavu, tedy dvě pořadatelská města. Pokud nevznikne včas, čeká fotbalové fanoušky nebezpečná jízda po úzkých a ucpaných silnicích.

Majitelem firmy Covec je China Railway, která je hlediska tržeb třetí největší stavební společností na světě. Vedení Covec zakázku v Polsku považovalo za "propustku" na trh v Evropské unii.

Autor: ČTK

13.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Archeologické nálezy v Předmostí
34

Archeologové našli u Přerova kostry dětí staré tři a půl tisíce let

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.
4

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Z Polska vezli marihuanu za dva miliony. Hrozí jim dvanáct let

Vezeme deset kilo technického konopí, hájila se osádka osobního auta. Jenže hlídku celníků, která je na Pardubicku zastavila, o tom nepřesvědčila.

Pákistánská nositelka Nobelovy ceny za mír nastoupí na Oxford

Malála Júsufzajová, která v současnosti žije v Birminghamu, byla přijata ke studiu na prestižní anglickou univerzitu v Oxfordu. Dvacetiletá držitelka Nobelovy ceny za mír z roku 2014 a zároveň nejmladší posel míru Spojených národů získala v závěrečných středoškolských zkouškách třikrát hodnocení „A“, což byla podmínka pro přijetí.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení