VYBERTE SI REGION

Čínské lunární vozítko Nefritový králík má na Měsíci problémy

Peking - Čínské vesmírné vozítko Nefritový králík, které loni v prosinci přistálo na Měsíci, se v polovině své tříměsíční mise dostalo do potíží. Informovala o tom dnes agentura Nová Čína. Vozítko podle informací z čínského vesmírného programu trpí "abnormalitami v mechanickém řízení", které má na svědomí složitý povrch, na němž se pohybuje.

26.1.2014 3 AKTUALIZOVÁNO 26.1.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Není jasné, zda se závady podaří odstranit a zda Nefritový králík svou práci na Měsíci dokončí.

Šestikolové robotické vozítko společně s modulem Čchang-e 3 přistálo na Měsíci 14. prosince. O dva dny později už začalo na Zemi posílat první fotografie. Kromě snímání Měsíce má robot pomocí radaru měřit měsíční kůru, zkoumat strukturu povrchu a pátrat po přírodních zdrojích.

Ačkoli čínské úřady neposkytly ohledně závady na vozítku žádné další podrobnosti, spekulují odborníci o tom, že zřejmě půjde o neopravitelnou záležitost.

„Pokud čtu mezi řádky, chápu to tak, že se Číňané připravují na to, že o vozítko přijdou," uvedl německý expert Lutz Richter, který pracuje pro Evropskou vesmírnou agenturu i pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír. „Jde jen o spekulaci, ale problém pravděpodobně bude s elektrickými motory, které zavírají solární panely," dodal. Pokud nelze panely zavřít, poškodí to nevratně vnitřní elektronické komponenty citlivé na teplotu, protože ty bez ochrany během lunární noci zamrznou.

Čína se loni stala po USA a někdejším Sovětském svazu třetí zemí světa, která na Měsíc dopravila svůj stroj. Dobývání Měsíce je dalším krokem ambiciózního čínského vesmírného programu poté, co v roce 2003 čínská raketa vynesla na oběžnou dráhu kolem Země člověka.

Autor: ČTK

26.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies