Vousy mají méně mikrobů než oholená tvář, odhalila studie

Řím – Vousy mohou být hnízdištěm bakterií, ale i oholené tváře mají své slabé stránky. Dokonce se zdá, že na rozdíl od vousáčů mají muži, kteří se denně ráno holí, třikrát větší pravděpodobnost, že na bradě a tvářích hostí bakterii Staphylococcus aureus – jinak řečeno zlatého stafylokoka, který je rezistentní vůči methicilinu. Píše se o tom ve studii zveřejněné na stránkách Journal of Hospital Infection.

8.3.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK/WAVEBREAK

Autoři výzkumu dospěli k tomuto závěru poté, co analyzovali přes 400 vzorků sejmutých z tváří pacientů v nemocnicích, a to jak vousáčů, tak i bezvousých. Vědci chtěli zjistit, zda by kromě tradičních doporučení, jak se vyvarovat nemocničních infekcí, nebylo možné stanovit doporučení nová. Chtěli vědět, zda je lépe mít krátce zastřižený vous, nebo dokonale vyholenou tvář. Infekce získané v nemocnicích jsou totiž nebezpečnou hrozbou pro osoby upoutané na lůžko, především jde-li o bakterie odolné vůči antibiotikům, jako je zrovna obávaný zlatý stafylokok.

Proč jsou právě čerstvě oholené tváře takové, že mohou hostit bakterie odolné vůči antibiotikům? Mohou to být mikroabraze způsobené holením, které přispívají ke kolonizaci a šíření mikroorganismů na kůži. Někteří však předkládají, že se mezi vousy skrývá přirozené antibiotikum.

Mikrobiolog Adam Robert z londýnské univerzity UCL kultivoval v laboratoři 100 různých typů bakterií odebraných z vousů několika dobrovolníků. Zjistil, že „něco" narušuje jiné zárodky přítomné ve stejné kultuře. Ono „něco" se ukázalo být mikrobem z druhu Staphylococcus epidermidis. Vědec chtěl pak ověřit, co by se stalo, kdyby tento mikroorganismus rostl společně s typem bakterie Escherichia coli, rezistentní vůči antibiotikům. Tato bakterie je často spojována s infekcemi močového ústrojí. Tedy Staphylococcus epidermidis byl ve výhodě a bakterii zahubil.

Základní je hygiena

„Vousy si fyziologicky udržují vlastní vnitřní rovnováhu," vysvětluje Leonardo Celleno z římské Katolické univerzity. „Pokožka neustále produkuje látky, které se podobně jako u vlasů, jež nejsou příliš odlišné, ukládají na vousech a chrání je. Některé z nich mají antibakteriální a antimykotické vlastnosti. Vousy nepředstavují samy o sobě problém, závisí na tom, kdo je nosí. Základní je hygiena, stejně jako u vlasů," citoval jej italský deník Corriere della Sera.

„Nikoli náhodou bývá v nemocnicích k vidění jen málo rozevlátých kštic. Na druhé straně špatně udržovaný a špinavý vous může přispívat k infekcím různého druhu, od mykóz po folikulitidy a dokonce může být živnou půdou pro různé zárodky," dodává Celleno.

Vousáči si zkrátka mohou oddechnout – pokud se ovšem o svůj vous řádně starají.

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
Neil Armstrong, muž na Měsíci

Muž na Měsíci se objevil před 56 lety

Kajínek po propuštění z vězení vyvolává mezi lidmi různé reakce. Jedni jej odsuzují, druzí jej považují za celebritu. Když ve čtvrtek odpoledne s přítelkyní nakupoval v brněnském univerzitním kampusu, lidé se s nim fotili a chtěli autogramy.

Lidé jsou skvělí. Přejí mi a věří, že jsem nevinný, řekl omilostněný Kajínek

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Členy vojenského klubu, kteří se o víkendu pokusili vrátit růžovému tanku IS-2 před červeným kostelem v Brně původní zelenou barvu, ve čtvrtek podpořilo velvyslanectví Ruské federace v České republice. Jeho zástupci se ohradili proti tvrzení Davida Černého, který tank přetřel na růžovo, že se jedná o symbol okupace z roku 1968.

Černý den pro biologického otce z Nigérie. Ústavní soud mu neuznal otcovství

Občan Nigérie se u Ústavního soudu nedomohl uznání otcovství k dítěti, jež zplodil s Češkou. Ta byla v době intimního vztahu v manželském svazku, a právě proto – dle verdiktu nejvyšší soudní instance – nelze uznat stěžovatelovo otcovství.

Macron už není Pan čistý. Ministr z jeho strany kryl divné transakce

Nový francouzský prezident sliboval, že vyčistí francouzskou politiku od starých elit a zvyků. Vyhrál proto, že jeho soupeře Francoise Fillona potopila aféra s malými domů pro vlastní ženu a děti ze státních peněz. Teď se Emmanuelu Macronovi může stát totéž a navíc od nejbližšího kolegy v nově založené straně REM (La République En Marche!)

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Bruselu bez rukaviček. Problémem bude Turecko, rozpočet, teror a možná i Rusko

Podle článku 5 zakládací listiny Severoatlantické aliance je útok na jednoho člena NATO útokem na celou alianci. To platilo bez výhrady v době studené války. Bude to platit i v éře nového amerického prezidenta Donalda Trumpa?