Vousy mají méně mikrobů než oholená tvář, odhalila studie

Řím – Vousy mohou být hnízdištěm bakterií, ale i oholené tváře mají své slabé stránky. Dokonce se zdá, že na rozdíl od vousáčů mají muži, kteří se denně ráno holí, třikrát větší pravděpodobnost, že na bradě a tvářích hostí bakterii Staphylococcus aureus – jinak řečeno zlatého stafylokoka, který je rezistentní vůči methicilinu. Píše se o tom ve studii zveřejněné na stránkách Journal of Hospital Infection.

8.3.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK/WAVEBREAK

Autoři výzkumu dospěli k tomuto závěru poté, co analyzovali přes 400 vzorků sejmutých z tváří pacientů v nemocnicích, a to jak vousáčů, tak i bezvousých. Vědci chtěli zjistit, zda by kromě tradičních doporučení, jak se vyvarovat nemocničních infekcí, nebylo možné stanovit doporučení nová. Chtěli vědět, zda je lépe mít krátce zastřižený vous, nebo dokonale vyholenou tvář. Infekce získané v nemocnicích jsou totiž nebezpečnou hrozbou pro osoby upoutané na lůžko, především jde-li o bakterie odolné vůči antibiotikům, jako je zrovna obávaný zlatý stafylokok.

Proč jsou právě čerstvě oholené tváře takové, že mohou hostit bakterie odolné vůči antibiotikům? Mohou to být mikroabraze způsobené holením, které přispívají ke kolonizaci a šíření mikroorganismů na kůži. Někteří však předkládají, že se mezi vousy skrývá přirozené antibiotikum.

Mikrobiolog Adam Robert z londýnské univerzity UCL kultivoval v laboratoři 100 různých typů bakterií odebraných z vousů několika dobrovolníků. Zjistil, že „něco" narušuje jiné zárodky přítomné ve stejné kultuře. Ono „něco" se ukázalo být mikrobem z druhu Staphylococcus epidermidis. Vědec chtěl pak ověřit, co by se stalo, kdyby tento mikroorganismus rostl společně s typem bakterie Escherichia coli, rezistentní vůči antibiotikům. Tato bakterie je často spojována s infekcemi močového ústrojí. Tedy Staphylococcus epidermidis byl ve výhodě a bakterii zahubil.

Základní je hygiena

„Vousy si fyziologicky udržují vlastní vnitřní rovnováhu," vysvětluje Leonardo Celleno z římské Katolické univerzity. „Pokožka neustále produkuje látky, které se podobně jako u vlasů, jež nejsou příliš odlišné, ukládají na vousech a chrání je. Některé z nich mají antibakteriální a antimykotické vlastnosti. Vousy nepředstavují samy o sobě problém, závisí na tom, kdo je nosí. Základní je hygiena, stejně jako u vlasů," citoval jej italský deník Corriere della Sera.

„Nikoli náhodou bývá v nemocnicích k vidění jen málo rozevlátých kštic. Na druhé straně špatně udržovaný a špinavý vous může přispívat k infekcím různého druhu, od mykóz po folikulitidy a dokonce může být živnou půdou pro různé zárodky," dodává Celleno.

Vousáči si zkrátka mohou oddechnout – pokud se ovšem o svůj vous řádně starají.

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
Tragická nehoda: Na silnici z Lomnice na Kraslice zemřel člověk.

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Ilustrační fotografie.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

OBRAZEM: Poslední ohňostroj v Brně ukázal Nebe na Zemi. V rytmu jazzu

/VIDEO, ANKETA/ Nebem tancují miliony pestrobarevných jisker. Vlní se vesele do jazzového rytmu, rozsvítí se a zase mizí. Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Ohnivé peklo v Pákistánu, nejméně 120 lidí uhořelo po vzplanutí cisterny

/VIDEO/ K tragédii došlo v Pákistánu, kde se převrátila cisterna s palivem. Následně ji zachvátil požár, který se rychle rozšířil na okolní automobily a motorky. Podle posledních informací na místě zemřelo nejméně 125 lidí. Další desítky byly s vážnými popáleninami převezeny do nemocnic. Podle záchranářů tak mohou počty obětí nadále stoupat.