Vousy mají méně mikrobů než oholená tvář, odhalila studie

Řím – Vousy mohou být hnízdištěm bakterií, ale i oholené tváře mají své slabé stránky. Dokonce se zdá, že na rozdíl od vousáčů mají muži, kteří se denně ráno holí, třikrát větší pravděpodobnost, že na bradě a tvářích hostí bakterii Staphylococcus aureus – jinak řečeno zlatého stafylokoka, který je rezistentní vůči methicilinu. Píše se o tom ve studii zveřejněné na stránkách Journal of Hospital Infection.

8.3.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK/WAVEBREAK

Autoři výzkumu dospěli k tomuto závěru poté, co analyzovali přes 400 vzorků sejmutých z tváří pacientů v nemocnicích, a to jak vousáčů, tak i bezvousých. Vědci chtěli zjistit, zda by kromě tradičních doporučení, jak se vyvarovat nemocničních infekcí, nebylo možné stanovit doporučení nová. Chtěli vědět, zda je lépe mít krátce zastřižený vous, nebo dokonale vyholenou tvář. Infekce získané v nemocnicích jsou totiž nebezpečnou hrozbou pro osoby upoutané na lůžko, především jde-li o bakterie odolné vůči antibiotikům, jako je zrovna obávaný zlatý stafylokok.

Proč jsou právě čerstvě oholené tváře takové, že mohou hostit bakterie odolné vůči antibiotikům? Mohou to být mikroabraze způsobené holením, které přispívají ke kolonizaci a šíření mikroorganismů na kůži. Někteří však předkládají, že se mezi vousy skrývá přirozené antibiotikum.

Mikrobiolog Adam Robert z londýnské univerzity UCL kultivoval v laboratoři 100 různých typů bakterií odebraných z vousů několika dobrovolníků. Zjistil, že „něco" narušuje jiné zárodky přítomné ve stejné kultuře. Ono „něco" se ukázalo být mikrobem z druhu Staphylococcus epidermidis. Vědec chtěl pak ověřit, co by se stalo, kdyby tento mikroorganismus rostl společně s typem bakterie Escherichia coli, rezistentní vůči antibiotikům. Tato bakterie je často spojována s infekcemi močového ústrojí. Tedy Staphylococcus epidermidis byl ve výhodě a bakterii zahubil.

Základní je hygiena

„Vousy si fyziologicky udržují vlastní vnitřní rovnováhu," vysvětluje Leonardo Celleno z římské Katolické univerzity. „Pokožka neustále produkuje látky, které se podobně jako u vlasů, jež nejsou příliš odlišné, ukládají na vousech a chrání je. Některé z nich mají antibakteriální a antimykotické vlastnosti. Vousy nepředstavují samy o sobě problém, závisí na tom, kdo je nosí. Základní je hygiena, stejně jako u vlasů," citoval jej italský deník Corriere della Sera.

„Nikoli náhodou bývá v nemocnicích k vidění jen málo rozevlátých kštic. Na druhé straně špatně udržovaný a špinavý vous může přispívat k infekcím různého druhu, od mykóz po folikulitidy a dokonce může být živnou půdou pro různé zárodky," dodává Celleno.

Vousáči si zkrátka mohou oddechnout – pokud se ovšem o svůj vous řádně starají.

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
Ladislav Okleštěk

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.