Vousy mají méně mikrobů než oholená tvář, odhalila studie

Řím – Vousy mohou být hnízdištěm bakterií, ale i oholené tváře mají své slabé stránky. Dokonce se zdá, že na rozdíl od vousáčů mají muži, kteří se denně ráno holí, třikrát větší pravděpodobnost, že na bradě a tvářích hostí bakterii Staphylococcus aureus – jinak řečeno zlatého stafylokoka, který je rezistentní vůči methicilinu. Píše se o tom ve studii zveřejněné na stránkách Journal of Hospital Infection.

8.3.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK/WAVEBREAK

Autoři výzkumu dospěli k tomuto závěru poté, co analyzovali přes 400 vzorků sejmutých z tváří pacientů v nemocnicích, a to jak vousáčů, tak i bezvousých. Vědci chtěli zjistit, zda by kromě tradičních doporučení, jak se vyvarovat nemocničních infekcí, nebylo možné stanovit doporučení nová. Chtěli vědět, zda je lépe mít krátce zastřižený vous, nebo dokonale vyholenou tvář. Infekce získané v nemocnicích jsou totiž nebezpečnou hrozbou pro osoby upoutané na lůžko, především jde-li o bakterie odolné vůči antibiotikům, jako je zrovna obávaný zlatý stafylokok.

Proč jsou právě čerstvě oholené tváře takové, že mohou hostit bakterie odolné vůči antibiotikům? Mohou to být mikroabraze způsobené holením, které přispívají ke kolonizaci a šíření mikroorganismů na kůži. Někteří však předkládají, že se mezi vousy skrývá přirozené antibiotikum.

Mikrobiolog Adam Robert z londýnské univerzity UCL kultivoval v laboratoři 100 různých typů bakterií odebraných z vousů několika dobrovolníků. Zjistil, že „něco" narušuje jiné zárodky přítomné ve stejné kultuře. Ono „něco" se ukázalo být mikrobem z druhu Staphylococcus epidermidis. Vědec chtěl pak ověřit, co by se stalo, kdyby tento mikroorganismus rostl společně s typem bakterie Escherichia coli, rezistentní vůči antibiotikům. Tato bakterie je často spojována s infekcemi močového ústrojí. Tedy Staphylococcus epidermidis byl ve výhodě a bakterii zahubil.

Základní je hygiena

„Vousy si fyziologicky udržují vlastní vnitřní rovnováhu," vysvětluje Leonardo Celleno z římské Katolické univerzity. „Pokožka neustále produkuje látky, které se podobně jako u vlasů, jež nejsou příliš odlišné, ukládají na vousech a chrání je. Některé z nich mají antibakteriální a antimykotické vlastnosti. Vousy nepředstavují samy o sobě problém, závisí na tom, kdo je nosí. Základní je hygiena, stejně jako u vlasů," citoval jej italský deník Corriere della Sera.

„Nikoli náhodou bývá v nemocnicích k vidění jen málo rozevlátých kštic. Na druhé straně špatně udržovaný a špinavý vous může přispívat k infekcím různého druhu, od mykóz po folikulitidy a dokonce může být živnou půdou pro různé zárodky," dodává Celleno.

Vousáči si zkrátka mohou oddechnout – pokud se ovšem o svůj vous řádně starají.

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
MY JSME TI PRAVÍ! Takhle běloruský prezident Alexandr Lukašenko přesvědčoval delegáty evropských olympijských výborů, že mají dát hlas Minsku při volbě pořadatelského města pro Evropské hry 2019.

Propusťte zatčené! Žádá běloruská opozice

Doktor Abass Jahaf.

Islámský stát? Fanatici, kteří nemají náboženský cíl, říká lékař Abass Jahaf

Poslední rozhovor Věry Špinarové pro Deník: Stále miluji živá vystoupení

/ROZHOVOR/ Připomeňte si spolu s námi Věru Špinarovou v posledním velkém rozhovoru, který poskytla Deníku loni v prosinci - tři dny před svými půlkulatými narozeninami. Rozjímala tehdy například nad vánoční svátky, které měla moc ráda. Jen se jí nelíbil ten shon a nakupování…

Zbloudilé kulky v Riu: Násilí v brazilských ulicích má čím dál více obětí

Jedné letní noci šla brazilská rodina do restaurace v Iraja, v severní části Ria de Janeira. Pár nechal svoji dvouletou dceru Sofii hrát si na venkovním hřišti. Prostor byl chráněn od ulice bránou, takže se zdál ve městě s šokující mírou kriminality ještě relativně bezpečný. Bezpečí je v Riu stále jedním z hlavních témat. Iraja, kde bydlí hlavně příslušníci střední třídy, je obklopena nejvíce násilnými oblastmi a zločinci jsou tam poměrně aktivní.

Sexuální asistentky poskytly postiženým zatím 250 asistencí

Pětice sexuálních asistentek, jejichž služby využívají lidé s postižením či senioři, poskytla za téměř rok a půl svého působení na 250 asistencí. Na speciálně vyškolené pracovnice se obracejí nejen přímo klienti, ale také jejich příbuzní i zařízení pro handicapované. Společnost počítá do budoucna s vyškolením dalších asistentek, ale také asistentů.

Z berlínského muzea ukradli stokilovou zlatou minci

Neznámí pachatelé se v noci na dnešek vloupali do Bodeho muzea na Muzejním ostrově v centru Berlína a odnesli stokilogramovou zlatou minci v nominální hodnotě milion dolarů (24,8 milionu korun).