VYBERTE SI REGION

Vousy mají méně mikrobů než oholená tvář, odhalila studie

Řím – Vousy mohou být hnízdištěm bakterií, ale i oholené tváře mají své slabé stránky. Dokonce se zdá, že na rozdíl od vousáčů mají muži, kteří se denně ráno holí, třikrát větší pravděpodobnost, že na bradě a tvářích hostí bakterii Staphylococcus aureus – jinak řečeno zlatého stafylokoka, který je rezistentní vůči methicilinu. Píše se o tom ve studii zveřejněné na stránkách Journal of Hospital Infection.

8.3.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK/WAVEBREAK

Autoři výzkumu dospěli k tomuto závěru poté, co analyzovali přes 400 vzorků sejmutých z tváří pacientů v nemocnicích, a to jak vousáčů, tak i bezvousých. Vědci chtěli zjistit, zda by kromě tradičních doporučení, jak se vyvarovat nemocničních infekcí, nebylo možné stanovit doporučení nová. Chtěli vědět, zda je lépe mít krátce zastřižený vous, nebo dokonale vyholenou tvář. Infekce získané v nemocnicích jsou totiž nebezpečnou hrozbou pro osoby upoutané na lůžko, především jde-li o bakterie odolné vůči antibiotikům, jako je zrovna obávaný zlatý stafylokok.

Proč jsou právě čerstvě oholené tváře takové, že mohou hostit bakterie odolné vůči antibiotikům? Mohou to být mikroabraze způsobené holením, které přispívají ke kolonizaci a šíření mikroorganismů na kůži. Někteří však předkládají, že se mezi vousy skrývá přirozené antibiotikum.

Mikrobiolog Adam Robert z londýnské univerzity UCL kultivoval v laboratoři 100 různých typů bakterií odebraných z vousů několika dobrovolníků. Zjistil, že „něco" narušuje jiné zárodky přítomné ve stejné kultuře. Ono „něco" se ukázalo být mikrobem z druhu Staphylococcus epidermidis. Vědec chtěl pak ověřit, co by se stalo, kdyby tento mikroorganismus rostl společně s typem bakterie Escherichia coli, rezistentní vůči antibiotikům. Tato bakterie je často spojována s infekcemi močového ústrojí. Tedy Staphylococcus epidermidis byl ve výhodě a bakterii zahubil.

Základní je hygiena

„Vousy si fyziologicky udržují vlastní vnitřní rovnováhu," vysvětluje Leonardo Celleno z římské Katolické univerzity. „Pokožka neustále produkuje látky, které se podobně jako u vlasů, jež nejsou příliš odlišné, ukládají na vousech a chrání je. Některé z nich mají antibakteriální a antimykotické vlastnosti. Vousy nepředstavují samy o sobě problém, závisí na tom, kdo je nosí. Základní je hygiena, stejně jako u vlasů," citoval jej italský deník Corriere della Sera.

„Nikoli náhodou bývá v nemocnicích k vidění jen málo rozevlátých kštic. Na druhé straně špatně udržovaný a špinavý vous může přispívat k infekcím různého druhu, od mykóz po folikulitidy a dokonce může být živnou půdou pro různé zárodky," dodává Celleno.

Vousáči si zkrátka mohou oddechnout – pokud se ovšem o svůj vous řádně starají.

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 3

Neberte medvědovi hračku! Může to být granát...

Varšava – Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení podle agentury AP plyne ze sobotní příhody v zoologické zahradě v Poznani na západě Polska.

Při volbách na zkoušku statistici nezaznamenali žádný problém

Praha – Při úterních simulovaných volbách na zkoušku nezaznamenal Český statistický úřad (ČSÚ) žádný problém se zpracováním výsledků. Před říjnovými krajskými a senátními volbami statistici prověřovali přenos sečtených hlasů nebo reakce systému na přetížení, sdělila mluvčí úřadu Petra Báčová. Jednalo se o druhou celoplošnou zkoušku ze tří, poslední se má konat 4. října.

Kvůli teplému a suchému počasí hrozí v části Česka požáry

Praha - Kvůli nadprůměrně teplému počasí bez srážek hrozí v Česku požáry, zejména v Praze a okolí, východních Čechách a na jižní Moravě. Lidé by proto neměli vypalovat trávu a rozdělávat oheň v přírodě. Riziko se sníží až o víkendu s příchodem místních přeháněk a občasného deště. Vyplývá to z informací, které poskytl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).