VYBERTE SI REGION

Vousy mají méně mikrobů než oholená tvář, odhalila studie

Řím – Vousy mohou být hnízdištěm bakterií, ale i oholené tváře mají své slabé stránky. Dokonce se zdá, že na rozdíl od vousáčů mají muži, kteří se denně ráno holí, třikrát větší pravděpodobnost, že na bradě a tvářích hostí bakterii Staphylococcus aureus – jinak řečeno zlatého stafylokoka, který je rezistentní vůči methicilinu. Píše se o tom ve studii zveřejněné na stránkách Journal of Hospital Infection.

8.3.2016 3

Ilustrační foto.Autor: ČTK/WAVEBREAK

Autoři výzkumu dospěli k tomuto závěru poté, co analyzovali přes 400 vzorků sejmutých z tváří pacientů v nemocnicích, a to jak vousáčů, tak i bezvousých. Vědci chtěli zjistit, zda by kromě tradičních doporučení, jak se vyvarovat nemocničních infekcí, nebylo možné stanovit doporučení nová. Chtěli vědět, zda je lépe mít krátce zastřižený vous, nebo dokonale vyholenou tvář. Infekce získané v nemocnicích jsou totiž nebezpečnou hrozbou pro osoby upoutané na lůžko, především jde-li o bakterie odolné vůči antibiotikům, jako je zrovna obávaný zlatý stafylokok.

Proč jsou právě čerstvě oholené tváře takové, že mohou hostit bakterie odolné vůči antibiotikům? Mohou to být mikroabraze způsobené holením, které přispívají ke kolonizaci a šíření mikroorganismů na kůži. Někteří však předkládají, že se mezi vousy skrývá přirozené antibiotikum.

Mikrobiolog Adam Robert z londýnské univerzity UCL kultivoval v laboratoři 100 různých typů bakterií odebraných z vousů několika dobrovolníků. Zjistil, že „něco" narušuje jiné zárodky přítomné ve stejné kultuře. Ono „něco" se ukázalo být mikrobem z druhu Staphylococcus epidermidis. Vědec chtěl pak ověřit, co by se stalo, kdyby tento mikroorganismus rostl společně s typem bakterie Escherichia coli, rezistentní vůči antibiotikům. Tato bakterie je často spojována s infekcemi močového ústrojí. Tedy Staphylococcus epidermidis byl ve výhodě a bakterii zahubil.

Základní je hygiena

„Vousy si fyziologicky udržují vlastní vnitřní rovnováhu," vysvětluje Leonardo Celleno z římské Katolické univerzity. „Pokožka neustále produkuje látky, které se podobně jako u vlasů, jež nejsou příliš odlišné, ukládají na vousech a chrání je. Některé z nich mají antibakteriální a antimykotické vlastnosti. Vousy nepředstavují samy o sobě problém, závisí na tom, kdo je nosí. Základní je hygiena, stejně jako u vlasů," citoval jej italský deník Corriere della Sera.

„Nikoli náhodou bývá v nemocnicích k vidění jen málo rozevlátých kštic. Na druhé straně špatně udržovaný a špinavý vous může přispívat k infekcím různého druhu, od mykóz po folikulitidy a dokonce může být živnou půdou pro různé zárodky," dodává Celleno.

Vousáči si zkrátka mohou oddechnout – pokud se ovšem o svůj vous řádně starají.

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 3

Itálie chce migranty odradit od cesty do Evropy varovnou kampaní

Řím – Itálie zahájila internetovou, televizní a rozhlasovou kampaň, která má africké a další migranty odradit od snahy ilegálně se dostat do Evropy. Jak dnes uvedla agentura Reuters, v kampani vystupují skuteční utečenci se svými často srdcervoucími příběhy. Do Itálie proudí neslábnoucí vlna migrantů už třetí rok po sobě. Od začátku roku 2014 se tam po moři dostalo více než 400.000 utečenců.

Renata Vesecká po téměř dvou letech odchází z ERÚ

Praha – Bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká (56) v září na vlastní žádost odejde z Energetického regulačního úřadu (ERÚ), kde působila téměř dva roky. Dnes o tom informoval server E15. Vesecká byla od listopadu 2014 místopřed­sedkyní ERÚ, od loňského června zastává místo ředitelky odboru.

Nejvyšší správní soud zřejmě doplní Michaela Bejčková a Tomáš Rychlý

Brno - Nejvyšší správní soud (NSS) by mohli v dohledné době doplnit Michaela Bejčková a Tomáš Rychlý. Předseda NSS Josef Baxa jejich navržením reaguje na situaci, kdy během letošního roku skončili či skončí čtyři soudci. Aktuálně má NSS 31 soudců a po plánovaných odchodech a příchodech dvou nových soudců má na tomto počtu i setrvat, uvedla v tiskové zprávě vedoucí kanceláře předsedy soudu Petra Lavická.