Curiosity na Marsu opět pracuje, NASA zjistila příčinu zkratu

Washington – Robotické vozítko Curiosity už na Marsu opět pracuje. Řídící středisko na Zemi ho během týdne dalo do pohybu díky tomu, že vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) zjistili příčinu zkratu, k němuž v roveru došlo koncem února.

14.3.2015 4

Modul Curiosity při průzkumu MarsuFoto: NASA/JPL-Caltech/Malin Space Science Systems

Nepříjemnost se Curiosity přihodila 27. února při drcení čerstvě vyvrtaného vzorku kamene, který robotické rameno pak mělo uložit k analýze do laboratorního zařízení uvnitř vozítka. Následné testy odborníků podle informace NASA ukázaly, že zřejmě došlo k takzvanému měkkému zkratu v motoru, který se využívá k vrtání a drcení vzorků.

Na pokyn ze Země robot obnovil činnost tím, že zdárně dokončil operaci s robotickým ramenem a uložil vzorek prachu z kamene pojmenovaného Telegraph Peak do svých útrob k analýze.

Podobné nepříjemnosti Curiosity v minulosti na rudé planetě už potkaly, ale nikdy neměly vážné následky. V roce 2013 například muselo vozítko kvůli zkratu odpočívat devět dnů.

Rover by nyní měl zamířit z pahorkatiny Pahrump Hills, kde navrtal Telegraph Peak, dál do vyšších poloh hory Mount Sharp, které jsou nyní cílem hlavního zájmu vědců.

Curiosity přistál na sousední planetě 6. srpna 2012 v Galeově kráteru a od té doby zkoumá změny prostředí na Marsu a to, zda tam někdy v minulosti nebyly příznivé podmínky pro existenci života. Během své mise učinil rover několik důležitých objevů. Vědci například na základě rozborů získaných údajů došli k závěru, že existují přímé důkazy o dávné existenci jezer, která mohla hostit mikrobiální život.

14.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 4

Chystá se bič na soukromé lékaře

Americký prezident Donald Trump.

Vysoký úředník kritizoval Trumpa, okamžitě byl propuštěn z úřadu

Nejhezčí moderní Škoda ohromila před 15 lety svět. Do výroby se přesto nedostala

Před 15 lety se české automobilce Škoda podařilo dokonale ohromit svět. Na březnovém autosalonu v Ženevě totiž tehdy představila koncept Tudor, velké kupé, které mnozí považují za nejpohlednější auto, jaké v moderní éře značky vzniklo. Ani úspěch studie ale nestačil k zahájení sériové výroby.

Otec biatlonistky Koukalové by byl rád, aby dcera po olympiádě neskončila

Otec biatlonistky Gabriely Koukalové měl radost, že dcera získala na mistrovství světa v Hochfilzenu tři medaile, ale dodal, že její závody už tolik neprožívá. Karel Soukal by byl rád, kdyby Koukalová po olympiádě v Pchjongčchagu neskončila, ale rozhodnutí nechá na ní.

Kurt Cobain - hudební ikona, která shořela příliš brzy

Stal se jednou z vůdčích osobností tehdy nového alternativního rockového stylu grunge, ale přitom byl plachý a citlivý a pochyboval o smyslu života. Kurt Cobain, frontman americké skupiny Nirvana, který se narodil před 50 lety, 20. února 1967, tvrdil, že "je lepší shořet než vyhasnout". Největší rocková ikona 90. let si užila slávy i stinných stránek popularity. Svůj život Cobain ukončil střelnou zbraní v roce 1994.

Trump vzkazuje Evropě: Jsme spojenci

Spojené státy budou vždy váš největší spojenec, vzkázal Evropě americký viceprezident Mike Pence. Nebude to ale zadarmo, připomněl.