Curiosity na Marsu opět pracuje, NASA zjistila příčinu zkratu

Washington – Robotické vozítko Curiosity už na Marsu opět pracuje. Řídící středisko na Zemi ho během týdne dalo do pohybu díky tomu, že vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) zjistili příčinu zkratu, k němuž v roveru došlo koncem února.

14.3.2015 4

Modul Curiosity při průzkumu MarsuFoto: NASA/JPL-Caltech/Malin Space Science Systems

Nepříjemnost se Curiosity přihodila 27. února při drcení čerstvě vyvrtaného vzorku kamene, který robotické rameno pak mělo uložit k analýze do laboratorního zařízení uvnitř vozítka. Následné testy odborníků podle informace NASA ukázaly, že zřejmě došlo k takzvanému měkkému zkratu v motoru, který se využívá k vrtání a drcení vzorků.

Na pokyn ze Země robot obnovil činnost tím, že zdárně dokončil operaci s robotickým ramenem a uložil vzorek prachu z kamene pojmenovaného Telegraph Peak do svých útrob k analýze.

Podobné nepříjemnosti Curiosity v minulosti na rudé planetě už potkaly, ale nikdy neměly vážné následky. V roce 2013 například muselo vozítko kvůli zkratu odpočívat devět dnů.

Rover by nyní měl zamířit z pahorkatiny Pahrump Hills, kde navrtal Telegraph Peak, dál do vyšších poloh hory Mount Sharp, které jsou nyní cílem hlavního zájmu vědců.

Curiosity přistál na sousední planetě 6. srpna 2012 v Galeově kráteru a od té doby zkoumá změny prostředí na Marsu a to, zda tam někdy v minulosti nebyly příznivé podmínky pro existenci života. Během své mise učinil rover několik důležitých objevů. Vědci například na základě rozborů získaných údajů došli k závěru, že existují přímé důkazy o dávné existenci jezer, která mohla hostit mikrobiální život.

14.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 4

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Jan Hamáček, předseda Poslanecké sněmovny

Babiš by měl sám opustit vládu. Dohnala ho minulost, říká Hamáček

V dubnu přišlo na silnicích o život 36 lidí, o jednoho méně než loni

Na českých silnicích zemřelo letos v dubnu 36 lidí, o jednoho méně než loni. Číslo vyrovnává tragickou bilanci z dubna před třemi roky, která byla nejnižší od roku 1990. Od začátku roku při dopravních nehodách v Česku zemřelo 124 lidí, což je o 19 méně než za první čtyři měsíce loňska. Vyplývá to z předběžných údajů policie.

Infografika: Škoda vyrobila miliontý Superb. Připomeňte si příběh vozu

Vlajkové lodi automobilky Škoda se daří skvěle. Nedávno totiž z výrobní linky sjel miliontý Superb.

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Za ohýnky a popíjení hrozí pokuty, varují strážníci před čarodějnicemi

Čarodějnické oslavy v noci ze 30. dubna na 1. května jsou z pohledu pražských strážníků rok co rok stejné. Stejně jako hasiči a zdravotničtí záchranáři zaznamenávají i příslušníci městské policie během filipojakubské noci požáry související s nedostatečným zabezpečením ohňů. Občas se objeví případy nahnutých či naříznutých májek.