VYBERTE SI REGION

Curiosity na Marsu opět pracuje, NASA zjistila příčinu zkratu

Washington – Robotické vozítko Curiosity už na Marsu opět pracuje. Řídící středisko na Zemi ho během týdne dalo do pohybu díky tomu, že vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) zjistili příčinu zkratu, k němuž v roveru došlo koncem února.

14.3.2015 4

Modul Curiosity při průzkumu MarsuFoto: NASA/JPL-Caltech/Malin Space Science Systems

Nepříjemnost se Curiosity přihodila 27. února při drcení čerstvě vyvrtaného vzorku kamene, který robotické rameno pak mělo uložit k analýze do laboratorního zařízení uvnitř vozítka. Následné testy odborníků podle informace NASA ukázaly, že zřejmě došlo k takzvanému měkkému zkratu v motoru, který se využívá k vrtání a drcení vzorků.

Na pokyn ze Země robot obnovil činnost tím, že zdárně dokončil operaci s robotickým ramenem a uložil vzorek prachu z kamene pojmenovaného Telegraph Peak do svých útrob k analýze.

Podobné nepříjemnosti Curiosity v minulosti na rudé planetě už potkaly, ale nikdy neměly vážné následky. V roce 2013 například muselo vozítko kvůli zkratu odpočívat devět dnů.

Rover by nyní měl zamířit z pahorkatiny Pahrump Hills, kde navrtal Telegraph Peak, dál do vyšších poloh hory Mount Sharp, které jsou nyní cílem hlavního zájmu vědců.

Curiosity přistál na sousední planetě 6. srpna 2012 v Galeově kráteru a od té doby zkoumá změny prostředí na Marsu a to, zda tam někdy v minulosti nebyly příznivé podmínky pro existenci života. Během své mise učinil rover několik důležitých objevů. Vědci například na základě rozborů získaných údajů došli k závěru, že existují přímé důkazy o dávné existenci jezer, která mohla hostit mikrobiální život.

14.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Poslanec ČSSD chce od Babiše vědět, kde vzal peníze na dluhopisy

Šok. Brazilská policie našla spálené tělo zpěvačky hitu Lambada

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Vicekancléř Gabriel: AfD se radikalizuje, měla by ji sledovat kontrarozvědka

Berlín - Německý vicekancléř Sigmar Gabriel navrhuje, aby německou protiimigrační stranu Alternativa pro Německo (AfD) sledovala tajná služba. Reaguje tak na hojně kritizované výroky představitele AfD Björna Höckeho, který vyjádřil nelibost nad přítomností památníku holokaustu v Berlíně.

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.