Cygnus se na oběžné dráze spojil s vesmírnou stanicí

Houston - Americká nákladní loď Cygnus v neděli po více než dvoudenní cestě dorazila k Mezinárodní vesmírné stanicí (ISS). Oznámila to americká vesmírná agentura NASA. Cygnus přivezl kosmonautům téměř půldruhé tuny nákladu včetně potravin a opožděných vánočních dárků.

12.1.2014

Americká nákladní loď Cygnus u Mezinárodní vesmírné stanice (ISS).Foto: ČTK

Cygnus se podle plánu přiblížil v automatickém režimu těsně k trupu ISS, a poté ho posádka zachytila s pomocí sedmnáctimetrového robotického ramene. Náročnou operaci řídili americký astronaut Michael Hopkins a jeho japonský kolega Koiči Wakata.

Start Cygnuse byl několikrát odložen, původně se měl uskutečnit v prosinci před Vánocemi. Cestu k ISS ale pozdržela nejprve porucha čerpadel na vesmírné stanici, pak námraza na odpalovací rampě v americké Virgínii a nakonec silná bouře na Slunci.

V režimu komerčního letu cestovala zásobovací loď společnosti Orbital Sciences k ISS poprvé. V letošním roce by Cygnusy měly k ISS letět ještě dvakrát a dopravit tam celkem 5,5 tuny nákladu. Podle NASA čeká Orbital Sciences do roku 2016 nejméně osm takovýchto misí.

Vědecké experimenty

Cygnus ve čtvrtek vynesla na oběžnou dráhu nosná raketa Antares z kosmodromu NASA Wallops. Nový vesmírný „kamion" na ISS dopravil především potraviny a vybavení pro posádku. Na palubě má ale i náhradní součásti a vědecké experimenty.

Na přípravě a provedení 23 výzkumných pokusů se podle NASA podílelo 10 tisíc studentů. V rámci jednoho z nich například poslali na ISS mravence, aby porovnali rozdílnost jejich chování ve vesmíru a na Zemi.

Vánoční dárky

Posádce ISS doručil Cygnus i vánoční dárky, jejichž včasné předání znemožnil odklad prosincového startu. Viceprezident Orbital Sciences Frank Culbertson před nynějším startem novináře ujistil, že dárky se kvůli odkladu neměnily.

Zásobovací loď už jednu misi k orbitálnímu komplexu úspěšně provedla, byl to ale jen testovací let s 600 kilogramy nákladu. Loď na ISS zakotvila 29. září a o necelý měsíc později, po vyložení dopravené zásilky a naložení odpadu, se odpojila a při sestupu do atmosféry plánovaně zanikla.

Vzhledem k tomu, že jde o jednorázový zásobovací modul, čeká Cygnus stejný osud i po nynějším prvním oficiálním letu. Předběžně po 42 dnech společného kroužení kolem Země se naplněn odpadem od ISS odpojí a při sestupu shoří.

12.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
Žižkovský vysílač v Praze

Nové televizní vysílání startuje od března

Policejní rekonstrukce otevření nezajištěných dveří v rychlíku

Děsivé VIDEO: takto se za jízdy rozletí "zavřené" dveře vlaku

Česko zasáhl silný vítr. Kácel stromy, ochromil dopravu, shazoval střechy

Předpověď meteorologů se vyplnila. Velmi silný vítr narušil železniční dopravu po celé České republice. Nejvíce pak v jižních Čechách. V Praze ničil také billboardy a shazoval plechy ze střech. Vítr by měl během dneška postupně slábnout. Výstraha platí v hlavním městě i ve většině krajů do dnešních 10:00.

Soud poslal muže, který chtěl k islamistům, na tři roky do vězení

Jan Silovský ze Spáleného Poříčí, který se chtěl přidat k teroristické organizaci Islámský stát, byl odsouzen za trestný čin podpora a propagace terorismu ve stadiu pokusu a soud mu vyměřil trest tři roky a tři měsíce v mírnějším typu věznice s dohledem.

ČEZ vyhlásil kvůli vichřici v osmnácti okresech kalamitní stav

Tisíce domácností v celém Česku jsou bez proudu kvůli poruchám, které způsobil silný vítr. Společnost ČEZ vyhlásila v 18 okresech Česka kalamitní stav. Platí do odvolání. Problémů navíc stále přibývá. Energetici se snaží poruchy odstranit, vítr jim ale práci komplikuje. Uvedl to mluvčí společnosti ČEZ Ladislav Kříž a mluvčí E.ON Vladimír Vácha. Hasiči měli kvůli větru za čtvrtek a za prvních osm hodin dneška téměř 800 výjezdů, denní průměr je přitom zhruba 150.

Rodičům vadí povinná předškolní docházka

V názorech na novou povinnost nechat zapsat budoucí prvňáčky do mateřských škol se rodiče předškoláků a učitelé neshodnou. Stejně jako u další možnosti učit dítě doma, ale počítat s tím, že bude muset absolvovat přezkoušení, zda je stejně připravené jako jeho vrstevníci navštěvující školky. Povinná předškolní docházka začíná platit od září letošního roku.