Cygnus se na oběžné dráze spojil s vesmírnou stanicí

Houston - Americká nákladní loď Cygnus v neděli po více než dvoudenní cestě dorazila k Mezinárodní vesmírné stanicí (ISS). Oznámila to americká vesmírná agentura NASA. Cygnus přivezl kosmonautům téměř půldruhé tuny nákladu včetně potravin a opožděných vánočních dárků.

12.1.2014

Americká nákladní loď Cygnus u Mezinárodní vesmírné stanice (ISS).Foto: ČTK

Cygnus se podle plánu přiblížil v automatickém režimu těsně k trupu ISS, a poté ho posádka zachytila s pomocí sedmnáctimetrového robotického ramene. Náročnou operaci řídili americký astronaut Michael Hopkins a jeho japonský kolega Koiči Wakata.

Start Cygnuse byl několikrát odložen, původně se měl uskutečnit v prosinci před Vánocemi. Cestu k ISS ale pozdržela nejprve porucha čerpadel na vesmírné stanici, pak námraza na odpalovací rampě v americké Virgínii a nakonec silná bouře na Slunci.

V režimu komerčního letu cestovala zásobovací loď společnosti Orbital Sciences k ISS poprvé. V letošním roce by Cygnusy měly k ISS letět ještě dvakrát a dopravit tam celkem 5,5 tuny nákladu. Podle NASA čeká Orbital Sciences do roku 2016 nejméně osm takovýchto misí.

Vědecké experimenty

Cygnus ve čtvrtek vynesla na oběžnou dráhu nosná raketa Antares z kosmodromu NASA Wallops. Nový vesmírný „kamion" na ISS dopravil především potraviny a vybavení pro posádku. Na palubě má ale i náhradní součásti a vědecké experimenty.

Na přípravě a provedení 23 výzkumných pokusů se podle NASA podílelo 10 tisíc studentů. V rámci jednoho z nich například poslali na ISS mravence, aby porovnali rozdílnost jejich chování ve vesmíru a na Zemi.

Vánoční dárky

Posádce ISS doručil Cygnus i vánoční dárky, jejichž včasné předání znemožnil odklad prosincového startu. Viceprezident Orbital Sciences Frank Culbertson před nynějším startem novináře ujistil, že dárky se kvůli odkladu neměnily.

Zásobovací loď už jednu misi k orbitálnímu komplexu úspěšně provedla, byl to ale jen testovací let s 600 kilogramy nákladu. Loď na ISS zakotvila 29. září a o necelý měsíc později, po vyložení dopravené zásilky a naložení odpadu, se odpojila a při sestupu do atmosféry plánovaně zanikla.

Vzhledem k tomu, že jde o jednorázový zásobovací modul, čeká Cygnus stejný osud i po nynějším prvním oficiálním letu. Předběžně po 42 dnech společného kroužení kolem Země se naplněn odpadem od ISS odpojí a při sestupu shoří.

12.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
Oslav sedmdesátého výročí položení základního kamene nové obce Lidice se zúčastnili vzácní hosté.

Prezident Miloš Zeman převzal symbolický klíč od obce Lidice

Slavia zvítězila nad Brnem 4:0 a mohla slavit titul

Slavia přerušila nadvládu Plzně. Titul slaví v Praze

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají.

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobilo, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestalo dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Jsem prostě nejlepší. Donald Trump se před odletem ze summitu pochválil

Kdyby si americký prezident k projevu před americkými vojáky na základně Sigonella, kde se s nimi setkal, než nastoupil do letadla směr Washington, pustil známý hit českého zpěváka Leška Semelky „Jsi prostě nejlepší", byl by to stylový podkres jeho vystoupení.

Chiméra, nebo realita? Číňané chtějí zaplatit podmořský tunel na Krym

Okupace Krymu a sankce vůči Rusku asi jen tak neskončí. Lze to vyvozovat jednak ze závěrů summitu států G7, který skončil na Sicílii a jednak z toho, že se čínští investoři vážně zajímají o budování podmořské komunikace z Kerčského poloostrova na poloostrov krymský.

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.