Deník

Dinosauři vymírali dávno před dopadem meteoritu, tvrdí vědci

Londýn - Dinosauři začali vymírat už dávno předtím, než před 66 miliony let na Zemi dopadl velký meteorit. Ve své studii uveřejněné v prestižním časopisu americké akademie věd Proceedings to napsali britští vědci z univerzity v Readingu. Dinosauři podle paleontologů neměli schopnost dostatečně rychle nahrazovat vymírající druhy novými, a proto se nedokázali vypořádat ani s katastrofou způsobenou vesmírným tělesem.

18.4.2016

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Většina vědců se v současnosti shoduje na tom, že konec dinosaurů jako živočišného druhu způsobil dopad meteoritu v oblasti dnešního Mexika. Podle vědců z univerzity v Readingu se ale dosud věnovala jen malá pozornost faktu, že některé druhy dinosaurů začaly mizet již dávno před touto katastrofou. Rozhodli se proto statisticky vyhodnotit dostupná data o jednotlivých druzích stovek pravěkých ještěrů.

Výsledky analýz podle nich ukázaly, že se už před dopadem meteoritu postupně snižovala druhová pestrost všech skupin dinosaurů a některé větve nakonec zcela vymřely a to již 24 milionů let před meteorickou katastrofou. Výjimku tvořili pouze býložraví hadrosauři a ceratopsidé, kterým se pravděpodobně díky vyvinutí silných čelistí a zubů dařilo konzumovat i takové druhy rostlin, které jiné druhy nebyly schopné pozřít.

Co přesně bylo příčinou úbytku pestrosti druhů dinosaurů před konečným vymřením, se vědcům zjistit nepodařilo. S největší pravděpodobností šlo o zvýšenou sopečnou aktivitu, klimatické změny nebo konkurenci rychleji se rozvíjejících živočišných druhů.

18.4.2016 VSTUP DO DISKUSE

Ilustrační fotografie.

Facebooku hrozí pokles uživatelů, mladí používají jiné sítě

Play off Ligy mistrů mezi SK Slavia Praha a APOEL FC, hrané 23. srpna v Praze.

Slavia nedobyla Ligu mistrů. Tvrdík zuřil: Ostuda, fraška

Hrozba terorismu: V Rotterdamu zrušili koncert, našli auto s plynovými lahvemi

Nizozemská policie se dnes rozhodla zrušit kvůli teroristické hrozbě koncert americké rockové skupiny Allah-Las v Rotterdamu. Nedaleko místa konání se totiž našla dodávka se španělskou poznávací značkou. V ní byly plynové bomby.

Paraglidista zemřel při pádu na pole. Záchranáři ho oživovali marně

Ačkoliv téměř čisté nebe nad Břeclavskem ve středu ozařovalo slunce, let pro jednoho z účastníků tamního evropského šampionátu v motorovém paraglidingu skončil smrtí. Prestižní akci konanou na letišti v Břeclavi poznamenala tragická nehoda.

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Britský soud rozhoduje o vině mladého cyklisty, který srazil a usmrtil chodkyni

Před britským soudem v Londýně se začal projednávat případ dvacetiletého cyklisty Charlieho Allistona, který loni v únoru srazil na kole čtyřiačtyřicetiletou Kim Briggsovou, když přecházela silnici. Matka dvou dětí podlehla pár dnů po nehodě vážnému zranění hlavy.