Dinosauři vymírali dávno před dopadem meteoritu, tvrdí vědci

Londýn - Dinosauři začali vymírat už dávno předtím, než před 66 miliony let na Zemi dopadl velký meteorit. Ve své studii uveřejněné v prestižním časopisu americké akademie věd Proceedings to napsali britští vědci z univerzity v Readingu. Dinosauři podle paleontologů neměli schopnost dostatečně rychle nahrazovat vymírající druhy novými, a proto se nedokázali vypořádat ani s katastrofou způsobenou vesmírným tělesem.

18.4.2016

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Většina vědců se v současnosti shoduje na tom, že konec dinosaurů jako živočišného druhu způsobil dopad meteoritu v oblasti dnešního Mexika. Podle vědců z univerzity v Readingu se ale dosud věnovala jen malá pozornost faktu, že některé druhy dinosaurů začaly mizet již dávno před touto katastrofou. Rozhodli se proto statisticky vyhodnotit dostupná data o jednotlivých druzích stovek pravěkých ještěrů.

Výsledky analýz podle nich ukázaly, že se už před dopadem meteoritu postupně snižovala druhová pestrost všech skupin dinosaurů a některé větve nakonec zcela vymřely a to již 24 milionů let před meteorickou katastrofou. Výjimku tvořili pouze býložraví hadrosauři a ceratopsidé, kterým se pravděpodobně díky vyvinutí silných čelistí a zubů dařilo konzumovat i takové druhy rostlin, které jiné druhy nebyly schopné pozřít.

Co přesně bylo příčinou úbytku pestrosti druhů dinosaurů před konečným vymřením, se vědcům zjistit nepodařilo. S největší pravděpodobností šlo o zvýšenou sopečnou aktivitu, klimatické změny nebo konkurenci rychleji se rozvíjejících živočišných druhů.

18.4.2016 VSTUP DO DISKUSE

Socha fotbalisty Cristiana Ronalda na Madeiře

Po hvězdném Ronaldovi pojmenují letiště v Maideře

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš

Za střet zájmů by měl platit Agrofert, vzkazují soukromí zemědělci

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Vinni! Policisté, co zasahovali proti útočnici ze Smíchova, vyslechli trest

Obvodní soud pro Prahu 1 uznal ve čtvrtek vinnými dva policisty, kteří zasahovali proti Michelle Sudků poté, co chtěla zabíjet v kavárně na pražském Újezdě. Potrestal je trestním příkazem. Informaci České televize v úterý potvrdila mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1. Konkrétní druh ani výši trestu soud nezveřejní, dokud nebude výsledek sdělen účastníkům řízení. Oba policisté mohou proti rozhodnutí podat odpor, v tom případě by soudkyně musela nařídit hlavní líčení.

Valachová ocenila in memoriam šikanovanou učitelku z Třebešína

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) dnes v Senátu in memoriam ocenila šikanovanou učitelku Ludmilu Vernerovou ze Střední průmyslové školy Na Třebešíně v Praze, která zemřela loni v lednu. Plaketu Františky Plamínkové převzala její dcera Kateřina. Valachová tak chce dát symbolicky najevo své odhodlání bojovat se šikanou a přispět k bezpečnějšímu prostředí ve školách.

Terorista Carlos neboli Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal doživotní trest za atentát z roku 1974. Carlos už v minulosti dva doživotní tresty dostal. Odpykává si je ve francouzském vězení.