VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vodíkový motor požene loď za poznáváním velryb

Reykjavík - Island vidí budoucnost ve vodíku. Přechod na čistší energetické technologie je stěžejním plánem země.

23.1.2008 1
SDÍLEJ:

Loď Elding brzy vyrazí poháněna vodíkovým motorem.Foto: Reuters/Kristin Arna Bragadottin

Výletní loď Elding (islandsky blesk) je na první pohled jako každá jiná. Plavidlo, z něhož místy oprýskává barva a i interiér by snesl renovaci, se ale brzy stane první komerčně využívanou lodí na vodíkový pohon.

Loď pojme 155 pasažérů a turistům nabídne výlety za velrybami. „Až dostane vodíkový motor, bude úplně bez hluku, což ze sledování velryb v přirozeném prostředí udělá ještě magičtější zážitek,“ řekl agentuře Reuters kapitán lodi Vignir Sigursveinsson.

Island již delší dobu usilujestát se prvním národem, jemuž se podaří vymanit ze závislosti na fosilních palivech. Úplného přechodu dopravního systému na vodík by země chtěla dosáhnout do roku 2050.

Myslím, že s testy, které provedeme v nejbližších dvou nebo třech letech, bude naše společnost velmi dobře připravená tuto technologii přijmout v širším měřítku,“ vyjádřil se Jon Bjorn Skulason, ředitel Icelandic New Energy. Společnost zastřešuje spolupráci soukromých firem, vlády a vědců na vývoji nových, čistších technologií v oblasti energetiky.

Dvě třetiny „čisté“ elektřiny

Islanďané patří v energetické oblasti k progresivnějším národům. Přechod na nefosilní paliva podporuje 93 procent obyvatel ostrova. Přispívají k tomu i přírodní podmínky země. Početné řeky, vodopády a geotermální oblasti vulkanického ostrova z něj dělají ideální místo pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů. Země z nich již dnes pokrývá své energetické nároky ze dvou třetin.

V celosvětovém měřítku je poměr opačný. Z neobnovitelných zdrojů, jako je uhlí, plyna další fosilní paliva, pochází 67 procent energie.
Elding není prvním primátem Islandu v oblasti alternativních energetických zdrojů. Země v roce 2003 otevřela první komerční vodíkovou čerpací stanici, minulý rok potom první půjčovnu aut s tímto typem pohonu.

Autor: Dina Podzimková

23.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
4 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Jarolím: 6:0? Po první půli jsem těch branek čekal ještě víc

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ První půle na výbornou, druhá už slabší, celkově však spokojenost. Tak ve zkratce zhodnotil kvalifikační výhru 6:0 nad San Marinem kouč české fotbalové reprezentace Karel Jarolím.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies