VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vodíkový motor požene loď za poznáváním velryb

Reykjavík - Island vidí budoucnost ve vodíku. Přechod na čistší energetické technologie je stěžejním plánem země.

23.1.2008 1
SDÍLEJ:

Loď Elding brzy vyrazí poháněna vodíkovým motorem.Foto: Reuters/Kristin Arna Bragadottin

Výletní loď Elding (islandsky blesk) je na první pohled jako každá jiná. Plavidlo, z něhož místy oprýskává barva a i interiér by snesl renovaci, se ale brzy stane první komerčně využívanou lodí na vodíkový pohon.

Loď pojme 155 pasažérů a turistům nabídne výlety za velrybami. „Až dostane vodíkový motor, bude úplně bez hluku, což ze sledování velryb v přirozeném prostředí udělá ještě magičtější zážitek,“ řekl agentuře Reuters kapitán lodi Vignir Sigursveinsson.

Island již delší dobu usilujestát se prvním národem, jemuž se podaří vymanit ze závislosti na fosilních palivech. Úplného přechodu dopravního systému na vodík by země chtěla dosáhnout do roku 2050.

Myslím, že s testy, které provedeme v nejbližších dvou nebo třech letech, bude naše společnost velmi dobře připravená tuto technologii přijmout v širším měřítku,“ vyjádřil se Jon Bjorn Skulason, ředitel Icelandic New Energy. Společnost zastřešuje spolupráci soukromých firem, vlády a vědců na vývoji nových, čistších technologií v oblasti energetiky.

Dvě třetiny „čisté“ elektřiny

Islanďané patří v energetické oblasti k progresivnějším národům. Přechod na nefosilní paliva podporuje 93 procent obyvatel ostrova. Přispívají k tomu i přírodní podmínky země. Početné řeky, vodopády a geotermální oblasti vulkanického ostrova z něj dělají ideální místo pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů. Země z nich již dnes pokrývá své energetické nároky ze dvou třetin.

V celosvětovém měřítku je poměr opačný. Z neobnovitelných zdrojů, jako je uhlí, plyna další fosilní paliva, pochází 67 procent energie.
Elding není prvním primátem Islandu v oblasti alternativních energetických zdrojů. Země v roce 2003 otevřela první komerční vodíkovou čerpací stanici, minulý rok potom první půjčovnu aut s tímto typem pohonu.

Autor: Dina Podzimková

23.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Krajně pravicová Národní fronta (FN) získala podle dílčích výsledků sčítání v prvním kole francouzských regionálních voleb 28 procent hlasů.
14

Le Penová se odmítla zahalit, zrušila kvůli tomu schůzku s muftím

Kateřina Perknerová: Spor o Šumavu naznačí Zemanovu sílu v ČSSD

Prezident Miloš Zeman se o Národní park Šumava zajímá dlouho. Ještě v době, kdy byl důchodcem z Vysočiny, jezdil za starosty šumavských obcí a poslouchal jejich stížnosti na Bursíkova ředitele parku Krejčího, řádění kůrovce, uschlé stromy a „ekoteroristy". Když se pak nad nezelenou částí Šumavy, která byla nechána na pospas žravému broukovi, proletěl vrtulníkem, udělal si definitivní názor.

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

U francouzského pobřeží vraždil žralok

U pobřeží francouzského zámořského regionu Réunion zabil dnes žralok mladého surfaře. Oblast neštěstí je známá svou nebezpečností a zákaz koupání zde nařizovaly tabule, které ale někdo v posledních dnech nedovoleně odstranil, uvedla francouzská média s odvoláním na úřady tohoto ostrova v Indickém oceánu.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies