Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Evropská televize v ruštině by mohla být odpovědí na propagandu Moskvy

Brusel - Přesné informace by podle představ některých členských zemí měly být odpovědí Evropské unie na to, co tyto státy vnímají jako agresivní propagandu Moskvy šířenou ruským televizním vysíláním. O nápadu pobaltských zemí a Polska na vznik ruskojazyčné televizní stanice se tento týden mluvilo také na setkání ministrů zahraničí zemí EU v Bruselu.

21.1.2015 37
SDÍLEJ:

Radoslaw Sikorski.Foto: ČTK/AP

"Bylo to přijato dobře," poznamenal tehdy šéf litevské diplomacie Antanas Linkevičius. Smyslem je podle něj čelit "sílícímu a dobře financovanému šíření lží". Dobré by prý bylo, kdyby EU netříštila v této věci síly a místo různých projektů umožnila existenci jednoho nezávislého média.

Předsednická země EU Lotyšsko tak spolu s dalšími oživuje myšlenku, se kterou loni přišel tehdejší polský ministr zahraničí Radoslaw Sikorski. K nápadu se přihlásil i jeho nástupce Grzegorz Schetyna s tím, že na plánu "evropské ruskojazyčné televize" pracuje spolu s partnery z EU.

Dopis s návrhem místopředsedkyni Evropské komise a šéfce evropské diplomatické služby Federice Mogheriniové poslaly v minulých dnech pobaltské státy společně třeba s Dánskem a Velkou Británií; podle neoficiálních informací návrh podporuje asi 15 unijních států.

Podle mluvčí evropské diplomacie Maji Kocijančičové se otázka stala součástí "strategické debaty" o budoucnosti vztahů EU a Ruska a měla by být i jedním ze vstupů pro diskuse na březnovém summitu Evropské unie.

Například v Litvě je podle Linkevičiuse přibližně 6,5 procenta ruskojazyčného obyvatelstva. V Lotyšsku a Estonsku je toto procento výrazně vyšší. Tito lidé ruské televizní vysílání sledují ne kvůli zpravodajství, ale především pro zábavu, míní Linkevičius. Přesto je prý dopad propagandy značný. "Znečišťování oceánů je problém, který všichni chápou. Ale znečišťování myslí není o nic méně škodlivé," poznamenal litevský ministr.

S iniciativou obeznámený polský diplomat v rozhovoru s ČTK poznamenal, že jeho země je ve snahách čelit ruské propagandě velmi zdrženlivá.
"Musíme vždy vysvětlovat a opravovat lži, které říkají? Já si myslím, že ne. To by nebyl aktivní přístup, vlastní komunikační strategie," poznamenal. Ruská propaganda podle něj často cílí především na domácí publikum, než na evropské občany. "Propagandisté se bojí hlavně toho, že jejich vlastní občané zjistí, že věci nejsou tak, jak jim dnes a denně říkají. Proto bychom měli oslovit ruskou společnost s informacemi o tom, co se v současnosti ve světě skutečně děje," poznamenal diplomat.

Může jít i o rádio či webové stránky

Okolo celého nápadu je však podle něj stále příliš mnoho proměnných a nevyřešených věcí. "Televize v ruštině nám připadá jako dobrý nápad, je to atraktivní forma komunikace. Ale mohlo by jít rovněž o rádio, internet. Když to dosáhne k ruským občanům, bude to dobrý nástroj," vysvětlil. Konečný a reálný dopad je podle něj v tomto ohledu důležitější než rychlost vzniku případné stanice.

Ruská provládní či přímo Kremlem ovládaná média už měsíce nabízejí vlastní interpretaci současného vývoje mezi Ruskem a Západem, především v souvislosti s ukrajinskou krizí. Jejich rétoriku o kyjevské fašistické vládě, která utlačuje a vraždí ruskojazyčné obyvatelstvo na východě vlastní země, o vině Spojených států a Evropské unie na rozpoutání konfliktu a snaze Západu zlikvidovat vzrůstající ruskou sílu přejímají i některé části evropského politického spektra.

Podobně vývoj prezentuje i televizní kanál RT (dříve Russia Today), který vysílá v angličtině a který se už například v Británii dostal do sporu s tamním televizním regulátorem kvůli nevyváženosti vysílání.

Podle českého ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka nelze jednu propagandu nahrazovat jinou. "Nejde o to, že nahradíme jejich interpretaci tou svou a budeme s nimi soutěžit. Tohle je složitější otázka," poznamenal. Cílem by proto podle něj mělo být především o ruských zkresleních informovat občany v zemích EU.

Autor: ČTK

21.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 37
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
2 10

E-recept už spolkl miliardu. Víc, než přiznává stát, tvrdí expert

Nabíjení elektromobilů Tesla. Ilustrační foto.
2 12

Norsku začínají vadit velké elektromobily, země zavádí daň za Teslu

Zaorálek žádá odvolání Janečka: Nejde likvidovat firmy nevyhovující Agrofertu

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek bude žádat v pondělí na zasedání vlády, aby byl odvolán z funkce šéf finanční správy Martin Janeček kvůli údajnému zneužití zajišťovacích příkazů k likvidaci firem, jak o nich informovala média. Chce, aby odešla také náměstkyně ministra financí Alena Schillerová.

AKTUALIZOVÁNO

Jiří Hynek získal potřebnou podporu poslanců, kandiduje na prezidenta

/ANKETA/ Jiří Hynek podal u ministerstva vnitra kandidaturu na prezidenta republiky. Podpořilo ho 22 poslanců z pěti politických stran, řekl prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu. Nejvíce poslanců je podle něj ze sněmovního branného výboru. Hynek na Hrad kandiduje s podporou Realistů. Stal se prvním prezidentským kandidátem, který oznámil, že kandidaturu u ministerstva vnitra podal.

Novinářské eso zabila bomba v autě. Galiziová šetřila kauzu Panama Papers

/VIDEO/ Malta je v šoku. Ostrov známý svým poklidnou, až rodinnou atmosférou, se vzpamatovává z vraždy investigativní novinářky Daphne Caruana Galiziové. K neštěstí došlo v úterý večer, krátce poté co oběť nastartovala svůj vůz. Galiziová, tvrdá kritička maltského premiéra Josepha Muscata si před nedávnem stěžovala na výhrůžky smrtí. 

Předvolební duel Babiše a Zaorálka na Nově míří k soudu. Kvůli žalobě Pirátů

Pražský městský soud ve čtvrtek dopoledne přednostně a veřejně projedná žalobu Pirátů, která chce zamezit odvysílání předvolebního duelu lídrů ČSSD a ANO ve čtvrtečním hlavním vysílacím čase na Nově.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení