VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Amerika bojuje s obezitou, chce zdanit limonády

Washington - Američtí zdravotní odborníci navrhují, aby spotřebitelé při nákupu slazených nápojů platili spotřební daň, tak jako je tomu například u cigaret či alkoholu.

10.4.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

Jde podle nich o jeden ze způsobů jak získat peníze na boj proti obezitě, která ve Spojených státech postihuje stále více lidí. Informovala o tom ve čtvrtek agentura Reuters. V článku v odborném časopise New England Journal of Medicine Kelly Brownellová z Yaleovy univerzity a vedoucí zdravotnického oddělení newyorské radnice Thomas Frieden napsali, že v důsledku zdanění limonád a jiných slazených nápojů by si lidé začali kupovat zdravější pití, které je v současnosti dražší.

Odborníci si představují, že daň by měla za každých 30 mililitrů limonády (jednu kapalnou unci) činit jeden cent – podle nich by došlo ke snížení spotřeby slazených nápojů o více než deset procent.

Výrobci nápojů návrh odmítají

„Je složité si představit, že by se podařilo docílit změny chování lidí jen osvětou, i kdyby na to vláda vynaložila obrovské prostředky,“ uvedli.
Z vědeckých studií vyplývá, že 10 až 15 procent kalorií, jež do sebe dostanou děti a mladí dospělí, pochází z nápojů.

Výrobci nealkoholických nápojů se zavedením daně na slazené pití nesouhlasí. Poukazují při tom na průzkum veřejného mínění z minulého měsíce, podle kterého 70 procent Američanů takovou daň nechce. Tvrdí také, že by zdražení nápojů vedlo ke ztrátě pracovních míst. V tomto odvětví v USA pracuje 220 tisíc lidí.

Brownellová s Friedenem poukazují na to, že zvýšení daní u cigaret funguje. V jedné studii se například uvádí, že při desetiprocentním zdražení se spotřeba cigaret sníží o 7,8 procenta. Každým rokem se v USA utratí téměř osmdesát miliard dolarů (v přepočtu 1,6 bilionu korun) na léčbu nadváhy a obezity. (čtk, rsk)

10.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.
DOTYK.CZ
4

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

Ilustrační foto.
7

Psychicky nemocný muž se popral s policisty, pak skočil z mostu

Sportovní veteráni aneb když Jágr, Hilgertová a spol. zastaví čas

V kolika letech ukončit profesionální dráhu sportovce? Jedny pošle do předčasného důchodu zranění, druzí už zkrátka nemají motivaci. Je to ale ještě jedna skupina. Reprezentanti, kteří svůj sport milují natolik, že ani zdravotní lapálie jim jejich kariéru neukrátí. Před nimi je třeba smeknout.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies