VYBERTE SI REGION

Letadlo zmizelo nad Atlantikem, mezi pasažéry i Slováci

Paříž /AKTUALIZOVÁNO, FOTOGALERIE/- Letadlo s více než dvěma stovkami cestujících z Brazílie nedoletělo do Francie. Podle všeho se zřítilo do Atlantiku.

1.6.2009 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
11 fotografií
Letoun Airbus A330–200. Podobný stroj zmizel 1. června nad Atlantikem

Letoun Airbus A330–200. Podobný stroj zmizel 1. června nad AtlantikemFoto: Reuters

Letadlo francouzských aerolinií s více než dvěma stovkami cestujících z Brazílie dnes nedorazilo do Paříže. Podle dosavadních informací zmizelo z radarových obrazovek nad Atlantikem. Společnost Air France potvrdila, že s letem AF 447 ztratila kontakt, a úřady daly najevo, že počítají s nejhorším. Pátrání po letounu dosud nepřineslo žádný výsledek. Mezi cestujícími byli většinou Francouzi, Brazilci a Němci, ale také tři Slováci. Češi podle všeho žádní.

Český ministr zahraničí Jan Kohout odpoledne v Praze uvedl, že úřady nemají informace o přítomnosti českých občanů na palubě. Žádného Čecha poté nezmínilo podle AFP ani francouzské ministerstvo dopravy, které večer zveřejnilo seznam osob na palubě podle státního občanství. Mezi cestujícími agentura uvedla i tři slovenské občany, což pak potvrdilo slovenské ministerstvo zahraničí.

„V těchto chvílích už by letadlo nemělo mít žádné zásoby paliva, takže je bohužel nutné počítat s tím nejtragičtějším scénářem,“ prohlásil dnes kolem 13:00 SELČ francouzský státní ministr Jean-Louis Borloo. Zároveň vyloučil, že by stroj Airbus A330 byl unesen.

Podle agentury AFP po čtvrté hodině ranní SELČ posádka letadla informovala o elektrickém zkratu poté, co proletěla bouřlivou oblastí a dostala se do prudké turbulence. Volání v nouzi však nevyslala, poznamenal letecký analytik Chris Yates.


Bojíte se po velkých leteckých nehodách letání? Diskutujte pod článkem!

Brazilský odborník na leteckou bezpečnost Gustavo Ferreira vypočítal, že letoun „se nachází maximálně 300 kilometrů východně od souostroví Fernando de Noronha směrem k (africkému) Dakaru“. Zdůraznil, že v té oblasti není moře zvlášť chladné a že je naděje najít přeživší, pokud by se pilotům podařilo přistát na hladině. Označil to však za „málo pravděpodobné“.

Generální ředitel Air France Pierre-Henry Gourgeon řekl, že oblast zmizení letadla se podařilo určit s přesností několika desítek námořních mil, přičemž jedna námořní míle odpovídá 1,85 kilometru. Dodal, že letoun byl vybaven „bójemi schopnými vysílat signál několik dní“.

Stroj odletěl z Ria de Janeiro v neděli o půlnoci SELČ a měl přistát na pařížském letišti Charlese de Gaullea-Roissy v 11:15 SELČ. Podle agentury Reuters brazilské letectvo ztratilo radarový kontakt s francouzským airbusem kolem půl čtvrté SELČ.

Na palubě Airbusu A330 bylo podle agentury AFP 216 cestujících a 12členná posádka – tři piloti a devět členů obsluhy. Mezi cestujícími bylo podle Air France 126 mužů, 82 žen, sedm dětí a jedno nemluvně.

Podle francouzského ministerstva bylo na palubě 73 Francouzů, 58 Brazilců, 26 Němců, devět Číňanů, devět Italů, šest Švýcarů, pět Libanonců, pět Britů, čtyři Maďaři, tři Irové, tři Norové, tři Slováci, dva Španělé, dva Maročané, dva Poláci a dva Američané. Po jednom občanovi měly v letounu údajně Jihoafrická republika, Argentina, Rakousko, Belgie, Gambie, Island, Filipíny, Rumunsko, Rusko, Turecko, Kanada, Estonsko, Nizozemsko, Švédsko, Dánsko a Chorvatsko.

Brazilské letectvo po ztraceném letadle pátrá u souostroví Fernando de Noronha. V jeho blízkosti přibližně 300 kilometrů od přístavního města Natal v severovýchodním cípu Brazílie zmizel francouzský stroj z radarů. Pátrat po zmizelém stroji se podle AFP vydala také francouzská průzkumná letadla, která se nacházela v Maroku.

Letouny Airbus-300 jsou vyhlášené jako jedny z nejspolehli­vějších. Nejmenovaný technický odborník tvrdí, že v případě jejich havárie bývá příčinou obvykle chyba pilota. Vedení Air France ale zdůraznilo, že se jednalo o „velmi zkušeného pilota s 11.000 letovými hodinami“.

Air France uvedla, že přístroje kolem 4:00 SELČ ukázaly, že v letadle došlo ke zkratu. Předpokládá se, že do stroje mohl uhodit blesk, ovšem podle odborníků má letadlo několik záložních zdrojů, takže zřejmě selhalo ještě něco jiného a příčin dosud nepotvrzené havárie mohlo být několik.

Dvoumotorový dálkový Airbus 330–200 má dolet 12.500 kilometrů. V současnosti je v provozu po celém světě 341 těchto strojů. Poprvé byly použity v roce 1998. Vedení Air France uvedlo, že poslední technická kontrola zmizelého letounu, vyrobeného v roce 2005, neukázala závadu.

Na letišti Charlese de Gaullea bylo zřízeno krizové centrum pro příbuzné a přátele lidí cestujících ve zmizelém letounu. K dispozici mají i psychology. Letiště navštívil i francouzský prezident Nicolas Sarkozy. Zde řekl, že příčina zmizení letounu je neznámá, že je malá naděje najít někoho živého a že Paříž požádala USA o pomoc při hledání stroje satelity.

Pro volání příbuzných ze zahraničí dala Air France k dispozici telefonní číslo 0033/157021055.

Na palubě zmizelého letadla Air-France byli tři, ne dva Slováci

Bratislava – Na palubě letadla francouzských aerolinií, které dnes s více než dvěma stovkami cestujících zmizelo nad Atlantikem, byli i tři slovenští občané. Dva potvrdilo slovenské ministerstvo zahraničí, ten třetí se objevil na seznamu cestjících.

Poslední velká letecká neštěstí v Evropě
28. 8. 2008
- Při startu letadla typu MD-82 španělské společnosti Spanair na madridském letišti Barajas zemřelo nejméně 153 lidí. Stroji při pokusu o vzlétnutí vzplál levý motor a celé letadlo se při krátkém pádu dostalo mimo ranvej, kde jej zachvátily plameny.
22. 8. 2006 – Ruský Tupolev-154 se 170 lidmi na palubě havaroval severně od Donětska na východu Ukrajiny.
14. 8. 2005 – Stroj aerolinek Hélios při cestě z Kypru do Prahy spadl u Atén, při neštěstí zemřelo 121 lidí
25. 7. 2000 – Krátce po startu narazil francouzský Concorde do hotelu na předměstí Paříže, o život přišlo 113 osob
Největší letecká neštěstí vůbec
3. 3. 1974 – V troskách stroje Turkish Airlines zahynulo celkem 345 cestujících.
23. 6. 1985 – Ve vlnách Atlantského oceánu západně od Irska našlo smrt 329 lidí na palubě letounu Air India.
21. 12. 1988 – Nálož libyjských teroristů srazila z nebe nad skotskou obcí Lockerbie dopravní letadlo Pan American s 270 lidmi na palubě.
9. 5. 1987 – Tragédii ve Varšavě nepřežilo 183 cestujících na palubě stroje státní společnosti Polskie Linie Lotnicze.
27. 11. 1983 – Zřícený stroj jihoamerických aerolinií Avianca pohřbil na letišti v Madridu 181 lidí.
1. 12. 1981 – Letoun jugoslávské společnosti Index Adria Aviopromet narazil do hory San Pietro na francouzské Korsice. Zemřelo 18O osob.
Zdroj: www.planecrashinfo.com

1.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
1

Kontroly kotlů v domácnostech bude řešit ústavní soudce David

Petra Kvitová
AKTUALIZOVÁNO
22 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Prezident nevylučuje, že podá kárnou žalobu kvůli kauze Rath

Třemošná - Prezident Miloš Zeman dnes nevyloučil, že podá kárnou žalobu na soudce, který v korupční kauze Davida Ratha rozhodl o nezákonnosti pořízených odposlechů. "I prezident má právo podat kárnou žalobu v případě, kdy soudce pochybí. A já nevylučuji, že právě v této kauze této kárné žaloby využiji," řekl Zeman na setkání s obyvateli v Třemošné u Plzně.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Zeman je pro nový jaderný zdroj, uvedla po jednání s ním Škoda JS

Plzeň - Prezident Miloš Zeman by uvítal, aby se co nejrychleji rozhodlo o výstavbě nových energetických kapacit v českých jaderných elektrárnách a aby se na ní co nejvíc podílely české firmy. Uvedl to podle mluvčího plzeňské Škody JS Jana Stolára na dnešním setkání s vedením strojíren. Prezident firmu navštívil během své návštěvy Plzeňského kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies