Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Greenpeace: Únik ropy u Číny je šedesátkrát větší

Peking - Množství ropy, které vyteklo v polovině července po výbuchu ropovodu v severočínském městě Ta-lian do Žlutého moře, je údajně šedesátkrát větší, než Čína přiznala. Uvedlo to ekologické hnutí Greenpeace, podle nějž tak jde o jednu z nejhorších ropných havárií světa.

30.7.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS/Alexander Natruskin

Čínská vláda informovala, že po explozi ze 16. července do moře uniklo 1500 tun ropy. Greenpeace nicméně tvrdí, že množství uniklé suroviny dosáhlo 60.000 až 90.000 tun. "Jde o jednu ze 30 největších ropných skvrn v dějinách," prohlásil expert Richard Steiner z Aljašské státní univerzity, který působí jako poradce hnutí Greenpeace.

Tanker byl před výbuchem plný

"Jsou-li naše odhady správné, je tato skvrna mohutnější než ta, která vznikla po katastrofě ropného tankeru Exxon Valdez u Aljašky v roce 1989," dodal Steiner, který pracoval na místě havárie tankeru Exxon Valdez a který také Ta-lian po úniku ropy osobně navštívil. Steiner řekl, že odhad úniku 90.000 tun ropy vychází z faktu, že tanker zničený při explozi měl tuto kapacitu a krátce před výbuchem byl zcela naplněn. Hodnota 60.000 tun byla odvozena od množství ropy, které posbíraly tisíce člunů vyslaných na čistící operaci.

Čínské úřady stanovily rozsah ropné skvrny na 435 kilometrů čtverečních, některá čínská média nicméně napsala, že skvrna pokrývá území o rozloze 946 kilometrů čtverečních. Steiner konstatoval, že vzhledem k nedostatečnému vybavení pro sledování situace ze vzduchu nelze rozsah škod stanovit. Podle něj se ale ropná skvrna mohla již dostat až k břehům Severní Koreje.

Provoz se vrátil do normálu

Únik ropy v Ta-lianu způsobili podle čínských úřadů zřejmě dělníci, kteří při překládce ropy na tanker pumpovali do ropovodu odsiřovač, i když nakládka byla už ukončena. Tento týden v pondělí Peking oznámil, že se mu podařilo dostat po deseti dnech situaci pod kontrolu a že se provoz přístavních zařízení Ta-lianu vrátil k normálu. Steiner ale upozorňuje, že na moři i na plážích nadále ropa zůstává a že bude zapotřebí pokračovat v čistících pracích až do podzimu. Životní prostředí oblasti se prý z tragédie vzpamatuje nejdříve za deset let.

Autor: ČTK

30.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koncept vysokorychlostního transportního systému Hyperloop. Ilustrační foto.
2 9

Hyperloop porazil rychlovlak. V ekonomické výhodnosti

Do výrobního cyklu dánského piva byla "zapojena" i lidská moč z hudebního festivalu.

VIDEO: Ani kapku nazmar! Dánové uvařili „urinální“ pivo Pisner

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipnější pomsty za špatné parkování. Někdy je trest až krutý

Zaparkování auta je poměrně jednoduchý úkon, který ale někteří jedinci dokážou odfláknout vrcholným způsobem. Ať už jde o nedostatek trpělivosti, zkušeností nebo čistou lhostejnost ke svému okolí, někteří řidiči si svým chováním koledují o potrestání. A někdy ho i dostanou. A někdy je to i vtipné.

Smečka psů z domu hrůzy skončí v útulku. Pomoc potřebuje i sám majitel

/FOTOGALERIE/ Několik desítek dospělých psů a štěňat žije v centru Mladé Boleslavi v otřesných podmínkách. Ve velkém rodinném domě Na Kozině, který patří Václavu Hrbáčkovi, běhají zvířata mezi haldami odpadků. Do zadní části, kde mají přístřešek, se dá sotva projít.

Nejen slunce, oči ohrožuje v létě i voda a nebezpečný prvok

Léto je spojeno s lákavou představou dovolené, lékaři ale upozorňují, že pro naše oči je to ale naopak období plné nástrah v podobě slunce, klimatizace i špinavé vody.

Dopravní podnik ročně chytne téměř 300 tisíc černých pasažérů

/INFOGRAFIKA/ Počet cestujících nedodržujících přepravní podmínky poslední roky mírně stoupá. Typická je pro ně kamenná tvář.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení