VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Greenpeace: Únik ropy u Číny je šedesátkrát větší

Peking - Množství ropy, které vyteklo v polovině července po výbuchu ropovodu v severočínském městě Ta-lian do Žlutého moře, je údajně šedesátkrát větší, než Čína přiznala. Uvedlo to ekologické hnutí Greenpeace, podle nějž tak jde o jednu z nejhorších ropných havárií světa.

30.7.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS/Alexander Natruskin

Čínská vláda informovala, že po explozi ze 16. července do moře uniklo 1500 tun ropy. Greenpeace nicméně tvrdí, že množství uniklé suroviny dosáhlo 60.000 až 90.000 tun. "Jde o jednu ze 30 největších ropných skvrn v dějinách," prohlásil expert Richard Steiner z Aljašské státní univerzity, který působí jako poradce hnutí Greenpeace.

Tanker byl před výbuchem plný

"Jsou-li naše odhady správné, je tato skvrna mohutnější než ta, která vznikla po katastrofě ropného tankeru Exxon Valdez u Aljašky v roce 1989," dodal Steiner, který pracoval na místě havárie tankeru Exxon Valdez a který také Ta-lian po úniku ropy osobně navštívil. Steiner řekl, že odhad úniku 90.000 tun ropy vychází z faktu, že tanker zničený při explozi měl tuto kapacitu a krátce před výbuchem byl zcela naplněn. Hodnota 60.000 tun byla odvozena od množství ropy, které posbíraly tisíce člunů vyslaných na čistící operaci.

Čínské úřady stanovily rozsah ropné skvrny na 435 kilometrů čtverečních, některá čínská média nicméně napsala, že skvrna pokrývá území o rozloze 946 kilometrů čtverečních. Steiner konstatoval, že vzhledem k nedostatečnému vybavení pro sledování situace ze vzduchu nelze rozsah škod stanovit. Podle něj se ale ropná skvrna mohla již dostat až k břehům Severní Koreje.

Provoz se vrátil do normálu

Únik ropy v Ta-lianu způsobili podle čínských úřadů zřejmě dělníci, kteří při překládce ropy na tanker pumpovali do ropovodu odsiřovač, i když nakládka byla už ukončena. Tento týden v pondělí Peking oznámil, že se mu podařilo dostat po deseti dnech situaci pod kontrolu a že se provoz přístavních zařízení Ta-lianu vrátil k normálu. Steiner ale upozorňuje, že na moři i na plážích nadále ropa zůstává a že bude zapotřebí pokračovat v čistících pracích až do podzimu. Životní prostředí oblasti se prý z tragédie vzpamatuje nejdříve za deset let.

Autor: ČTK

30.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc úspěšně střídá starty na krátké a dlouhé dráze

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies