VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Havárii letadla s hokejisty způsobila chyba pilota

Moskva/Praha /VIDEO/ – Hlavní verzí se pro vyšetřovatele tragické havárie letadla s hokejisty ruského klubu Lokomotiv Jaroslavl pomalu ale jistě stává chyba pilota, píše ruský tisk v komentářích k analýze černých skříněk letadla, na jehož palubě zahynuli i tři čeští hokejoví reprezentanti.

13.9.2011 3
SDÍLEJ:

Trosky zříceného letounu JAK 42Foto: ČTK

Podle jedné z kolujících, ale úředně nepotvrzených spekulací tisk zmiňuje jako příčinu neštěstí zataženou parkovací brzdu startujícího letounu.

Alexandr Sizov, jediný žijící přímý účastník havárie, mezitím v moskevské nemocnici nabyl vědomí. Ruský hokejista Alexandr Galimov, který v pondělí zraněním podlehl, měl v úterý v Jaroslavli pohřeb.

Odborníci Mezistátního leteckého výboru (MAK), kteří příčiny neštěstí vyšetřují, v pondělní zprávě potvrdili normální fungování všech základních agregátů havarovaného stroje. Tím podle úterních ruských komentářů fakticky vyloučili selhání techniky jako příčinu katastrofy. Již dříve byla jako důvod neštěstí vyloučena nekvalitní vzletová dráha, chyba dispečerů na věži, vadné palivo nebo nepříznivé počasí.

Spekulace sílí

Zatímco seznam možných příčin katastrofy se zužuje, v tisku je spekulací stále víc. Moskovskij komsomolec dnes za možnou příčinu označil nevypnutí omezovače obrátek motorů, a tak prý ke katastrofě vedla banální chyba posádky, jako kdyby se příslovečná blondýnka pokoušela rozjet auto se zataženou parkovací brzdou. „Toto zařízení se používá jen v době, kdy letadlo stojí. Síla motorů stačí k rozjezdu, ale je už problém dosáhnout startovací rychlosti,“ poznamenal deník s odvoláním na zdroj obeznámený se stavem vyšetřování.

K chybě mohlo přispět i to, že se kapitán před startem necítil dobře, a tak předal řízení druhému pilotovi, ale vypnout zařízení, zatáhnout parkovací brzdu, bývá kapitánovým úkolem. Stejná chyba podle listu v roce 2005 znemožnila start boeingu americké společnosti Kalitta Air z chabarovského letiště. Tehdy naštěstí příhoda skončila zničenými pneumatikami bez vážnějších následků.

Izvestija zase považují za viníka nekvalitní náhradní díl instalovaný do letadla měsíc před havárií.

Podle spekulací ruských blogerů mohla havárie souviset s mezinárodní politickou konferencí, která v Jaroslavli začala minulý čtvrtek, tedy den po havárii. Letiště Tunošna očekávalo nápor vládních letounů s hosty, a pro méně významný start hokejistů mohlo vyčlenit kratší vzletovou dráhu.

Oficiální místa ale takovou verzi odmítají. Delegace, včetně zahraničních, byly v Jaroslavli očekávány až ve čtvrtek, těsně před začátkem konference. Letoun Jak-42 měl navíc k dispozici vzletovou dráhu dlouhou tři kilometry, ale ve skutečnosti mu stačí i dráha poloviční, argumentují zástupci letiště.

Technická komise MAK na svých webových stránkách uvedla, že vstoupila do kontaktu s leteckými vyšetřovacími orgány zemí, jejichž občané při katastrofě u Jaroslavle zahynuli, tedy i České republiky. „Experti těchto států se mohou podle potřeby a v koordinaci s MAK zúčastnit vyšetřování,“ uvedla komise. Na palubě letadla byli kromě ruských a českých hokejistů také hráči ze Slovenska, Ukrajiny, Běloruska, Německa, Švédska a Lotyšska a jejich kanadský trenér.

S vyšetřováním pomůže i český odborník

Český Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod do Ruska vyšle svého odborníka Josefa Procházku. Ten dnes řekl, že již požádal o ruské vízum a čeká na jeho vyřízení. Procházka prohlásil, že vyšetřování je záležitostí ruské strany; on sám prý bude mít možnost prohlédnout si místo nehody a měl by mít také přístup k důležitým zjištěním, která ruská strana pozorovatelům z jiných zemí poskytne. Podle leteckých předpisů má nárok na obdržení kopie závěrečné zprávy z vyšetřování. Analýza příčin nehody potrvá půl roku, možná i rok, řekl ČTK Procházka.

Alexandr Sizov, palubní inženýr havarovaného letounu, který jako jediný zůstal na živu, byl podle pondělních zpráv převezen z jednotky intenzivní péče (JIP) na lůžkové oddělení moskevské Sklifosovského kliniky. Dnes byl ovšem znovu přeložen na JIP, třebaže podle odborníků má jeho zdravotní stav pozitivní tendenci. Spíše než popáleniny na 15 procentech povrchu těla dělá podle listu Kommersant lékařům u Sizova starosti zlomenina lebky a otřes mozku.

Hokejový útočník Alexandr Galimov, který v pondělí rozsáhlým popáleninám podlehl, měl dnes v Jaroslavli pohřeb. K poslednímu rozloučení v místní hale Arena 2000 zamířily tisíce lidí. Pohřeb v kruhu rodiny se podle médií uskuteční podle islámského rituálu na místním muslimském hřbitově.

Autor: ČTK

13.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Jiří Zimola.
6

Zimola do voleb nejde, ostatní ano

Policejní zásah v českolipském hypermarketu Albert.

V České Lípě v Albertu se údajně střílelo

AKTUALIZOVÁNO

RECENZE: Terorista z Rammstein se na pódiu odpálil

Praha /FOTOGALERIE/ - V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil první z letošních koncertů skupiny Rammstein.

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies