VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hindenburg skončil éru vzducholodí. Teď se vracejí

Washington /ANIMACE/ - Čtyřiatřicet sekund, během kterých v roce 1937 shořela zřejmě nejslavnější vzducholoď historie, šokovalo celý tehdejší svět, a tragédie znamenala na dlouhá léta naprostý úpadek tohoto typu dopravy.

4.5.2012
SDÍLEJ:

Archivní snímek z 6. května 1937, kde osobní vzducholoď Hindenburg z neznámých příčin vzplanula. Foto: ČTK

Tři čtvrtě století po zkáze Hindenburgu se ale překvapivě ukazuje, že velké vzducholodě nejsou jen archaickým dopravním prostředkem patřícím do učebnic dějepisu.

Jejich největším současným odběratelem je armáda Spojených států, která tyto stroje naposledy používala 
v 60. letech.

Cena je výhodou

Nyní se americké špionážní vzducholodě vznášejí nad Afghánistánem a donedávna létaly i v Iráku. Jejich velkou výhodou je cena. „Hodina letu vzducholodě stojí jen nepatrný zlomek toho, co by stál let helikoptéry nebo letadla," připomíná odborný portál AOL Defense.

„Unesou toho víc než například bezpilotní letouny Predator nebo Reaper a namísto hodin vydrží ve vzduchu i celé dny," vypočítává další výhody magazín Popular Science.

Celá flotila

Americká armáda nyní zvažuje vybudování celé flotily vzducholodí, které by mohly sloužit nejen pro špionáž, ale i k některým typům výsadkových operací.

Jenže návrat vzdušných korábů zatím brzdí nečekaný problém. Výrobci helia jsou „druhým zlatým věkem vzducholodí" zaskočeni, píše časopis Popular Science.

Americká armáda tak musela ze svých velkolepých objednávek vzducholodí do Afghánistánu slevit jednoduše proto, že továrny nejsou schopné v krátkém čase dodat takové množství potřebného plynu.

Titanic nebes

K používání helia, které je dražší než původně využívaný vysoce vznětlivý vodík, přispěla nemalou měrou právě katastrofa vzducholodě Hindenburg, přezdívané „Titanic nebes". Smrt 36 lidí, obrovské materiální škody a na dlouhá desetiletí poničená pověst vzducholodí byly jasnými důkazy, že se šetřilo na nepravém místě.

Autor: Martin Dohnal

4.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Peníze jsou, my nebudeme

Vyšetřování útoku v Manchesteru. Vrahem je Salman Abedi
21

Policie zveřejnila snímky manchesterského vraha z bezpečnostních kamer

Fenomén drony: umějí toho víc, než jim můžeme dovolit

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Člověk vždy snil o létání. A jen se odlepil od země, začal přemýšlet, že by stroj mohl létat bez něho. Myšlenka bezpilotních letounů je tu od počátků letectví. Dnes jsou drony samostatnou, progresivní a diskutovanou kategorií, která v sobě spojuje létání malé i velké.

Fotbalista Čermák měl nehodu. Prý řídil opilý

Zdemolované auto, převoz do nemocnice a dost nepříjemné vyhlídky. Aleš Čermák, fotbalista Sparty a hráč reprezentace do 21 let, naboural v noci na neděli svůj vůz. První informace hovoří o tom, že řídil opilý.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

„Ten čas ale letí," uznává Martina Sáblíková. Česká hvězda se během kariéry vypracovala v legendu světového rychlobruslení. Dokázala vybojovat pět olympijských medailí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies