VYBERTE SI REGION

IATA: Letecký dozor nutně potřebuje nová pravidla

Island - Evropa nutně potřebuje jednotný krizový management a nová pravidla, aby se zamezilo zbytečnému uzavírání jejího leteckého prostoru kvůli mraku popela z islandské sopky Eyjafjallajökull. Uvedlo to podle DPA Mezinárodní sdružení pro leteckou přepravu (IATA).

18.5.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

V úterý se nad Evropou létá téměř bez omezení, ale v pondělí zde byla kvůli sopečnému mraku zrušena asi tisícovka letů. V dubnu ochromil evropskou leteckou dopravu na celý týden. Nejbližší schůzka ministrů dopravy EU je naplánovaná na 24. června. "Které jiné vedení by čekalo více než jeden měsíc, aby se sešlo k řešení krizové situace? … Tento problém v dohledné době nezmizí," konstatoval generální ředitel IATA Giovanni Bisignani.

Bezpečnost je na 1. místě

Současný celoevropský systém podle něj nefunguje. "Bezpečnost bude pořád naší prioritou číslo jedna. Ale musíme se rozhodovat na základě faktů místo nepodložených teoretických modelů," dodal. Bisignani ocenil systém Francie, která nechává vzdušný prostor otevřený a bezpečný, protože využívá odborné posudky při interpretaci dat o pohybu sopečného mraku. Ocenil i rozhodnutí Británie určovat míru povolené výchylky mnohem přesněji.

IATA také navrhla inspirovat se USA, které mají velkou zkušenost s komplikacemi kvůli sopečným mrakům. Americká vláda stanoví zóny, ve kterých se kvůli nebezpečí nesmí létat. Ve všech ostatních oblastech zůstává rozhodnutí o zrušení letů na uvážení a zodpovědnosti aerolinek.

Vyhlídky nejsou příznivé

Vulkán Eyjafjallajökull chrlí dým již týdny a zřejmě jen tak nepřestane. "Eruptivní činnost se od svého vrcholu z 13. května lehce snížila, ale měla by dál kolísat a není žádná známka toho, že by měla brzy ustat," uvedl Islandský meteorologický úřad. Vítr momentálně sopečný popel odnáší na východ. Na Islandu byl vzdušný prostor uzavřen pro vnitrostátní lety, ale hlavní letiště Reykjavík-Keflavík funguje normálně.

Po pondělních bezletových zónách nad Velkou Británií, Irskem a Nizozemskem se dnes nad Evropou létá téměř bez omezení. Výjimku tvoří zákaz létání na ropné plošiny v Severním moři vyhlášený norskými úřady. Zákaz platí v oblasti jihozápadně od Norska. Podle norské ropné společnosti Statoil by však omezení nemělo ovlivnit produkci norské ropy.

Islandská sopka začala chrlit velké množství popela v dubnu, kdy také téměř na týden ochromila evropskou leteckou dopravu. Od té doby její aktivita zeslábla, ale v závislosti na jejím kolísání a povětrnostních podmínkách občas její popel nutí letecké úřady evropských zemí k vyhlašování několikahodinových bezletových zón. IATA zastupuje 230 leteckých společností včetně Lufthansy či ČSA. Sdružení nyní vyzývá k rozsáhlejšímu sběru dat, aby se zlepšilo rozhodování o problému i jeho řešení.

Autor: ČTK

18.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový šéf hradního protokolu: Návštěvu Bílého domu už začínáme chystat

ROZHOVOR – Miroslav Sklenář nahradí ve funkci vrchního protokoláře Jindřicha Forejta. Deníku při té příležitosti poskytl rozhovor. Hovoří v něm o svém vztahu k prezidentu Miloši Zemanovi i o plánované návštěvě USA. Rezignace Forejta ho prý nepřekvapila.  

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies