VYBERTE SI REGION

Indická metropole Dillí poprvé vyhlásila den bez aut

Dillí - Indická metropole Dillí, kterou Světová zdravotnická organizace (WHO) označila za město s nejhorším ovzduším, dnes poprvé vyhlásila den bez automobilů. Na pět hodin úřady pro soukromé vozy uzavřely obvykle zcela ucpaný šestikilometrový úsek hlavní třídy vedoucí k sídlu parlamentu, informovala agentura AP.

22.10.2015 1
SDÍLEJ:

Indická metropole Dillí, kterou Světová zdravotnická organizace (WHO) označila za město s nejhorším ovzduším, dnes poprvé vyhlásila den bez automobilů.Foto: ČTK/AP/Tsering Topgyal

Je to první ze série dnů bez automobilů, které mají být organizovány na různých úsecích silnic v Dillí vždy 22. každého měsíce.

Na zmíněnou třídu byla dnes vpuštěna pouze městská hromadná doprava – autobusy a rikši, které v uzavřené části jezdily zdarma. Nejvyšší představitel města Arvind Kedžrivál a jeho kolegové z místní vlády vyjeli na kolech ve snaze propagovat čistou dopravu.

„Všichni musíme udělat něco pro to, abychom zmírnili zácpy v ulicích a přispěli ke zmenšení znečištění. Lidé by měli nechat auta doma a začít využívat veřejnou dopravu a kola," řekl Kedžrivál.

Kritici ale namítají, že pět hodin bez aut pouze v jediné ulici ve městě zamořenému vzduchu příliš nepomůže a že k odstranění nemizícího oblaku smogu budou zapotřebí zásadnější změny.

Dopraví zácpy

Ulice indické metropole jsou blokovány mnohahodinovými dopravními zácpami a ke stávajícím 8,5 milionu automobilů každý den přibude více než 1400 nových vozidel. K exhalacím z aut se přidává dým z vypalovaných zemědělských polí v sousedních indických státech i emise z továren a cihlářských pecí na předměstí Dillí.

V dubnu letošního roku WHO označila Dillí za nejvíce znečištěné město světa. Vycházela přitom z testů kvality ovzduší v 1600 městech. Koncentrace škodlivých částic menších než 2,5 mikrometru v Dillí dosahuje 153 mikrogramů na metr krychlový, což je mnohokrát více, než má kupříkladu New York (14) či ekology rovněž kritizovaný Peking (56), napsal zpravodajský server CNN. Bezpečný limit pro tyto nejmenší částice, jež dokážou proniknout velmi hluboko do plic, je podle WHO deset mikrogramů na metr krychlový.

Znečištěný vzduch zabíjí ve světě ročně miliony lidí, včetně více než 627.000 v Indii, uvedla WHO. Mezi pět měst s nejhorším ovzduším patří podle CNN kromě Dillí také katarské Dauhá, hlavní město Afghánistánu Kábul, bangladéšská metropole Dháka a mongolská metropole Ulánbátar.

Autor: ČTK

22.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
11 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ilustrační foto.
2 8

Domácích zabijaček prasat ubývá

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Teplicko Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies