VYBERTE SI REGION

Italští vědci prý mají klíč k AIDS a k nalezení vakcíny

Řím/Praha - Italští výzkumníci prý objevili klíčový mechanismus, který by mohl zabraňovat viru HIV způsobovat smrtelnou nemoc AIDS. Podle odborníků jde o posun, který by mohl vést k vytvoření efektivní očkovací látky proti rozvinutí nemoci.

17.11.2012

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Informovala o tom agentura ANSA s odvoláním na článek italských vědců zveřejněný v internetové verzi odborného časopisu PLoS ONE.

Objev italských výzkumníků ocenila jako důležitý, i když dílčí krok, manažerka českého Národního programu HIV/AIDS Džamila Stehlíková.

Virus HIV disponuje proteinem pod názvem TAT, o kterém se dlouhodobě ví, že umí ničit nádorové buňky a že by tedy teoreticky mohl zkázonosné působení viru nasměrovat proti nádorovému bujení místo proti zdravým buňkám. Sám ale na to nestačí.

Experti vedení Barbarou Ensoliovou z italského národního střediska pro výzkum AIDS nyní zjistili, že TAT se váže na jiný protein s označením Env. Teprve společnými silami jsou tyto proteiny údajně s to zabránit viru pustošit organismus a šířit se v něm. Oba proteiny mají prý ještě jeden blahodárný účinek: zmírňují následky infekce, která tělo člověka napadá při podávání takzvaných antiretrovirálních léků.

Šéf italského národního zdravotního institutu Enrico Garaci se domnívá, že objev přináší odpověď na to, proč jsou výsledky dosavadního podávání preventivních vakcín pouze na bázi proteinu Env tak omezené, a ukazuje nové možnosti řešení.

"Podle mého názoru je tato zpráva důležitý, ale přece jenom dílčí krok v soustavném celosvětovém bádání při hledání účinné vakcíny proti HIV. Patří do řady dalších obdobných výzkumů, ale výsledek - tedy účinná vakcína - je bohužel stále v nedohlednu," řekla Stehlíková.

Vakcíny na bázi Env a TAT již podle ANSA procházejí první zkušební fází.

Boj vědců z celého světa proti AIDS trvá od objevení této nemoci tři desítky let. Významně se do něj zapojili i čeští odborníci v čele s objevitelem takzvaných antivirotik Antonínem Holým, který spolu s francouzskými kolegy našel způsob, jak viry HIV likvidovat. Viry HIV mají schopnost začlenit se do DNA hostitele a dlouhodobě ve vybraných buňkách v latentním stavu odolávat lékům.

17.11.2012 VSTUP DO DISKUSE

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.