Italští vědci prý mají klíč k AIDS a k nalezení vakcíny

Řím/Praha - Italští výzkumníci prý objevili klíčový mechanismus, který by mohl zabraňovat viru HIV způsobovat smrtelnou nemoc AIDS. Podle odborníků jde o posun, který by mohl vést k vytvoření efektivní očkovací látky proti rozvinutí nemoci.

17.11.2012

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Informovala o tom agentura ANSA s odvoláním na článek italských vědců zveřejněný v internetové verzi odborného časopisu PLoS ONE.

Objev italských výzkumníků ocenila jako důležitý, i když dílčí krok, manažerka českého Národního programu HIV/AIDS Džamila Stehlíková.

Virus HIV disponuje proteinem pod názvem TAT, o kterém se dlouhodobě ví, že umí ničit nádorové buňky a že by tedy teoreticky mohl zkázonosné působení viru nasměrovat proti nádorovému bujení místo proti zdravým buňkám. Sám ale na to nestačí.

Experti vedení Barbarou Ensoliovou z italského národního střediska pro výzkum AIDS nyní zjistili, že TAT se váže na jiný protein s označením Env. Teprve společnými silami jsou tyto proteiny údajně s to zabránit viru pustošit organismus a šířit se v něm. Oba proteiny mají prý ještě jeden blahodárný účinek: zmírňují následky infekce, která tělo člověka napadá při podávání takzvaných antiretrovirálních léků.

Šéf italského národního zdravotního institutu Enrico Garaci se domnívá, že objev přináší odpověď na to, proč jsou výsledky dosavadního podávání preventivních vakcín pouze na bázi proteinu Env tak omezené, a ukazuje nové možnosti řešení.

"Podle mého názoru je tato zpráva důležitý, ale přece jenom dílčí krok v soustavném celosvětovém bádání při hledání účinné vakcíny proti HIV. Patří do řady dalších obdobných výzkumů, ale výsledek - tedy účinná vakcína - je bohužel stále v nedohlednu," řekla Stehlíková.

Vakcíny na bázi Env a TAT již podle ANSA procházejí první zkušební fází.

Boj vědců z celého světa proti AIDS trvá od objevení této nemoci tři desítky let. Významně se do něj zapojili i čeští odborníci v čele s objevitelem takzvaných antivirotik Antonínem Holým, který spolu s francouzskými kolegy našel způsob, jak viry HIV likvidovat. Viry HIV mají schopnost začlenit se do DNA hostitele a dlouhodobě ve vybraných buňkách v latentním stavu odolávat lékům.

17.11.2012 VSTUP DO DISKUSE

Čeští vědci: Život mohl vzniknout z anorganických látek

Předivka zhoubná napadla vegetaci podél cyklostezky Černovír - Hlušovice.

Jako z hororu: cyklostezku u Olomouce obklopily pavučiny housenek

ON-LINE: Pro zelené aktivisty vytvořme rezervaci, řekl Zeman na jihu Moravy

/ANKETA/ O půl jedenácté dopoledne oficiálně začala čtvrtá návštěva prezidenta Miloše Zemana v Jihomoravském kraji. Nejdříve ho přivítá hejtman Bohumil Šimek na krajském úřadě, poté prezidenta čeká setkání s krajskými zastupiteli a zápis do pamětní knihy. „Přichystali jsme pro něj dar, ale co to bude, dopředu neprozradím," uvedla mluvčí krajského úřadu Monika Brindzáková.

Travolta daruje svůj Boeing australskému muzeu. A doletí s ním osobně

John Travolta daroval své "milované" letadlo Boeing 707, vyrobený v roce 1964, australskému leteckému muzeu. Chce být také součástí posádky, která letadlo doručí.

Starosta Mělníka řídil opilý. Auto "zaparkoval" do zdi radnice

Mělnický starosta Ctirad Mikeš sedl za volant v podnapilém stavu a při jízdě městem třikrát naboural, než zaparkoval rovnou do zdi budovy místní radnice. K incidentu došlo v sobotu večer.

Bohuslav Sobotka: Jsem rád, že se za mnou ČSSD sjednotila

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Koalice ČSSD, ANO a lidovců dovládne až do října, vláda ustála i poslední otřesy kolem odvolání ministra financí Andreje Babiše. Pomohlo to ale ČSSD a jejímu předsedovi? O tom Deník hovořil s Bohuslavem Sobotkou.