Deník

Italští vědci prý mají klíč k AIDS a k nalezení vakcíny

Řím/Praha - Italští výzkumníci prý objevili klíčový mechanismus, který by mohl zabraňovat viru HIV způsobovat smrtelnou nemoc AIDS. Podle odborníků jde o posun, který by mohl vést k vytvoření efektivní očkovací látky proti rozvinutí nemoci.

17.11.2012

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Informovala o tom agentura ANSA s odvoláním na článek italských vědců zveřejněný v internetové verzi odborného časopisu PLoS ONE.

Objev italských výzkumníků ocenila jako důležitý, i když dílčí krok, manažerka českého Národního programu HIV/AIDS Džamila Stehlíková.

Virus HIV disponuje proteinem pod názvem TAT, o kterém se dlouhodobě ví, že umí ničit nádorové buňky a že by tedy teoreticky mohl zkázonosné působení viru nasměrovat proti nádorovému bujení místo proti zdravým buňkám. Sám ale na to nestačí.

Experti vedení Barbarou Ensoliovou z italského národního střediska pro výzkum AIDS nyní zjistili, že TAT se váže na jiný protein s označením Env. Teprve společnými silami jsou tyto proteiny údajně s to zabránit viru pustošit organismus a šířit se v něm. Oba proteiny mají prý ještě jeden blahodárný účinek: zmírňují následky infekce, která tělo člověka napadá při podávání takzvaných antiretrovirálních léků.

Šéf italského národního zdravotního institutu Enrico Garaci se domnívá, že objev přináší odpověď na to, proč jsou výsledky dosavadního podávání preventivních vakcín pouze na bázi proteinu Env tak omezené, a ukazuje nové možnosti řešení.

"Podle mého názoru je tato zpráva důležitý, ale přece jenom dílčí krok v soustavném celosvětovém bádání při hledání účinné vakcíny proti HIV. Patří do řady dalších obdobných výzkumů, ale výsledek - tedy účinná vakcína - je bohužel stále v nedohlednu," řekla Stehlíková.

Vakcíny na bázi Env a TAT již podle ANSA procházejí první zkušební fází.

Boj vědců z celého světa proti AIDS trvá od objevení této nemoci tři desítky let. Významně se do něj zapojili i čeští odborníci v čele s objevitelem takzvaných antivirotik Antonínem Holým, který spolu s francouzskými kolegy našel způsob, jak viry HIV likvidovat. Viry HIV mají schopnost začlenit se do DNA hostitele a dlouhodobě ve vybraných buňkách v latentním stavu odolávat lékům.

17.11.2012 VSTUP DO DISKUSE

Mladík zůstal tři dny uvězněn v jeskyni. Zamkli ho tam jeho kolegové

Smrt na kolejích. Ilustrační snímek
VÍME PRVNÍ / AKTUALIZUJEME

Policie vyšetřuje trestný čin z vlaku. Podle informací se v kupé stala vražda

Smržice řeší, kde budou k dostání rajčata ze skleníku. A zda nepřibude další

Již brzy ve Smržicích vysadí první rajčata v chystaném velkokapacitním skleníku, brzy se tak také zvýší počet volných pracovních míst na Prostějovsku. Zároveň by se také obyvatelé k cherry rajčatům, která ve skleníku u Smržic bude pěstovat firma Agro Haná, měli dostat.

Boj s časem: Přehrada v Portoriku začíná selhávat. Úřady evakuují 70 tisíc lidí

/VIDEO/ Portoriko dál kvůli hurikánu Maria sužují ničivé záplavy. K nim se teď přidala i výstraha od Národní meteorologické služby, která varuje před protržením přehrady na portorické řece Guajataca. Voda se už valí přes poškozenou hráz a vytvořila si koryto. V noci tak začala evakuace 70 tisíc lidí.

V Severní Koreji se opět otřásla země. Čína hovoří o dalším jaderném testu

Zemětřesení o síle 3,4 stupně Richterovy škály bylo zaznamenáno v Severní Koreji. Informovaly o tom čínské úřady. Podle serveru BBC s odkazem na čínské seismology k němu došlo v blízkosti místa, kde Severokorejci testují jaderné střely. Jihokorejští seismologové se však přiklánějí k přírodnímu původu.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.