VYBERTE SI REGION

Italští vědci prý mají klíč k AIDS a k nalezení vakcíny

Řím/Praha - Italští výzkumníci prý objevili klíčový mechanismus, který by mohl zabraňovat viru HIV způsobovat smrtelnou nemoc AIDS. Podle odborníků jde o posun, který by mohl vést k vytvoření efektivní očkovací látky proti rozvinutí nemoci.

17.11.2012

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Informovala o tom agentura ANSA s odvoláním na článek italských vědců zveřejněný v internetové verzi odborného časopisu PLoS ONE.

Objev italských výzkumníků ocenila jako důležitý, i když dílčí krok, manažerka českého Národního programu HIV/AIDS Džamila Stehlíková.

Virus HIV disponuje proteinem pod názvem TAT, o kterém se dlouhodobě ví, že umí ničit nádorové buňky a že by tedy teoreticky mohl zkázonosné působení viru nasměrovat proti nádorovému bujení místo proti zdravým buňkám. Sám ale na to nestačí.

Experti vedení Barbarou Ensoliovou z italského národního střediska pro výzkum AIDS nyní zjistili, že TAT se váže na jiný protein s označením Env. Teprve společnými silami jsou tyto proteiny údajně s to zabránit viru pustošit organismus a šířit se v něm. Oba proteiny mají prý ještě jeden blahodárný účinek: zmírňují následky infekce, která tělo člověka napadá při podávání takzvaných antiretrovirálních léků.

Šéf italského národního zdravotního institutu Enrico Garaci se domnívá, že objev přináší odpověď na to, proč jsou výsledky dosavadního podávání preventivních vakcín pouze na bázi proteinu Env tak omezené, a ukazuje nové možnosti řešení.

"Podle mého názoru je tato zpráva důležitý, ale přece jenom dílčí krok v soustavném celosvětovém bádání při hledání účinné vakcíny proti HIV. Patří do řady dalších obdobných výzkumů, ale výsledek - tedy účinná vakcína - je bohužel stále v nedohlednu," řekla Stehlíková.

Vakcíny na bázi Env a TAT již podle ANSA procházejí první zkušební fází.

Boj vědců z celého světa proti AIDS trvá od objevení této nemoci tři desítky let. Významně se do něj zapojili i čeští odborníci v čele s objevitelem takzvaných antivirotik Antonínem Holým, který spolu s francouzskými kolegy našel způsob, jak viry HIV likvidovat. Viry HIV mají schopnost začlenit se do DNA hostitele a dlouhodobě ve vybraných buňkách v latentním stavu odolávat lékům.

17.11.2012 VSTUP DO DISKUSE

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.