VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Japonští byznysmeni šetří, jídlo si vaří sami

Tokio - Těžké časy nutí japonské byznysmeny, aby si do práce sami připravovali balíčky s vařeným obědem místo toho, aby každý den jedli v restauracích, jak byli zvyklí.

5.5.2009
SDÍLEJ:

Nouze naučila Dalibora housti, aneb... japonského bankéře vařitFoto: REUTERS/Kim Kyung-Hoon

Japonští muži se v kuchyni tradičně vyskytují jen zřídkakdy, přípravu jídla nechávají na své partnerce či matce, a nemají-li po ruce žádnou ženu, která by jim uvařila, stravují se v restaurantech.

Teď ale, když Japonsko sužuje hospodářský propad, věnují se muži víc domácnosti a připravují si vlastní bento – rozčleněnou krabičku se směsí rýže, zeleniny a masa. Je ironií, že marketingoví experti teď nabádají šetrné příslušníky silného pohlaví, aby utráceli peníze zcela jinak než donedávna – například za okázalou novou svačinovou krabici za 25 dolarů s ladícími jídelními hůlkami nebo za kurzy vaření.

Třiačtyřicetiletý podnikatel Keniči Mačida vyměňuje oblek za zástěru a činí se v týdenním kurzu vaření. „Když člověk přijde domů a uvaří si oběd, má samozřejmě radost z nově nabyté dovednosti,“ svěřil se agentuře Reuters. Je to opravdu úsporné a ušetří se tím peníze.

Do nového trendu se vkrádá i mužská soutěživost. Muži pracující v Tokyo Internet Company vstávají před rozedněním, aby si uvařili oběd, a pak si při setkáních v bento klubu vyměňují kuchařské zkušenosti. Podle Hajato Hošiho, jednatřicetiletého šéfa klubu patřícího firmě, se počet jeho členů od počátku globální finanční krize zvýšil. „Pokud každý den jíte v okolních restauracích, přijde to asi na 6000 jenů týdně (1250 korun),“ říká.

Poptávka po bento je marketingovou příležitostí, které se rychle chopily maloobchody čelící klesajícímu prodeji. Podle tokijských obchodů s domácími potřebami se prodej jídelních boxů ve srovnání s loňským rokem zdvojnásobil i ztrojnásobil a jídlo do práce si připravuje stále více mužů. Jejich klíčovými zákazníky jsou muži ve věku kolem 20 a 30 let, přičemž někteří volí větší jídelní krabice a také ty s technickými vymoženostmi, jako je například izolace. Obzvláště populární jsou tenké krabičky naskládané na sebe, které se dobře vejdou do diplomatických kufříků.

„Různé společnosti uvádějí na trh pestrou škálu jídelních boxů, dokonce i ty, které se dosud zaměřovaly výhradně na ženy,“ konstatuje prodejní a marketingová zástupkyně společnosti Tokyu Hands Keiko Sasakiová. Nutnost šetřit přivedla do kurzů kuchařské instruktorky Emi Satové podstatně víc mužů – a to je velká změna. „V minulosti byla v Japonsku kuchyň doménou žen a muži v ní pomáhali jen zřídkakdy. Bylo to proto, že muži zpravidla pracovali do pozdních hodin a domů přicházeli pozdě,“ vysvětlila.

Japonská kuchyně

Na rozdíl od u nás známější čínské kuchyně Japonci nepřipravují pokrmy rychlým smažením. V Japonsku se oleje používá méně, pánve se vymašťují lojem, vaří se v páře nebo se dusí na směsi oleje, rýžového vína a sójové omáčky. Pro typického Čecha, který zná tak maximálně suši, je japonská kuchyně trochu exotická, ale hlavně velmi zdravá. Základem jsou ryby na všechny možné způsoby, krátkozrnná lepkavá rýže a zelenina v nejrůznějších úpravách. Hlavními dochucovacími prostředky jsou pouze sójová omáčka, rýžové víno a glutasol. Jako koření se používá často zázvor a zelený křen Wasabi. Jak už bylo řečeno, symbolem japonské kuchyně je pro nás zcela jistě suši, které připravují ze syrových nebo marinovaných mořských ryb nebo jiných mořských živočichů, chobotnic, mušlí. Ty pak spolu s rýží a dalšími ingrediencemi vytváří zajímavé chuťové a velmi zdravé kombinace, které v neposlední řadě i velmi atraktivně vypadají.

Autor: ČTK

5.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Jan Klička
12

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Úkol pro exekutory: vymoci tolik, jako je čtvrtina státního rozpočtu

/INFOGRAFIKA/- Políčeno mají hlavně na lidi mezi 28 a 47 lety. Těch je mezi dlužníky víc než polovina. Převažují muži.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Legendy vzpomínají na derby: Vítězství 5:0, prohry i plný dům

Včera tomu bylo na den přesně 121 let, kdy se proti sobě poprvé postavili fotbalisté Sparty a Slavie. Nikdo tehdy ještě netušil, že se zrodila největší fotbalová tradice a zároveň také rivalita na našem území. Od 29. března roku 1896 se bitva dvou nesmiřitelných soupeřů odehrála již téměř třísetkrát. Pokračování s pořadovým číslem 287 je na programu v Edenu již tuto neděli.

Poslední rozloučení s loutkoherečkou Helenou Štáchovou, "maminkou" Hurvínka

Ve velké obřadní síni strašnického krematoria v Praze se dnes rodina, přátelé a veřejnost rozloučí s ředitelkou Divadla Spejbla a Hurvínka Helenou Štáchovou. Loutkoherečka, scenáristka, režisérka a dabérka zemřela po těžké nemoci 22. března ve věku 72 let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies