VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jezdím rychle, chlubil se zadržený strojvůdce

Madrid /ANIMACE/ - Na síti Facebook se pochlubil, jak rychlým vlakem jezdí. Dvaapadesátiletý strojvůdce Francisco José Garzón jel rychle i ve chvíli, kdy jím řízený rychlovlak Alvia ve středu večer vykolejil 
u španělského města Santiago de Compostela.

26.7.2013 6
SDÍLEJ:

Strojvůdce Francisco José Garzón.Foto: ČTK

V troskách či později v nemocnicích zemřelo 78 lidí. Úřady počet obětí oproti původním zprávám snížily 
z předchozích 80. Stav některých zraněných zůstává vážný. Češi mezi oběťmi nebyli.

Proč jela souprava v místě, kde je předepsaná maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu, více než dvakrát rychleji – 190 kilometrů za hodinu – stále zjišťují vyšetřovatelé.

K výslechu

Pomoci by měl obsah „černých skříněk", které zaznamenaly průběh jízdy, a výslech strojvůdce. Ten utrpěl lehčí zranění. Policie ho v pátek formálně zadržela a o víkendu ho chce vyslechnout. Pravděpodobně bude obviněn z nedbalosti. V pátek nebylo jasné, zda bude zadržen i druhý řidič.

Garzón byl mezi strojvůdci veteránem – podle majitele vlaku společnosti Renfe měl třicetiletou praxi. Trať mezi Madridem a Santiagem de Compostela znal – jezdil tudy už rok. Agentura Reuters uvedla, že vlak neměl zpoždění, a tak nemusel spěchat.

„Měl jsem jet 80 a jel jsem 190," řekl podle španělských médií Garzón po nehodě. „Jsme jenom lidé," měl otřesený strojvůdce opakovat, když se dostával z kabiny.

Obětní beránci

Železniční odbory varují před předčasnými závěry 
a ukvapeným hledáním obětních beránků. Upozorňují, že viníkem nehody mohla být 
i nedostatečná zabezpečovací technika. Nehoda se stala na úseku trati, kde oproti zbytku funguje místo moderního automatizovaného systému ETCS starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího, který ho musí sám dobrzdit.

Španělský novinář Miguel Murado řekl stanici BBC, že někteří měli o tomto úseku, kde trať vede obloukem, pochybnosti. „Lidé, kteří vlakem jezdili, měli pocit, že je nebezpečné, aby vlak zpomaloval z 200 kilometrů v hodině na 80 během několika vteřin. Mysleli, že je to pro řidiče velmi složitý manévr," řekl.

Podle dívky, která nehodu přežila, vlak najednou výrazně zrychlil. „A pak si jen pamatuji, jak jsem ležela na zemi pokrytá zavazadly, sedadly a těly lidí," řekla BBC.

Úřady, politici i média vyzdvihují obětavost obyvatel Santiaga de Compostela, kteří pomáhali se záchranou přeživších a po stovkách se vydávali darovat krev. Vyzdvihováni jsou i záchranáři a zdravotníci, kteří se do města sjeli, i když mnozí byli na dovolených či mimo službu.

Autor: Jan Horký, ČTK

26.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Pobyty pro astmatiky. Podle kontroly pojišťovna chybovala

Titanic
19

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Sklenka sektu pro Jiřího Bartošku. Je mu sedmdesát

„Ahoj děcka!" Pozdrav, který umí pronést s nenapodobitelnou intonací jediný člověk. Jiří Bartoška. A je jedno, jestli jste mladý, nebo starý. Dnes slaví sedmdesáté narozeniny.

Údajná vražda v boleslavské nemocnici. Ošetřovatelka tu měla zabít pacientku

Policie obvinila z vraždy jednadvacetiletou pracovnici Klaudiánovy nemocnice v Mladé Boleslavi. Uvedla to v dnešním vydání Mladá fronta Dnes (MfD). Podle deníku je podezřelou ošetřovatelka a obětí je osmapadesátiletá pacientka chirurgického oddělení nemocnice.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

Úřady pozastavily činnost jehovistům v Rusku, chtějí je zakázat

Ruské ministerstvo spravedlnosti pozastavilo činnost náboženské společnosti Svědkové Jehovovi v celé zemi a požádalo soud, aby zakázal tuto organizaci jako extremistickou. Oznámila to ruská média. Nejvyšší soud má přijmout konečné rozhodnutí o zákazu 5. dubna.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies