Kam zmizela antihmota? Vědci z CERN našli další stopu

Ženeva – Vědci v Evropské organizaci pro jaderný výzkum (CERN) v Ženevě odhalili další část skládačky, která má vysvětlit, proč antihmota ve vesmíru očividně chybí. Objevili prozatím čtvrtou známou subatomární částici, která při rozpadu upřednostňuje hmotu před antihmotou. Dosavadní teorie předpokládá, že po velkém třesku vzniklo stejné množství hmoty a antihmoty, dnes ale vesmíru dominuje hmota.

25.4.2013 4

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Odborníci analyzující data získaná v roce 2011 při experimentech s největším světovým urychlovačem částic LHC zjistili, že částice označovaná jako B0s se nerovnoměrně rozpadá na hmotu a antihmotu.

Objev asymetrického chování zmíněné částice umožnilo jen ženevské zařízení, uvedl mluvčí CERN Pierluigi Campana. „Experimenty provedené na jiných místech nedokázaly nashromáždit dostatečný počet rozpadů části BOs," vysvětlil.

Narušení zmíněné symetrie poprvé pozorovala v 60. letech Brookhavenská státní laboratoř (BNL) v New Yorku s neutrálními částicemi nazvanými kaony. Za tento objev získali vědci James Cronin a Val Fitch v roce 1980 Nobelovu cenu. Po zhruba 40 letech po BNL zjistili obdobné chování u další částice, BO mezonu, vědci v Japonsku a ve Spojených státech. Naposledy takovou asymetrii odhalili odborníci v CERNU u B+ mezonu.

Všechna tato narušení symetrie vysvětluje takzvaný standardní model částicové fyziky, což je teorie popisující silnou, slabou a elektromagnetickou interakci a elementární částice, které tvoří veškerou hmotu. I přes existenci standardního modelu, který asymetrii předpokládá, si podle Campaniho „některé zajímavé nesrovnalosti žádají podrobnější výzkum".

25.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
V Rusku protestují tisíce lidí proti korupci.
AKTUALIZUJEME

V Rusku demonstrují tisíce lidí proti korupci. Šéf opozice byl zatčen

Vít Kalvoda.

Muž, který bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, raději jsem skončil

Premiér Sobotka zamířil ze summitu do nemocnice. Program ale nemění

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v sobotu po příletu z Říma ze summitu EU vyhledal lékařskou pomoc. Jeho zdravotní potíže podle mluvčího nejsou vážné a Sobotkův program v příštích dnech neovlivní.

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Český skialpinista spadl ve Vysokých Tatrách, pád dlouhý 200 metrů prežil

Český skialpinista přežil asi 200 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom dnes slovenská horská služba, která zraněnému muži v sobotu večer pomáhala.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.