VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kapitán korejské lodi váhal s evakuací kvůli rozbouřenému oceánu

Soul - Kapitán jihokorejského trajektu, který ve středu ztroskotal se 475 lidmi na palubě, promluvil o okolnostech evakuace, kterou podle médií nařídil příliš pozdě. Po výslechu na policii při vystoupení před televizními kamerami řekl, že s rozkazem k opuštění plavidla váhal kvůli tomu, že oceán byl v místě nehody velmi studený a on se bál, že pasažéry na volném moři strhnou silné proudy. Informoval o tom dnes server BBC.

19.4.2014 1 AKTUALIZOVÁNO 19.4.2014
SDÍLEJ:

Kapitán jihokorejského trajektu, který ztroskotal se 475 lidmi na palubě, promluvil o okolnostech evakuace, kterou podle médií nařídil příliš pozdě.Foto: ČTK/AP

Prokuratura rovněž oznámila, že třetí palubní důstojník, který trajekt řídil v době nehody, byl na dané trase nováčkem a plavidlo v těchto vodách nikdy předtím neřídil. Podle vyšetřovatelů se 25letý důstojník dostal ke kormidlu v oblasti, která je poměrně nebezpečná vzhledem k množství malých ostrůvků a silným proudům.

Devětašedesátiletý kapitán I Čun-sok čelí trestnímu stíhání mimo jiné kvůli údajnému zanedbání povinností ve službě a porušení zákonů o námořní plavbě. Dnes se znovu omluvil cestujícím a rodinám obětí a popsal i to, co havárii předcházelo.

Proud byl silný, oceán studený

„Vydal jsem instrukce ohledně trasy, poté jsem krátce odešel do ložnice a pak to (potápění lodi) začalo," řekl se svěšenou hlavou kapitán. „Proud byl velmi silný, teplota oceánu byla nízká, domníval jsem se, že když lidé opustí loď bez rozvahy, pokud nebudou mít na sobě záchranné vesty nebo i když je mít budou, může je (proud) strhnout."

Podle kapitána ve chvíli, kdy se začal trajekt potápět, nebyly na místě žádné záchranné ani civilní lodi, které by cestujícím mohly pomoct.

Podle oficiální bilance je obětí nehody stále 28, zachráněných je 174. Stovky záchranářů už několikátý den neúspěšně pátrají po dalších cestujících – naděje, že by mohli ve vraku či na moři tak dlouho přežít, je však mizivá. Příbuzní téměř tří stovek pohřešovaných, z nichž velkou část tvoří studenti střední školy z předměstí Soulu, už ztrácejí trpělivost a požadují, aby záchranáři jednali rychleji a dostali vrak lodi na hladinu, napsala agentura Reuters.

Vyšetřování pokračuje

Potápěčům se dnes podařilo nalézt tři těla, která zahlédli okénkem jedné z kabin, nedokázali je ale vyzvednout.

Trajekt Sewol ztroskotal ve středu ráno místního času nedaleko pobřeží Korejského poloostrova, a to během třináctihodinové plavby na ostrov Čedžu.

Vyšetřování příčin katastrofy se nyní soustřeďuje na chování posádky, včetně možného pozdního povelu k evakuaci, na špatně zabezpečený nákladní prostor a taky na případnou chybnou konstrukci plavidla. Loď však prošla všemi bezpečnostními prohlídkami a splňovala také podmínky pro pojištění.

Autor: ČTK

19.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
3 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies