Káva a čaj chrání před cukrovkou

Londýn – Vědci potěší pravděpodobně všechny náruživé konzumenty kávy a čaje.

Autor:
ČTK

Diskutovat (3) 16.12.2009 12:55

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: Deník/archiv

Popíjení těchto nápojů prý významným způsobem snižuje riziko onemocnění diabetem 2. typu. Vyplývá to z několika studií zahrnujících půl milionu lidí a zveřejněných v publikaci Archives of Internal Medicine. Informaci přinesl server BBC.

Diabetes druhého typu je onemocnění, které se objevuje po 40. roce věku. Tělo v té době sice vylučuje hormon inzulin, ale nevyužívá ho, jak by mělo. Podle zveřejněné studie se snižuje riziko tohoto onemocnění až o pětinu u lidí, kteří denně vypijí tři nebo čtyři šálky kávy či čaje. U konzumentů stejného množství kávy bez kofeinu bylo riziko nižší dokonce o třetinu. Při detailním rozboru výsledků vyšlo navíc najevo, že každý další šálek pravděpodobnost onemocnění snižuje o dalších sedm procent.

Nejlepší výsledky u nápojů bez kofeinu

Protože nejlepší výsledky byly zaznamenány u kávy bez kofeinu, domívá se koordinátorka výzkumu Rachel Huxleyová z univerzity v Sydney, že příznivý účinek souvisí s jinými složkami čaje a kávy. Mohou to být například hořčík nebo kyselina chlorgenová, která působí jako antioxidant.
Podle britská odbornice na diabetes Victorie Kingové ale nelze údaj o snižování rizika onemocnění ze studie jasně interpretovat. Nejdříve je prý potřeba zjistit, jakou roli hrála ve výsledcích testů například zvolená dieta nebo tělesný pohyb. Jisté je prý pouze to, že onemocnění diabetem 2. typu souvisí s životním stylem.

Čtěte také: Příliš mnoho kávy může vyvolat halucinace
 



Diskuse k článku obsahuje 3 příspěvků

E-paper - elektronická podoba tištěné verze

Náhled deníku Elektronické
vydání novin

73 deníků: najděte si svůj

Vybrat deník podle lokality