VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klimatická dohoda je v principu dojednána, je ale jen kompromisem

Varšava - Účastníci ekologické konference ve Varšavě v sobotu po maratonu jednání dospěli k dohodě o financování boje proti klimatickým změnám. Kvůli hrozícímu kolapsu jednání ale museli přistoupit na to, že jednotlivé státy mohou navrhovat dobrovolné příspěvky, nikoli se k nim ale již napevno zavazovat.

23.11.2013 3 AKTUALIZOVÁNO 23.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK / Martin Kůs

K dohodě s pevnými pravidly má ale dosažený text podle agentur zřejmě ještě daleko.

Zatím jde totiž jen o předstupeň ke smlouvě o přijetí opatření, které by očekávané oteplení v příštích desetiletích omezilo na polovinu. Právě na konferenci OSN o změnách klimatu, která se v roce 2015 uskuteční v Paříži, má být přijata nová dohoda o snižování emisí skleníkových plynů, jež vstoupí v platnost v roce 2020. Podle agentury Reuters tak dnešní dohoda „udržuje naživu naději na uzavření smlouvy v roce 2015".

Jednání ve Varšavě znovu ukázala hluboké rozpory mezi průmyslově vyspělými zeměmi v čele s Evropskou unií a Spojenými státy na straně jedné, a rozvíjejícími se zeměmi pod vedením Číny a Indie na straně druhé. Zatímco Západ považuje za nutné, aby se do boje proti klimatickým změnám zapojily všechny státy, Čína opět argumentovala tím, že hlavní břemeno mají nadále jako podle Kjótského protokolu nést bohaté státy. Ty chudší mají mít naopak více prostoru pro svůj rozvoj tím, že budou moci volněji spalovat fosilní paliva.

Vyjednavači se nakonec dohodli, že by všechny státy měly usilovat o snížení emisí. Nejlépe do prvního pololetí 2015 mají přijít s návrhy na to, jakými „příspěvky" se budou podílet na společném úsilí. Podle agentur jde o mírnější variantu, než s původně požadovanými a právně vymahatelnými „závazky". Taková formulace by měla dát jednotlivým zemím větší prostor k tomu, jaké cíle snižování emisí nakonec navrhnou.

Zvýšení finanční pomoci

Průmyslově vyspělé země, které v roce 2009 slíbily investovat po roce 2020 do zmírnění dopadu klimatických změn 100 miliard dolarů ročně (přes dva biliony korun), také odmítly stanovit finanční cíle na léta 2013 až 2019. Závěrečný dokument jen vyzývá rozvinuté státy, aby finanční pomoc v tomto období oproti nynějšímu stavu zvýšily.

Dohoda zatím nebyla uzavřena ohledně takzvaného varšavského mechanismu, který má rozvojovým zemím pomoci vyrovnat se se škodami způsobenými extrémním suchem, vedrem a záplavami. Zatímco rozvinuté státy trvají na tom, že tato finanční pomoc bude součástí 100 miliard dolarů slíbených na období po roce 2020, rozvojové státy žádají oddělené financování.

Dvoutýdenní konference, která měla skončit už v pátek, ale byla prodloužena, dosáhla bez větších zádrhelů k ujednání o nových pravidlech ochrany deštných pralesů.

„Tato konference měla být konferencí o financích. To, čeho jsme dosáhli, jsou ale jen drobty," shrnul závěry konference jeden bangladéšský delegát, jehož citovala agentura AFP.

Autor: ČTK

23.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies