VYBERTE SI REGION

Kolem Země v březnu proletí asteroid s nejistou dráhou

Mys Canaveral – Kolem Země počátkem března proletí asteroid s velmi nejistou trajektorií. Podle amerických vědců planetu z astronomického pohledu těsně mine v menší vzdálenosti než satelity na geostacionární dráze, ale možná nakonec půjde až o několik milionů kilometrů. V každém případě prý nyní srážka nehrozí, ta však není zcela vyloučena při dalším průletu tohoto asteroidu v září 2017, ačkoli riziko střetu je jedna ku 250 milionům.

6.2.2016

Ilustrační fotografieAutor: ČTK

Těleso s názvem 2013 TX68 bylo poprvé pozorováno před třemi lety. Jeho dráha je značně nejistá. Podle kalifornského střediska pro výzkum a vývoj proudových motorů Jet Propulsion Laboratory (JPL) je možné, že 5. března proletí 17.700 kilometrů nad povrchem Země. Američtí odborníci ale nevylučují, že asteroid nakonec v nejbližším přiblížení proletí až 14 milionů kilometrů od Země.

Pokud se ale k Zemi dostane na zmíněných 17.700 kilometrů, bude to velmi těsný průlet. Pro srovnání, to je zhruba dvacetina vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem či poloviční vzdálenost od geostacionární dráhy, na které se družice z pohledu pozorovatele na Zemi jeví jako nehybné.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) nicméně vylučuje možnost, že by průlet skončil srážkou. Takové riziko nicméně podle nynějších předpovědí existuje pro 28. září 2017, kdy se 2013 TX68 k planetě opět přiblíží. Očekává se ale, že s postupným zpřesňováním budoucí dráhy se pravděpodobnost kolize ještě více sníží. „Možnost srážky během tří příštích průletů je tak malá, že nemůže být vážně považována za hrozbu," citovala agentura Reuters Paula Chodase z NASA.

Asteroid je zhruba dvakrát tak veliký než ten, který v roce 2013 explodoval nad Čeljabinskem. Tehdy se asteroid při vstupu do atmosféry nad jižním Uralem rozpadl. Výsledná tlaková vlna poničila na 7000 budov, zranění utrpělo zhruba 1500 lidí.

6.2.2016 VSTUP DO DISKUSE

Vědci našli planetu jako Země v obyvatelné zóně Proximy Centauri

Mnichov/Praha - Astronomové doslova "za humny" Sluneční soustavy objevili planetu přibližně o hmotnosti Země, která obíhá kolem své hvězdy Proxima Centauri v takzvané obyvatelné zóně, a na které by tedy mohla být tekutá voda. Oznámila to dnes Evropská jižní observatoř (ESO), jejíž dalekohledy, mimo jiných zařízení, vědci při objevu použili. O události podrobně informuje prestižní vědecký časopis Nature.

Lovec zvěře zastřelil v srbských lesích mladého afghánského migranta

Bělehrad - V srbských lesích u bulharských hranic zastřelil v noci na dnešek jeden z lovců zvěře mladého afghánského migranta. Informovalo o tom dnes srbské ministerstvo obrany bez upřesnění, zda se případ vyšetřuje jako nešťastná událost nebo podezření z úmyslného činu.

Britská hybridní vzducholoď Airlander měla při přistání nehodu

Londýn /VIDEO/ - Britská hybridní vzducholoď Airlander 10, která nedávno zahájila zkušební provoz, měla dnes lehkou nehodu při přistání. Podle výrobce stroje neutrpěl nikdo z posádky zranění.