Kosmická agentura chce hledat ve vesmíru malé asteroidy ohrožující Zemi

Paříž - Evropská kosmická agentura (ESA) začala pracovat na projektu monitorovací sítě, která by dokázala zjišťovat ve vesmíru malé asteroidy, jež mohou případně ohrozit Zemi. Mělo by jít fakticky o systém včasného varování obyvatelstva.

21.2.2013 1

Ilustrační fotografie.Foto: www.astro.cz

„Nyní jsou zaznamenávány hlavně větší objekty. Identifikováno bylo přibližně 99 procent velkých asteroidů o průměru přes jeden kilometr," připomněl podle agentury AFP vedoucí programu pro ochranu před hrozbami z vesmíru Nicolas Bobrinsky.

Podle něho ale nebezpečí představují mnohem početnější malé asteroidy. „Při nárazu mohou způsobit velké škody. Viděli jste, co udělal meteorit o průměru 17 metrů v (ruském) Čeljabinsku," připomněl. Kvůli tlakové vlně, která pád vesmírného tělesa provázela, utrpěla v pátek více než tisícovka lidí zranění.

Těsně minul Zemi

S objektem o průměru 50 metrů a o dvacetinásobné až třicetinásobné hmotnosti by škody byly podstatně vyšší. Právě takový asteroid pod názvem 2012 DA14 minul týž den Zemi v těsné blízkosti 27.000 kilometrů.

Podle Bobrinského se ve sluneční soustavě vyskytuje kolem jednoho milionu asteroidů o průměru 50 metrů a u zhruba 10.000 z nich astronomové vypočítali, že mohou dříve či později zkřížit cestu Zemi.

„To znamená, že většina objektů, které se mohou jednoho dne objevit a narazit do nás, ještě nebyla zjištěna. Čeká nás obrovské množství práce," řekl.

21.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
Pomoc s ochranou státních hranic by měly „slušně nabídnout" Řecku ostatní země Evropské unie ve chvíli, kdy to Atény samy nezvládají. Při příchodu na dnešní mimořádný summit EU k migrační problematice to prohlásil maďarský premiér Viktor Orbán.

Brusel kárá Maďarsko. Jak skončí spor o vysoké školy?

Bezpilotní letoun - dron. Ilustrační foto.

Policie chce na pomoc nové drony. Nejenom k ochraně prezidenta

Trump chce odejít z NAFTA. Největší obchodní dohoda světa možná skončí

Bílý dům chce odstoupit od severoamerické dohody o volném obchodu. Největšímu obchodnímu uskupení světa tak možná hrozí zánik. Podle amerického prezidenta Donalda Trumpa je smlouva pro Ameriku nevýhodná a brání ve vytváření nových pracovních míst.

Smutná zpráva z filmového světa. Zemřel Jonathan Demme, režisér Mlčení jehňátek

Jonathan Demme, režisér oscarového Mlčení jehňátek, dnes zemřel v New Yorku. Bylo mu 73 let. Příčinou úmrtí byly komplikace s rakovinou jícnu.

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Českou televizi povede od začátku října po dobu dalších šesti let opět její stávající ředitel Petr Dvořák. V druhém kole volby generálního ředitele veřejnoprávní televize získal od Rady České televize maximum patnácti možných hlasů.

AKTUALIZUJEME

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

/VIDEO/ Velké zatýkání po Francii a Belgii. V souvislosti s útokem na redakci časopisu Charie Hebdo z ledna 2015 bylo do dneška zadrženo deset podezřelých.