Deník

Kosmická agentura chce hledat ve vesmíru malé asteroidy ohrožující Zemi

Paříž - Evropská kosmická agentura (ESA) začala pracovat na projektu monitorovací sítě, která by dokázala zjišťovat ve vesmíru malé asteroidy, jež mohou případně ohrozit Zemi. Mělo by jít fakticky o systém včasného varování obyvatelstva.

21.2.2013 1

Ilustrační fotografie.Foto: www.astro.cz

„Nyní jsou zaznamenávány hlavně větší objekty. Identifikováno bylo přibližně 99 procent velkých asteroidů o průměru přes jeden kilometr," připomněl podle agentury AFP vedoucí programu pro ochranu před hrozbami z vesmíru Nicolas Bobrinsky.

Podle něho ale nebezpečí představují mnohem početnější malé asteroidy. „Při nárazu mohou způsobit velké škody. Viděli jste, co udělal meteorit o průměru 17 metrů v (ruském) Čeljabinsku," připomněl. Kvůli tlakové vlně, která pád vesmírného tělesa provázela, utrpěla v pátek více než tisícovka lidí zranění.

Těsně minul Zemi

S objektem o průměru 50 metrů a o dvacetinásobné až třicetinásobné hmotnosti by škody byly podstatně vyšší. Právě takový asteroid pod názvem 2012 DA14 minul týž den Zemi v těsné blízkosti 27.000 kilometrů.

Podle Bobrinského se ve sluneční soustavě vyskytuje kolem jednoho milionu asteroidů o průměru 50 metrů a u zhruba 10.000 z nich astronomové vypočítali, že mohou dříve či později zkřížit cestu Zemi.

„To znamená, že většina objektů, které se mohou jednoho dne objevit a narazit do nás, ještě nebyla zjištěna. Čeká nás obrovské množství práce," řekl.

21.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

FOTO: V bývalém hotelu bydlí bezdomovci. Teplice hyzdí vybydlené domy

V mapě projektu prazdnedomy.cz je objektů, které svým stavem hyzdí okolí v lázeňském městě, patnáct.

Šest let po tragédii. Čína opět obnovila nejrychlejší vlakové spojení na světě

Čína po šesti letech znovu obnoví nejrychlejší železniční spojení na světě. Vlaky tak budou opět jezdit rychlostí 350 kilometrů v hodině. Informoval o tom server BBC. Maximální rychlost byla totiž v roce 2011 omezena na 300 km/h. Čína tak reagovala na tragickou srážku dvou rychlovlaků, při které zemřelo 40 lidí.

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.