VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Které potraviny nám zvednou náladu?

Paříž - Únava, stres, neklid, nálada pod psa. Ale co kdybyste změnili jídelníček? Lékařka Nina Cohenová-Koubiová, která se zabývá výživou a psychosomatikou, doporučuje některé potraviny, jejichž konzumace člověku může zvednout náladu. V první řadě to jsou tučné ryby.

17.8.2015 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Thinkstock.com

Například losos, sardinky a makrela jsou přesně ty druhy, které obsahují nejvíce omega 3 nenasycených mastných kyselin, nazývaných též esenciální mastné kyseliny. Je nezbytné je tělu dodávat v potravě, protože organismus si je sám nedokáže vyrobit.

„Tyto kyseliny mají vliv zejména na správné fungování nervového systému. Umožňují výměnu serotoninu mezi neurony a stabilizují náladu," vysvětluje Cohenová-Koubiová. Jsou bohaté na vitamin D a mohou působit proti únavě. Lze je konzumovat stejně tak dobře k obědu i k večeři, protože nenarušují před spaním trávení.

Černá čokoláda zase obsahuje antioxidanty, které omezují aktivitu volných radikálů, nestabilních chemických molekul produkovaných v malém množství naším organismem. Čokoláda obsahuje hořčík, který hraje roli ve zvládání úzkosti. „Tento prvek uvolňuje svaly. Když jsme o něj ochuzeni, naše svaly se stahují, což vede k nepříjemným křečím," říká lékařka. Ke zklamání milovníků čokolády je ale třeba zdůraznit, že stačí jeden čtvereček denně, a to ještě jen občas.

Listová zelenina

Dále to je listová zelenina. Ze špenátu, zelí nebo kozlíčku polního (polníček) načerpáme antioxidanty, vlákninu, hořčík a vitamin B9, které působí na nervový systém. Pojídáme je k večeři jako salát, ale také v polévce. Špenát můžeme spojit s paprikou, rajčaty a trochou bazalky. Významná je i vůně, která umocňuje pozitivní pocity a tím také zklidňuje negativní emoce.

Výborným zdrojem hořčíku jsou bílé fazole, hrách, čočka nebo boby. „Nevyhýbejte se jejich konzumaci, ale s mírou, abyste neměli problémy s trávením," cituje lékařku francouzský deník Le Figaro.

Na nenasycené mastné kyseliny omega 3, hořčík a vlákninu jsou bohaté i mandle a všechny druhy ořechů. Jsou skutečným zdrojem zdraví a působí na neurotransmitery, které regulují náladu. „Jezte jednou denně tři nebo čtyři oříšky například se sušenou meruňkou, a to buď ráno nebo během dne," radí Cohenová-Koubiová.

Zdrojem esenciální aminokyseliny tryptofanu, který předchází serotoninu označovanému jako hormon dobré nálady a vitaminu D, jsou i vejce.

Červená masa

Těstoviny, ale také cereálie. Škroboviny mají sice špatnou pověst, ale jsou bohaté na hořčík a tryptofan. Jsou rovněž zdrojem sacharidů, které v hojné míře potřebuje mozek. „Jestliže se nestravujeme správně, jestliže mozek není dostatečně zásoben, cítíme se unaveni, naše nálada klesá," upřesňuje lékařka.

Citrusové plody, bohaté na vitamin C a B9, zlepšují příjem a produkci serotoninu. Jak zdůrazňuje expertka, je lépe je konzumovat ráno, a to raději celé než jen šťávu, abychom získali rovněž vlákninu.

Na vitamin C je nejbohatší paprika, a to jakékoli barvy. Hodně nenasycených kyselin a antioxidantů pak obsahuje avokádo. Je bohaté na vlákninu a pomáhá předcházet kardiovaskulárním nemocem a rakovině tlustého střeva.

Proteiny, železo a tryptofan obsahují červená masa. „Vyhněme se jejich konzumaci k večeři, abychom si nenarušovali spánek. Pozor také, abychom je nejedli spolu s mléčnými výrobky. Pak by se zablokovalo vstřebávání železa z masa a vápníku z mléka ve střevech," radí Cohenová-Koubiová.

Autor: ČTK

17.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies