Deník

Kuriozity z vesmíru? Igelitový sáček a plínky

Bratislava /REPORTÁŽ/ - Kdysi se prohánělo po Měsíci, teď stojí v záři reflektorů v místnosti s tmavě modrými zdmi. Spolu s dalšími unikátními předměty, které v minulých letech vystoupaly do vesmíru, poutají pozornost návštěvníků putovní výstavy Cosmos Discovery. Zájemci ji najdou na bratislavském výstavišti Incheba. Na místě, které je z Brna dostupné za asi hodinu a půl autem, zůstane několik měsíců.

20.9.2016

Výstava Cosmos Discovery.Foto: DENÍK/Eliška Gáfriková

V hale, kde se výstava koná, ozařují reflektory bílý model rakety Mercury. Nachází se v místnosti věnované americkému kosmickému programu Apollo a objevování Měsíce. Návštěvník projde deseti místnostmi, ve kterých se pokochá hlavně originály kosmických přístrojů nebo skafandrů. Menší předměty jsou ve vitrínách. Mezi nimi i na několik kuriozit. Třeba v měsíční místnosti je zvláštní igelitový sáček. „Podobný používali členové některých výprav Apolla na velkou potřebu. Vedle jsou také plínky," vysvětluje kurátor výstavy, publicista a spisovatel Pavel Toufar. Je vesmírný nadšenec a znalec kosmonautiky, o níž často píše.

Právě díky jeho znalostem mu téměř každý exponát připomíná nějaký příběh ze života astronautů. Speciální dámské plenkové kalhotky například příběh nešťastné lásky. „Jedna americká astronautka se zamilovala do kolegy, ten ji ale opustil kvůli jiné. Jelikož byla zhrzená žena ráznější povahy, rozhodla se sokyni vyčinit. Sedla do auta a vydala se na druhý konec státu. Aby nemusela zastavovat, použila na cestu právě jednu z plen určených do vesmíru. Nakonec ji z vesmírného programu jako psychicky labilní vyloučili," vypráví Toufar.

Návštěvníci sice jeho historky při prohlížení exponátů neuslyší, o porci zajímavostí však nepřijdou. Každý dostává audio průvodce a kartičku, na níž je popsaný příběh jednoho kosmonauta.

Osudy dobyvatelů vesmíru se prolínají celou expozicí. „Když je řeč o vesmírných výpravách, většinou se vyzdvihují příběhy úspěšných kosmonautů, kteří do vesmíru odletěli. Zapomíná se na ostatní hrdiny kosmonautiky, kteří zemřeli při trénincích nebo se z vesmíru nevrátili," podotýká producent výstavy Viliam Ďuriš. Astronauty připomíná galerie hrdinů nacházející se téměř na konci expozice.

10místností s exponáty je v hale, kde se výstava Cosmos Discovery koná.

Návštěvníci na výstavě uvidí téměř dvě stě exponátů. Organizátoři je shromažďovali dva roky. Některé předměty pocházející ze Spojených států amerických totiž zemi opustily poprvé. Organizátoři je hlídají, aby technologie nikdo nezkopíroval. „Je tady část motoru z rakety Saturn, jež nesla Apollo k Měsíci. Tyto motory jsou pro Američany národní poklad," tvrdí Toufar. Technika přitahuje hlavně muže. „Zaujme však i ženy. Pozornost si zaslouží třeba skafandry a jiné oblečení kosmonautů," říká známá slovenská moderátorka Barbora Rakovská. Na výstavě je pracovně, chystá se však na ni přijít i s dcerou. „Pro každé dítě je vesmír lákavý," poznamenává.

Přestože většina lidí se nadšeně fotí s velkými exponáty, zajímavé jsou i méně nápadné věci. „V jedné z vitrín jsou třeba digitální náramkové hodinky. Při prvním pohledu na nich není nic zvláštního. Jenže tyto hodinky byly ve vesmíru. Tím jsou výjimečné," popisuje Toufar.

Na první pohled působí docela obyčejně i deset centimetrů vysoká kostka. Ve skutečnosti je to výjimečný projekt slovenského vesmírného průmyslu. „Jde o vývojový prototyp první slovenské družice. Letový model se do vesmíru podívá koncem letošního roku," popisuje Jakub Kapuš ze Slovenské organizace pro vesmírné aktivity, která družici vyvinula.

Tím slovenská stopa na výstavě nekončí. „Zájemci tady poprvé uvidí slovenskou vlajku, kterou měl s sebou ve vesmíru první slovenský kosmonaut Ivan Bella," dodává Kapuš. Lidé si výstavu mohou prohlédnout do začátku ledna. „Prodlužovat ji nebudeme, stěhuje se totiž do dalších zemí," podotýká Ďuriš. Výstava je otevřená denně od devíti ráno do půl šesté večer. Dospělí zaplatí za vstup od pondělí do pátku čtrnáct eur, o víkendu šestnáct eur.

Autor: Eliška Gáfriková

20.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
Dílčí výsledky houbařských výprav Jiřího Laštůvky z uplynulého týdne.

Hlinecký houbař nanosil za týden z lesa přes tisíc hřibů

Školačka pochází údajně z městečka Pulsnitz u Drážďan

Mezi džihádistkami chycenými v Mosulu je i šestnáctiletá Němka od Drážďan

Zeman bude do krajů nadále jezdit, podle Ovčáčka to není kampaň

/ANKETA/ Prezident Miloš Zeman bude v návštěvách krajů od září pokračovat, nejsou součástí předvolební kampaně, míní prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Zvážit cesty, případně zahrnout náklady na ně jako bezúplatné plnění do volebního limitu, by měl Zeman podle člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Jana Outlého. Zeman bude v přímé volbě usilovat o znovuzvolení, limit nákladů pro každého kandidáta je 50 milionů korun.

Tohle nám nedělejte. 10 věcí, které spolehlivě naštvou každého nadšence do aut

Jste automobilový nadšenec? Potom jistě nemůžete vystát některé návyky, zlozvyky a názory, se kterými se občas setkáváte ze strany „neautařů“. V mnoha případech se sice jedná o malicherné drobnosti, ale sami víme, že pokud jde o naše plechové miláčky, není žádná drobnost dostatečně malá.

Parašutistka spadla na rodinný dům

Žena se zranila, ale byla při vědomí. K nehodě došlo v Nové Vsi na Plzeňsku.

Kláštery nabízejí poznání, odpočinek, ubytování i nové zážitky

Kláštery jako cíl výletů, seznámení s historií i nalezení chvíle klidu v uspěchaném světě prezentuje web Klášterní stezky. Vytvořili ho učitelé a studenti pražské pedagogické fakulty a zahrnuje podrobné informace o více než dvacítce klášterů v Čechách a na Moravě. Seznamuje s řeholním životem i s tím, jak církev postupně staleté objekty renovuje. Kláštery jsou stále více objevovanou skupinou památek, která láká zájemce o kulturu i milovníky technických či přírodních památek.