VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letadlo z Malajsie se dál hledá, ukradené pasy vyvolaly otázky

Kuala Lumpur/Hanoj/Washin­gton - Letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu se v noci na dnešek ztratilo z obrazovek radarů a nyní se po něm intenzivně pátrá. Po zjištění, že na palubě byli lidé s ukradenými pasy, začaly americké úřady zkoumat možnost spojitosti zmizení letadla se zločinem, včetně teroristického útoku. Podle zatím neoficiálních zpráv z Vietnamu a Číny se letadlo zřítilo v Jihočínském moři jižně od Vietnamu.

8.3.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: ČTK

Američané reagovali podle televize NBC novým směrem vyšetřování na informace, že dva pasažéři, jejichž jména figurují na seznamu cestujících pohřešovaného letadla, jsou naživu a že jim byly při minulých cestách do Asie ukradeny pasy. Jde o občany Itálie a Rakouska.

Jiné zločiny

Americké úřady zatím souvislost ukradených pasů přímo s terorismem nezjistili. Podle nich je také možné, že tyto případy mohou souviset s jinými zločiny, například s pašováním drog. „Ještě jsme spojitost s terorismem nenalezli, zatím je velmi brzy a rozhodně není nic definitivní," řekl NBC nejmenovaný činitel.

Vietnamská letadla několik hodin po hlášení o nezvěstném stroji podle agentur upozornila na velké olejové skvrny na moři jižně od Vietnamu. Mohly by být prvním důkazem o havárii malajsijského letadla.

Tísňový signál

Malajsijský ministr dopravy Hishamuddin Hussein varoval před spekulacemi a hovořil pouze o ztrátě kontaktu s posádkou. To, že se stroj zřítil, potvrdit odmítl. „Děláme vše, co je v našich silách, abychom zjistili, kde to letadlo je. Čekáme na přesné informace malajsijské armády, ta očekává další informace vietnamské strany," sdělil Hussein novinářům.

Pilot neodvysílal tísňový signál, což je podle letových odborníků nezvyklé. Podobný případ se odehrál v roce 2009, kdy rovněž bez tísňového signálu spadlo po čtyřech hodinách letu do moře letadlo společnosti Air France na trase z Brazílie do Francie.

Vietnamský úřad civilního letectví oznámil, že jeho letadla našla dvě velké olejové skvrny jižně od vietnamského ostrova Tho Chu. Vietnam k nim vyslal lodě. Zatím nikdo oficiálně nepotvrdil, že skvrny souvisí s hledaným letadlem. Jsou dlouhé deset a patnáct kilometrů a od sebe jsou vzdálené asi 500 metrů.

Poslední hlášení

Záchranné operace se soustřeďují kolem místa v Jihočínském moři, kde se posádka naposledy hlásila dnes v 1:30 místního času (v pátek 18:30 SEČ). Pak signál náhle zmizel, řekl novinářům ředitel malajsijské agentury civilních letů Azharuddin Abdul Rahman. Bylo to údajně asi minutu předtím, než letadlo mělo vstoupit do vietnamského letového prostoru.

Na palubě byli lidé ze 14 zemí, hlavně z Číny. Velvyslanec České republiky v Malajsii Rudolf Hykl řekl, že podle centra pro katastrofy malajsijského ministerstva zahraničí nejsou na palubě žádní Češi. Kromě dvanáctičlenné posádky v letadle letělo 154 občanů Číny a Tchaj-wanu, 38 Malajsijců, sedm Indonésanů a šest Australanů, pět Indů, čtyři Francouzi, tři Američané, dále po dvou občané Nového Zélandu, Ukrajiny a Kanady a po jednom lidé z Ruska a Nizozemska. Hlášení pasažéři z Itálie a Rakouska byli podle všeho někým jiným.

Pomoc nabídla i Francie

Boeing 777–200 startoval z Kuala Lumpuru v pátek v 17:21 SEČ a v Pekingu měl přistát ve 23:30 SEČ. Do záchranných námořních i leteckých operací se zapojily kromě Vietnamu a Malajsie, také Čína, Filipíny, Singapur a USA. Pomoc nabídla rovněž Francie.

Místo, kde stroj možná spadl, je v Jihočínském moři, jehož části si nárokuje několik asijských států, zejména Čína a Filipíny. Jejich napjaté vztahy, které se nejednou nebezpečně přiblížily ozbrojenému konfliktu, dnes v důsledku tragické havárie ustoupily. „V mimořádných situacích musíme postupovat společně bez ohledu na hraniční problémy," prohlásil velitel filipínského západního vojenského okruhu Roy Deveraturda.

V Pekingu, kam měl malajsijský stroj doletět, čínské úřady vyzvaly příbuzné a blízké pasažérů, aby se uchýlili do hotelu vzdáleného asi 15 kilometrů od letiště a vyčkali dalších informací. Tito lidé si ale stěžují, že nemají vůbec žádné informace a že s nimi zástupci letecké společnosti nekomunikují.

Autor: ČTK

8.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka (vlevo), místopředseda ČSSD Martin Starec.
8 10

ČSSD chce radikálně měnit daňový systém. Návrh sbližuje Babiše s Fialou

Ilustrační foto

Ředitelka školy: Znevažovali mou práci, ponižovali a uráželi mě

AUTOMIX.CZ

Škoda ukázala omlazený Rapid. Má novou příď a litrový tříválec

Škoda ještě před výstavní premiérou, k níž dojde na ženevském autosalonu, odhalila podobu modernizovaného Rapidu - a to včetně verze Spaceback. Největší novinku představuje přeplňovaný litrový tříválec.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Když z luxusního auta s tmavými skly vyběhne muž se zbraní v ruce, nemusí to být gangster. S podobnými vozy jezdí i policisté.

Policie obvinila hejtmana Půtu z korupce. Nic jsem neudělal, říká politik

Po téměř třech letech ukončili kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu vyšetřování údajné korupce kolem libereckého hejtmana Martina Půty (STAN). Spis předali státnímu zástupci s návrhem obžalovat Půtu a dalších 12 lidí a také čtyři firmy. Hejtmana viní z přijetí úplatku a zneužití pravomoci úřední osoby, za což mu hrozí pět až deset let vězení, uvedlo dnes Právo.

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies