Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přibrali jste? Zdraží vám let

Vídeň - Letadla ve vzduchu přibrzdila a častěji se myjí, aby uspořila palivo. Zvažuje se i příplatek pro obézní pasažéry.

5.6.2008
SDÍLEJ:

Italská společnost Alitalia zrušila na tři desítky letů směřujících z římského letiště Fiumicino a potvrdila tak obavy, že stojí před bezprostředním krachemFoto: REUTERS

Zvláštní příplatek za nadváhu, toaleta v letadle bez vody a pohoštění na palubě bez dezertu. Letecké společnosti po celém světě přemýšlejí, jak co nejvíce ušetřit na rostoucích cenách za palivo.

Zatímco Lufthansa myje letadla, aby nečistoty nekladly ve vzduchu odpor, a tím nestoupala spotřeba paliva, mezinárodní Asociace letecké dopravy (ATA) navrhuje, aby se ceny letenek odvíjely podle lidské hmotnosti.

Cestující s nadváhou by platili více než hubenější, protože zatěžují daleko více letadlo, a to tudíž spolyká více paliva. Zatím se platí jen za nadváhu zavazadel přes 20 kilogramů.

Zákulisně už ale letecké společnosti vyjednávají, jak zpoplatnit i lidskou nadváhu.

„Protože se ceny paliva od roku 2000 ztrojnásobily a tvoří až 40 procent provozních nákladů, zkouší manažeři vše možné,“ řekl David Castelveter z ATA.

Americká společnost Southwest chce po obézních cestujících poplatek za sousední sedadlo, pokud tam svým tělem přesahují. V Evropě je takový příplatek zatím tabu, avšak podle deníku Die Presse o něm evropští dopravci uvažují jako o krajní možnosti. Prozatím se snaží šetřit jinde.

Rakouské Austrian Airlines, se kterými létají tisíce Čechů, snižují rychlost a tím spoří palivo. Padesátiminutová cesta z Vídně do Bruselu se protáhla o šest minut. Při letu do Bruselu se tak ušetří 200 kilogramů paliva, což je při ceně 1300 dolarů úspora 260 dolarů za jeden let.

„Do letadla navíc bereme jen tolik vody, kolik je nutně třeba,“ připustil mluvčí Austrian Airlines Michael Braun. Může se stát, že na toaletě dojde, ale stejnou úsporu zvolily i singapurské aerolinie.

Rakouští piloti mají také přikázáno, aby se od terminálu ke startovní dráze přesouvali pouze s jedním zapnutým motorem.


„Celkově chceme ušetřit pět procent spotřeby,“ uvedl Braun.

Do kategorie netradičních úspor paliva patří i konec zákusků u společnosti US Airways nebo nápad japonských aerolinií servírovat jídlo na lehčeném nádobí.

Autor: Tomáš Procházka

5.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

VIDEO: U Belgie našli zachovalou ponorku z 1. světové války. I s posádkou

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
8 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

Svět by měl zasáhnout proti terorismu, řekl Zeman v OSN

Prezident Miloš Zeman vystoupil na půdě Valného shromáždění OSN v New Yorku. Upozornil zde na boj s terorismem. Svět podle něj stále nedokázal rozhodně zasáhnout, k čemuž je mimo jiné potřeba i silný úřad OSN, který by byl schopen použít i vojenskou sílu. Vyzval také k zastavení migrace.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

Česká meziválečná avantgarda boduje. Toyen, Šíma a Kupka stojí miliony

Na zahraničních aukcích se z českých autorů stále nejlépe prodávají jména spojená s meziválečnou avantgardou. Mezi nejdražšími bohemiky první poloviny letošního roku figurují obvyklá jména, tedy Toyen, Josef Šíma a František Kupka. Mezi desítkou nejdražších děl českých autorů mají každý po dvou dílech. Ke koupi deseti nejdražších bohemik by případný zájemce potřeboval 2,2 milionu eur, tedy asi 57 milionů korun, uvádí server Artplus.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení