Podle expertní zprávy piloti stroje bezděčně brzdili, letoun nedosáhl potřebné rychlosti a havaroval. Při neštěstí zahynulo 44 hokejistů a funkcionářů klubu Lokomotiv Jaroslavl včetně trojice českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka a Slováka Pavla Demitry.

Hlavní žalobce Oleg Frolov ruským novinářům řekl, že kauza jaroslavlské tragédie má 60 svazků. „Vyslechnout je ještě třeba asi 120 lidí, včetně expertů. Soud se může protáhnout i na rok," řekl Frolov podle agentury TASS. Soud má zasedat denně až do 25. prosince, po pravoslavných Vánocích má jednání pokračovat 13. ledna.

Hluk motorů

Letištní kontroloři při startu nezaznamenali žádné odchylky od letových pravidel, vypověděl dnes zástupce letiště Tunošna Oleg Kolesnikov. Stroj byl technicky v pořádku, jen motory prý při startu pracovaly silněji než obvykle. I další svědkové podle agentury TASS potvrdili, že hluk motorů byl v době startu velký, ale startovní rychlost nedostatečná.

Podle technické analýzy, jež přelíčení předcházela, chtěli piloti silnějším tahem překonat bezděčné brzdění, které bylo bezprostřední příčinou katastrofy. Letounu se nepodařilo nabrat dostatečnou rychlost a odpoutal se od země příliš pozdě. Stroj se následně naklonil na levou stranu a spadl asi 500 metrů od ranveje. Po dopadu se stroj rozlomil a začal hořet.

Jediným obviněním je Vadim Timofejev, místoředitel společnosti Jak-servis, které letoun patřil. Timofejev byl odpovědný za přípravu pilotů, kteří prý na provoz strojů Jak-42 nebyli dostatečně přeškoleni. Obžalovanému hrozí sedm let vězení.

Kolesnikov vypověděl, že stroj startoval v souladu s letovým plánem a žádný jiný letoun v té době z letiště v Jaroslavli nevzlétl ani na něm nepřistál. V době startu stál na ranveji ještě letoun moskevského starosty Sergeje Sobjanina, který hlídali čtyři policisté. Letoun měl startovat hodinu po stroji, s nímž do Minsku letěli hokejisté.