Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letoun Jak-42 s hokejisty neměl při havárii nutnou rychlost, tvrdí svědci

Jaroslavl – Motory letounu Jak-42 při osudném startu v září 2011 pracovaly na plný výkon, ale startovací rychlost byla nedostatečná. Vyplynulo to z dnešních výpovědí svědků před soudem v ruské Jaroslavli, který se zabývá tragickou havárií na místním letišti Tunošna. Podle ruských prokurátorů má soud vyslechnout 120 svědků, líčení může prý trvat i rok.

23.12.2014 6
SDÍLEJ:

Nedaleko ruského sibiřského města Ťumeň se krátce po startu zřítilo letadlo se 43 lidmi na palubě. Foto: čtk

Podle expertní zprávy piloti stroje bezděčně brzdili, letoun nedosáhl potřebné rychlosti a havaroval. Při neštěstí zahynulo 44 hokejistů a funkcionářů klubu Lokomotiv Jaroslavl včetně trojice českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka a Slováka Pavla Demitry.

Hlavní žalobce Oleg Frolov ruským novinářům řekl, že kauza jaroslavlské tragédie má 60 svazků. „Vyslechnout je ještě třeba asi 120 lidí, včetně expertů. Soud se může protáhnout i na rok," řekl Frolov podle agentury TASS. Soud má zasedat denně až do 25. prosince, po pravoslavných Vánocích má jednání pokračovat 13. ledna.

Hluk motorů

Letištní kontroloři při startu nezaznamenali žádné odchylky od letových pravidel, vypověděl dnes zástupce letiště Tunošna Oleg Kolesnikov. Stroj byl technicky v pořádku, jen motory prý při startu pracovaly silněji než obvykle. I další svědkové podle agentury TASS potvrdili, že hluk motorů byl v době startu velký, ale startovní rychlost nedostatečná.

Podle technické analýzy, jež přelíčení předcházela, chtěli piloti silnějším tahem překonat bezděčné brzdění, které bylo bezprostřední příčinou katastrofy. Letounu se nepodařilo nabrat dostatečnou rychlost a odpoutal se od země příliš pozdě. Stroj se následně naklonil na levou stranu a spadl asi 500 metrů od ranveje. Po dopadu se stroj rozlomil a začal hořet.

Jediným obviněním je Vadim Timofejev, místoředitel společnosti Jak-servis, které letoun patřil. Timofejev byl odpovědný za přípravu pilotů, kteří prý na provoz strojů Jak-42 nebyli dostatečně přeškoleni. Obžalovanému hrozí sedm let vězení.

Kolesnikov vypověděl, že stroj startoval v souladu s letovým plánem a žádný jiný letoun v té době z letiště v Jaroslavli nevzlétl ani na něm nepřistál. V době startu stál na ranveji ještě letoun moskevského starosty Sergeje Sobjanina, který hlídali čtyři policisté. Letoun měl startovat hodinu po stroji, s nímž do Minsku letěli hokejisté.

Autor: ČTK

23.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Z Brna do Prahy nově jezdí více spojů. Dopravce FlixBus přidal nové autobusy (do zelena). Chce porazit dominantní RegioJet (žluté).
6

Souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

z filmu Jana Svěráka Po strništi bos
1 9

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Nepřekračujte červenou linii, varuje Jižní Korea severního souseda

Pokud Severní Korea vypustí mezikontinentální raketu s jadernou hlavicí, překročí "červenou hranici", prohlásil ve čtvrtek jihokorejský prezident Mun Če-in. Spojené státy jsou připraveny zasáhnout, ale slíbily, že jakoukoli vojenskou akci si dají schválit jihokorejskou vládou.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

Konzervativní Merkelová? Kancléřka mluvila online s youtubery

Křesťansko-demokratickou unii Angely Merkelové vnímají němečtí voliči jako stranu spíš pro konzervativnější a starší Němce. Podle nedávného výzkumu veřejného mínění YouGov by ji volilo jen 14 procent voličů ve věku mezi 18 a 29 lety, za to ve věku nad šedesát by ji volilo 44 procent lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení