VYBERTE SI REGION

Letoun Jak-42 s hokejisty neměl při havárii nutnou rychlost, tvrdí svědci

Jaroslavl – Motory letounu Jak-42 při osudném startu v září 2011 pracovaly na plný výkon, ale startovací rychlost byla nedostatečná. Vyplynulo to z dnešních výpovědí svědků před soudem v ruské Jaroslavli, který se zabývá tragickou havárií na místním letišti Tunošna. Podle ruských prokurátorů má soud vyslechnout 120 svědků, líčení může prý trvat i rok.

23.12.2014 6
SDÍLEJ:

Nedaleko ruského sibiřského města Ťumeň se krátce po startu zřítilo letadlo se 43 lidmi na palubě. Foto: čtk

Podle expertní zprávy piloti stroje bezděčně brzdili, letoun nedosáhl potřebné rychlosti a havaroval. Při neštěstí zahynulo 44 hokejistů a funkcionářů klubu Lokomotiv Jaroslavl včetně trojice českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka a Slováka Pavla Demitry.

Hlavní žalobce Oleg Frolov ruským novinářům řekl, že kauza jaroslavlské tragédie má 60 svazků. „Vyslechnout je ještě třeba asi 120 lidí, včetně expertů. Soud se může protáhnout i na rok," řekl Frolov podle agentury TASS. Soud má zasedat denně až do 25. prosince, po pravoslavných Vánocích má jednání pokračovat 13. ledna.

Hluk motorů

Letištní kontroloři při startu nezaznamenali žádné odchylky od letových pravidel, vypověděl dnes zástupce letiště Tunošna Oleg Kolesnikov. Stroj byl technicky v pořádku, jen motory prý při startu pracovaly silněji než obvykle. I další svědkové podle agentury TASS potvrdili, že hluk motorů byl v době startu velký, ale startovní rychlost nedostatečná.

Podle technické analýzy, jež přelíčení předcházela, chtěli piloti silnějším tahem překonat bezděčné brzdění, které bylo bezprostřední příčinou katastrofy. Letounu se nepodařilo nabrat dostatečnou rychlost a odpoutal se od země příliš pozdě. Stroj se následně naklonil na levou stranu a spadl asi 500 metrů od ranveje. Po dopadu se stroj rozlomil a začal hořet.

Jediným obviněním je Vadim Timofejev, místoředitel společnosti Jak-servis, které letoun patřil. Timofejev byl odpovědný za přípravu pilotů, kteří prý na provoz strojů Jak-42 nebyli dostatečně přeškoleni. Obžalovanému hrozí sedm let vězení.

Kolesnikov vypověděl, že stroj startoval v souladu s letovým plánem a žádný jiný letoun v té době z letiště v Jaroslavli nevzlétl ani na něm nepřistál. V době startu stál na ranveji ještě letoun moskevského starosty Sergeje Sobjanina, který hlídali čtyři policisté. Letoun měl startovat hodinu po stroji, s nímž do Minsku letěli hokejisté.

Autor: ČTK

23.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
11 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ilustrační foto.
8

Domácích zabijaček prasat ubývá

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Teplicko Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies